Wolfpack tires

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HB_Eagle schreef: za 6 november 2021, 02:30 Ik dacht altijd dat een smallere band in het voordeel was in de modder ivm aqua planning
Dat is ook zo, maar iedereen heeft recht op zn eigen vergissing.

Ik zou zoiets kiezen:
https://www.schwalbe.com/nl/mtb-reader/dirty-dan
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... als er ook echt een modderband gezocht wordt, veelal blijkt men niet op zoek naar een modderband maar perfect gelukkig met een doorsnee noppenband die in echte modder omstandigheden snel volloopt (in vergelijk met alternatieven als Dirty Dan, Wild Muds, etc...).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

HB_Eagle schreef: za 6 november 2021, 02:30 Ik dacht altijd dat een smallere band in het voordeel was in de modder ivm aqua planning
Da's wel achterhaald hoor.

Want wat is smal ?

2.4 tov 2.6 ?
2.4 tov 2.25, ?
2.25 tov 2.10 ?

Meer band is gewoon meer grip, ook in de modder.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

In de tijd dat 1.9 breed was(26") waren modderbanden 1.5 breed,(smal :lol: ). Maar dat werkte idd. Alleen maar als het echt van die puddingzachte (hoe moet ik t anders omschrijven?) Zooi van 10 cm of meer had waar je dan doorheen zakte tot op de harde grond daaronder,. Maar dat woog niet op tegen de nadelen op de wat drogere stukken, ondermeer omdat je ze met hogere druk moest rijden om doorslaan te voorkomen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Azurri schreef: za 6 november 2021, 17:59 In de tijd dat 1.9 breed was(26") waren modderbanden 1.5 breed,(smal :lol: ). Maar dat werkte idd. Alleen maar als het echt van die puddingzachte (hoe moet ik t anders omschrijven?) Zooi van 10 cm of meer had waar je dan doorheen zakte tot op de harde grond daaronder,. Maar dat woog niet op tegen de nadelen op de wat drogere stukken, ondermeer omdat je ze met hogere druk moest rijden om doorslaan te voorkomen.
Precies, dat bedoel ik :-q

En vertaal dat dan eens naar deze tijd waar 2.4 of 2.6 de norm is geworden.... :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De modder is nog steeds even dik...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik heb een tijd een fatbike erbij gehad. Daarom die 2.6 banden als extra set. De grip en rollover kwaliteiten van breed `zijn geweldig en dit is het breedst wat in mijn Scalpel past.

Veel van de nederlandse modderkennis komt uit het veldrijden en geld op vers kapotgereden weilanden met een superglad bovenlaagje met vlak daaronder vaste grond. Daar wil je door de modder heen en ben je met een brede band inderdaad flink in het nadeel. Op wat drogere modder geeft breed juist een voordeel dat je niet teveel wegzakt. Dan wil je een floater, om even in fatbiketermen te spreken, en veel grip door een breed uitstaande rij noppen.

Het gaat mij bovendien om meer dan modder alleen. De ondergrond is op de vrije buitenlandse paden vaak net wat zachter en losser dan op de hard aangereden nederlandse routes. In normandie rijd ik bijvoorbeeld ook in de duinen. Ik rijd op de UHR tevreden rond met cross 2.4 voor en een bijna tot middennoploos versleten speed 2.4 achter. Vooral die speed is prima hier maar niet daar. Ik bescherm mijn frame tegen mogelijke modderschuurschade met aluminiumtape want wederzijds maar 4 mm speling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het "wat droger" is, kan je dan nog van modder spreken? :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als er modder ligt is het tijd om met de racefiets het asfalt op te zoeken. :tong
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 november 2021, 20:15 Als het "wat droger" is, kan je dan nog van modder spreken? :tong
In Spanje wellicht niet, (alhoewel, als ik de beelden van Mallorca van de afgelopen dagen bekijk🤔) maar hier hebben we zeker 20 soorten😁.
awinkel schreef: za 6 november 2021, 20:24 Als er modder ligt is het tijd om met de racefiets het asfalt op te zoeken. :tong
voor alle duidelijkheid🤪;
Mtb ook wel Atb= all terrain bike= alle ondergronden!!
Racefiets= droog en warm asfalt😅.
Gravel= van alles niks(O jee, ..... :evil: ) :winkie:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Trailbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 10:16

Heeft iemand hier ervaring met de WP trail voor en WP cross achter in 27,5 2.4?
Op mijn Rotwild RX2 zitten nu 2x NN 2.6 maar deze rollen te zwaar vind ik!

Antwoord is al eerder gegeven denk ik maar zoeken in 124 pagina's is best lastig :)
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Heb nu enkele ritten de Race voor en Speed achter (27,5"; beide 2,4" breed). Prima banden tot nu toe :winkie: :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Trailbiker schreef: ma 8 november 2021, 18:10 Heeft iemand hier ervaring met de WP trail voor en WP cross achter in 27,5 2.4?
Op mijn Rotwild RX2 zitten nu 2x NN 2.6 maar deze rollen te zwaar vind ik!
Het ligt er aan wat je zoekt in een band. Een Trail rolt niet echt lichter, heeft wel meer grip. Een Cross is misschien vergelijkbaar in grip, maar rolt nauwelijks lichter.

Rijd je vooral in Nederland (uitgezonderd Limburg), dan voldoet misschien 2x de Race al prima voor jou. Meer dan voldoende grip en duidelijk lagere rolweerstand.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Trailbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 10:16

Lars TB schreef: ma 8 november 2021, 19:13
Trailbiker schreef: ma 8 november 2021, 18:10 Heeft iemand hier ervaring met de WP trail voor en WP cross achter in 27,5 2.4?
Op mijn Rotwild RX2 zitten nu 2x NN 2.6 maar deze rollen te zwaar vind ik!
Het ligt er aan wat je zoekt in een band. Een Trail rolt niet echt lichter, heeft wel meer grip. Een Cross is misschien vergelijkbaar in grip, maar rolt nauwelijks lichter.

Rijd je vooral in Nederland (uitgezonderd Limburg), dan voldoet misschien 2x de Race al prima voor jou. Meer dan voldoende grip en duidelijk lagere rolweerstand.
Ik zoek banden voor Nederlandse parcours (voor het buiteland kunnen de NN 2.6 weer op). Mijn thuis parcour is Schoorl maar ik kom ook vaak op UHR en SHR. afgelopen weekend in Hellendoorn, Rijssen en Lochem gereden met nat weer. Ik merkte wel dat de grip van de NN prettig is.

Is WP race achter en WP cross voor ook een optie?
Ik heb trouwens ook een 29er hardtail voor de snelle en droge parcours. Zoek dus echt banden voor mijn trail bike met goede grip maar die ook goed rollen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Trailbiker schreef: ma 8 november 2021, 19:38 Ik zoek banden voor Nederlandse parcours (voor het buiteland kunnen de NN 2.6 weer op). Mijn thuis parcour is Schoorl maar ik kom ook vaak op UHR en SHR. afgelopen weekend in Hellendoorn, Rijssen en Lochem gereden met nat weer. Ik merkte wel dat de grip van de NN prettig is.
Race/Race of Speed/Race (Speed achter). Punt.
Trailbiker schreef: ma 8 november 2021, 19:38 Is WP race achter en WP cross voor ook een optie?
Nee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie