Cassette met groter bereik.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Box heeft een 9speed 11-50 cassette. Is wel voor E mtb, maar kun je uiteraard ook gewoon mee rijden. Ook voor shimano body
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Ik heb hem gevonden inderdaad. Vind dik 100usd wel aardig aan de prijs. Dan is het nog de vraag of mijn derailleur er onder past.

Ik trappel dit seizoen nog lekker even door met mijn huidige setup, kan ik nog even door sparen en van de winter dan maar eens kijken voor een 1x11/12
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Box is toch de Lexus van Sunrace? Is die cassette (of hewl erg vergelijkbaar) niet te koop met de goedkopere Sunrace opdruk?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Na een grote zolder opruiming/inventarisatie en marktplaats sale lijkt een 1x11/12 upgrade onverwachts (op korte termijn) binnen hand bereik.

Mijn keuze zal gaan vallen op de sram 1x11 of 1x12 (hier ben ik nog niet helemaal uit) nx eagle upgrade kit en dan nog een nieuw nw voorblad.

Voor ik eea zal gaan bestellen wil ik toch nog 1 keer horen ( :oops: ) dat ik deze kit probleemloos op mijn bovengenoemde fiets kan "schroeven". We hebben het tenslotte niet over het welbekende " pakje boter"

Op mijn huidige setup waar ik voornamelijk op het,32t, middenblad fiets merk ik dat ik achter voornamelijk richting de kleinere kransjes neig... nu de grotere bladen achter toe nemen denk ik dat het voor mij verstandig is om voor het "nw" voorblad een slagje groter te gaan als de huidige 32t om vervolgens aan de achterzijde wat gemiddelder te eindigen in de nieuwe setup. Ik denk zelf aan een 34t... moet ik verder nog ergens op letten bij bestellen van het voorblad? Ik neem aan dat niet elk blad op mijn standaard crankset past?

Heb ik verder nog dingen nodig (bijkomende kosten) buiten de upgrade kit en het nw voorblad?

Ik dank jullie alvast weer hartelijk voor jullie reacties :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ritzelrechner raadplegen om te kijken welk voorblad het beste bij jou en je nieuwe cassette past.
Kijken welke vrijloop je nu hebt.
Kijk ook naar de bevestiging van je achterderailleur, als die nu van Shimano is kan het een direct mount zijn, daar past geen Sram op. (maar soms kan je het derailleurpatje wisselen voor een std. bevestiging).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Direct mount op een 3x9 afgemonteerd fietsje uit 2015 lijkt me onwaarschijnlijk. XD driver ook.
Welke verzetten je het meest gebruikt weet alleen jij maar inderdaad ritzelrechner (gear-calculator voor wie liever Engels spreekt) helpt de boel inzichtelijk te maken. Als je inderdaad vooral op de kleinste krasjes rijdt nu dan is 34 misschien een erg kleine stap. Met 36 voor en 50 achter heb je nog steeds 30 procent lichter tot je beschikking dan nu met 32/34.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Zie hier de huidige montage en derailleur

Afbeelding


https://m.pinkbike.com/photo/17074560/

(Eerste foto upload, ik hoop dat het lukt :oops:)

Kunnen jullie zo zien wat voor een "mount" dit is?
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

je moet wel de hele url gebruiken anders doet die het niet.. :-q

bij deze:

Afbeelding
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Dankjewel :-q
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Na wat research er ook achter gekomen dat ik inderdaad geen xd hub heb maar een "normale" shimano hub
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

sanderc schreef: do 11 april 2019, 15:49 Na wat research er ook achter gekomen dat ik inderdaad geen xd hub heb maar een "normale" shimano hub
Nee, dat was er eentje van het type, inkoppertje.
De derialleur hanger is ook geen direct mount
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Dat betekent dan toch dat een nx eagle setje passend is? (Inkopper? :bier: )
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

@sanderc
Mocht je nog even niet willen overstappen naar 11 of 12 speed: Ik heb nog een zo goed als nieuwe 9 Speed Sunrace 11-40 cassette die je voor weinig over mag nemen...
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

@k3vin
Bedankt voor je aanbieding :-q maar ik wil toch wel gelijk overstappen naar 1x12 daar ik daar nu een budgetje voor vrij heb.

Ben alleen nog even "in onderzoek" of zo'n nx set direct te monteren is, en hetzelfde betreffende het nieuwe nw voorblad voor mijn crank.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

sanderc schreef: za 13 april 2019, 21:26 @k3vin
Bedankt voor je aanbieding :-q maar ik wil toch wel gelijk overstappen naar 1x12 daar ik daar nu een budgetje voor vrij heb.

Ben alleen nog even "in onderzoek" of zo'n nx set direct te monteren is, en hetzelfde betreffende het nieuwe nw voorblad voor mijn crank.
Dat kan niet zomaar vanaf 9 speed. Heb je ook andere body nodig voor de cassette. handigste is in dat geval een nieuwe fiets in de sale bijv .

1x 11 is in Nederland overigens prima te doen. 11/46 xt cassette erop, andere der, andere shifter, andere kettingen en klaar. Voorblad zeker een goed !! NW blad doen, 36t of als je niet echt hard hoeft een 34t
Plaats reactie