Wolfpack tires

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik rij sinds een paar weken met de Cross/Race combi, als vervanger voor een setje Forekaster/Ikon. Ik merk dat de Race tov de Ikon duidelijk meer grip heeft op natte boomwortels. De Cross weet ik nog niet zo goed. Al 2x een ‘oeioeioei’ schuivertje gemaakt die ik nog kon redden maar ook 1x echt weggegleden in mul zand met een valpartijtje tot gevolg. Kan ook toeval zijn natuurlijk. Met gelijke druk voelen de banden ook harder aan. De wangen zijn wat stugger misschien. Nou ja, zeker dikker dan de wangen van mijn oude Ikon, want daar kon je inmiddels bijna doorheen kijken. :lol: Misschien nog wat experimenteren met lagere druk (nu 1,7A-1,5V bij 85kg).
Op asfalt hoor je het zachte rubber van de nopjes wringen (Race),. Rij je veel op asfalt dan verwacht ik dat ie wel snel zal slijten. Wat betreft snelheid merk ik niet zoveel verschil, misschien dat het op de makkelijke rechte stukken iets lichter rolt.
Dat ik nu van die lelijke gele letters MAXXIS af ben is nog wel het grootste voordeel :winkie:
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

jernij schreef: za 3 juli 2021, 22:17
FranX78 schreef: di 25 mei 2021, 17:46 Ik las hier juist over slijtage van de WP Race. Hoe is de slijtage t.o.v. andere merken? En geldt dit ook (of misschien nog erger) voor de WP Speed? (Mede ook door de asfalt kilometers van thuis naar de routes toe).
Ik rijd met de race voor en de speed achter, achter is eigenlijk wel op (de middelste rij noppen), maar voor nog niet helemaal. Heb er 7000km mee gereden inmiddels...
Bedankt voor de laatste reacties op mijn vraag van 25 mei :wink:
Ik ben inmiddels voor ook voor de race/speed combi gegaan. (Heb ze nog niet in gebruik. Ik wacht nog op een nieuwe wielset).
Ik heb er nog een extra speed bij gekocht. Mocht het nog wat droger gaan worden (en dat gaat hier redelijk snel als het een paar weken niet regent). Dan wil ik ook de Speed/Speed combi eens proberen.
Pbro schreef: zo 4 juli 2021, 10:59 ..... Dat ik nu van die lelijke gele letters MAXXIS af ben is nog wel het grootste voordeel :winkie:
Op het moment rij ik ook nog met de standaard banden die bij mijn fiets geleverd zijn. Zelfde merk, maar de OEM banden hebben gewoon witte letters (MAXXIS ). Ik snap niet dat ze hun banden voor de reguliere verkoop enkel met gele letters maken.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

FranX78 schreef: zo 4 juli 2021, 12:12
jernij schreef: za 3 juli 2021, 22:17

Ik rijd met de race voor en de speed achter, achter is eigenlijk wel op (de middelste rij noppen), maar voor nog niet helemaal. Heb er 7000km mee gereden inmiddels...
Bedankt voor de laatste reacties op mijn vraag van 25 mei :wink:
Ik ben inmiddels voor ook voor de race/speed combi gegaan. (Heb ze nog niet in gebruik. Ik wacht nog op een nieuwe wielset).
Ik heb er nog een extra speed bij gekocht. Mocht het nog wat droger gaan worden (en dat gaat hier redelijk snel als het een paar weken niet regent). Dan wil ik ook de Speed/Speed combi eens proberen.
Pbro schreef: zo 4 juli 2021, 10:59 ..... Dat ik nu van die lelijke gele letters MAXXIS af ben is nog wel het grootste voordeel :winkie:
Op het moment rij ik ook nog met de standaard banden die bij mijn fiets geleverd zijn. Zelfde merk, maar de OEM banden hebben gewoon witte letters (MAXXIS ). Ik snap niet dat ze hun banden voor de reguliere verkoop enkel met gele letters maken.
Heb hier ook een setje nieuwe klaarliggen.
Speed 2.4 en speed 2.25...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Pbro schreef: zo 4 juli 2021, 10:59 De wangen zijn wat stugger misschien. Nou ja, zeker dikker dan de wangen van mijn oude Ikon, want daar kon je inmiddels bijna doorheen kijken. :lol:
Ikon Exo of non-Exo?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

FranX78 schreef: zo 4 juli 2021, 12:12Op het moment rij ik ook nog met de standaard banden die bij mijn fiets geleverd zijn. Zelfde merk, maar de OEM banden hebben gewoon witte letters (MAXXIS ). Ik snap niet dat ze hun banden voor de reguliere verkoop enkel met gele letters maken.
Niks wat een watervaste stift niet kan oplossen ;-)
Eerste wat ik doe met die fugly gele Maxxis letters...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

way2go schreef: zo 4 juli 2021, 23:51
Pbro schreef: zo 4 juli 2021, 10:59 De wangen zijn wat stugger misschien. Nou ja, zeker dikker dan de wangen van mijn oude Ikon, want daar kon je inmiddels bijna doorheen kijken. :lol:
Ikon Exo of non-Exo?
Ik heb ‘m al weggegooid. Het was de variant met witte letters... :D
Be Nice, Say Hi!
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Pbro schreef: zo 4 juli 2021, 10:59 Ik rij sinds een paar weken met de Cross/Race combi, als vervanger voor een setje Forekaster/Ikon. Ik merk dat de Race tov de Ikon duidelijk meer grip heeft op natte boomwortels. De Cross weet ik nog niet zo goed. Al 2x een ‘oeioeioei’ schuivertje gemaakt die ik nog kon redden maar ook 1x echt weggegleden in mul zand met een valpartijtje tot gevolg.
Herkenbaar. Ik rij sinds vorige week met dezelfde combi en dezelfde oepjes met de cross voor op mul zand/losse bovenlaag.

Met de race/speed combi nooit gehad.
Ik ga weer terug naar die combi voor de zomermaanden en NL zandgronden
#OpaRijdtEenIZZO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

_Chris schreef: ma 12 juli 2021, 20:01
Pbro schreef: zo 4 juli 2021, 10:59 Ik rij sinds een paar weken met de Cross/Race combi, als vervanger voor een setje Forekaster/Ikon. Ik merk dat de Race tov de Ikon duidelijk meer grip heeft op natte boomwortels. De Cross weet ik nog niet zo goed. Al 2x een ‘oeioeioei’ schuivertje gemaakt die ik nog kon redden maar ook 1x echt weggegleden in mul zand met een valpartijtje tot gevolg.
Herkenbaar. Ik rij sinds vorige week met dezelfde combi en dezelfde oepjes met de cross voor op mul zand/losse bovenlaag.

Met de race/speed combi nooit gehad.
Ik ga weer terug naar die combi voor de zomermaanden en NL zandgronden
Vergis je niet hoe de ondergrond momenteel ongeveer van dag tot dag verandert. Regenbuitje over de te droge ondergrond en je hebt weer een dag of 2 goede grip op eender welke band. Afhankelijk van hoe droog het is en wat voor soort ondergrond het is, kan het daarna weer heel snel een gladde boel worden. In Arnhem en Nijmegen ervaar ik dat heel sterk: waar een band de ene dag nog mega grip heeft, heeft diezelfde band een dag later geen grip op dat dunne, losse laagje wat opeens naar boven komt. En andersom, bij het vochtig worden zijn sommige stukken opeens spekglad en heb je een kwart rondje verder juist eindeloze grip. Grootste factor: andere bodem. Ook al lijkt die op elkaar.

Op punten waarop de Cross begon te glijden van alles gemonteerd, maar niets was op dat moment veel beter, het meeste zelfs nog slechter. En als het beter was, dan nam de rolweerstand schrikbarend toe.

Het verschil is wel dat de Race iets eerder gaat glijden, maar dit langer voorspelbaar blijft doen en je heel makkelijk kunt corrigeren. De Cross gaat zeker later glijden, maar is niet op iedere ondergrond even voorspelbaar aan het glijden en je hebt minder ruimte om te corrigeren. De Trail heeft dan weer nog meer grip en is net zo voorspelbaar als de Race. Maar rolt echt niet meer licht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het zal wel persoonlijk zijn maar gisteren weer eens een ritje met de Cross 2.4 voorop gereden (Nijmegen paars en rood) maar omg, wat een k*tband...Ja, hij is snel maar vertrouwen, ho maar. Zelden zo`n sketchy bochtengevoel gehad als gisteren. Bij thuiskomst gelijk weer de Trail erop gegooid, dan maar iets meer rolweerstand.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu ben ik benieuwd hoe je die route met andere banden ervaart. Precies die 2 die je noemt zijn extreem van invloed op de banden. En als je volgende week daar komt ervaar je misschien mega grip, met eender welke band.

Ik ben van mening dat je op Nijmegen niet echt banden kunt beoordelen. Tenzij je op dezelfde dag op hetzelfde stuk meerdere banden probeert.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vond de Cross 2.4" in Nijmegen juist super, maar elke bocht loopt daar ook wel. Geen off camber gedoe, geen hele scherpe loose over hard bochten.
Dat laatste, loose over hard, in een scherpere bocht, dat is waar de Cross wat behoedzamer gereden moet worden. Als 'ie gaat gaat 'ie ook ineens. Op natte ondergrond doet 'ie het relatief juist goed, prima natgrip op gladde wortels of steen.
Bij 68kg, tubeless, 1,2 tot 1,4 bar, stevig XC gebruik (mn Zuid L/grensstreek Blg).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: di 13 juli 2021, 19:47 Nu ben ik benieuwd hoe je die route met andere banden ervaart. Precies die 2 die je noemt zijn extreem van invloed op de banden. En als je volgende week daar komt ervaar je misschien mega grip, met eender welke band.

Ik ben van mening dat je op Nijmegen niet echt banden kunt beoordelen. Tenzij je op dezelfde dag op hetzelfde stuk meerdere banden probeert.
Nijmegen rood, paars en blauw rij ik regelmatig op de Race/Trail combi (en voorheen ardent race/Forekaster), ook in vergelijkbare omstandigheden en dat gaat gewoon prima. Afgelopen zondag vloog ik bijna elke snelle bocht zowat uit (op het traumapad ging ik er zelfs echt af)

Dat sketchy gevoel heb ik altijd al en vanaf dag 1 in meer of mindere mate gehad bij de Cross, zondag was het alleen heel extreem. Met de Trail is dat gevoel niet/nauwelijks aanwezig, tenzij het echt heel los is en hard gaat. Als er meer vocht in de grond zit, is het uiteraard minder maar het is gewoon mijn (voor)band niet. Als achterband icm een Trail vind ik `m wel weer heel goed en breed inzetbaar.

De band heeft gewoon te weinig nophoogte en nauwelijks zijnoppen om voor mijn gebruik een effectieve voorband te zijn. Ook in loose over hard in een scherpe bocht wil ik graag een illusie van grip en bijtende noppen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Het maakt ook wel uit wat je referentie is.

Als je net 3 dagen trails met een DHF of Assegai in 2,4 / 2,5 hebt gereden is de Cross een grote stap terug in nop hoogte. Als je van een Ikon of een Renegade komt heeft de Cross juist duidelijk grotere noppen.

Ik heb deze hele winter op Race achter en Cross voor gereden in 2.25 en Ik vond het een prima voorband, helemaal geen problemen gehad op de Drentse paden en Singletracks ook niet in echte modder. Maar de referentie is een Speed of Renegade en dan levert de Cross gewoon meer grip en vertrouwen.

Ik ben wel benieuwd naar de Race als voorband, heb ik nog nooit geprobeerd.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

TenZNL schreef: di 13 juli 2021, 20:42
Lars TB schreef: di 13 juli 2021, 19:47 Nu ben ik benieuwd hoe je die route met andere banden ervaart. Precies die 2 die je noemt zijn extreem van invloed op de banden. En als je volgende week daar komt ervaar je misschien mega grip, met eender welke band.

Ik ben van mening dat je op Nijmegen niet echt banden kunt beoordelen. Tenzij je op dezelfde dag op hetzelfde stuk meerdere banden probeert.
Nijmegen rood, paars en blauw rij ik regelmatig op de Race/Trail combi (en voorheen ardent race/Forekaster), ook in vergelijkbare omstandigheden en dat gaat gewoon prima. Afgelopen zondag vloog ik bijna elke snelle bocht zowat uit (op het traumapad ging ik er zelfs echt af)

Dat sketchy gevoel heb ik altijd al en vanaf dag 1 in meer of mindere mate gehad bij de Cross, zondag was het alleen heel extreem. Met de Trail is dat gevoel niet/nauwelijks aanwezig, tenzij het echt heel los is en hard gaat. Als er meer vocht in de grond zit, is het uiteraard minder maar het is gewoon mijn (voor)band niet. Als achterband icm een Trail vind ik `m wel weer heel goed en breed inzetbaar.

De band heeft gewoon te weinig nophoogte en nauwelijks zijnoppen om voor mijn gebruik een effectieve voorband te zijn. Ook in loose over hard in een scherpe bocht wil ik graag een illusie van grip en bijtende noppen.
Ik heb hier dezelfde ervaring. Heb de laatste tijd meer kunnen rijden met de Cross 2.4, maar waar ik met de Trail 2.25 behoorlijk goed kan aanvoelen wat hij doet als ik wat harder ga, is de Cross net wat vager en heb ik meer moeite om hem te corrigeren als hij gaat. Hij rolt lekker, maar ik heb nog steeds niet het idee dat die Trail 2.25 heel veel zwaarder loopt. (En met mijn afwezige conditie merk ik dat meteen!)
Niettemin is de Cross zeker wel een fijne band, en rij ik lekkerder mee dan een NoNi zelfs, dus hij blijft zeker op de hardtail liggen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heckler40 schreef: di 13 juli 2021, 21:58 Het maakt ook wel uit wat je referentie is.

Als je net 3 dagen trails met een DHF of Assegai in 2,4 / 2,5 hebt gereden is de Cross een grote stap terug in nop hoogte. Als je van een Ikon of een Renegade komt heeft de Cross juist duidelijk grotere noppen.
Tuurlijk, die 4 dagen Sölden zullen het gevoel best wel iets versterken maar mijn referentie is de Trail/Forekaster/Noni. Ik heb Nijmegen ook nog nooit op een Assegai gereden en daar ga ik niet aan beginnen ook :tong
Plaats reactie