Wolfpack tires

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Ik reed tot voor kort in de winter met Trail + Race en in de zomer met Cross + Race. Door de droogte heb ik enkele weken geleden echter de Trail er maar weer eens opgelegd, want de Cross doet het voor mij gewoon niet lekker in de droogte, hij glijdt te onvoorspelbaar als er meer dan een beetje zand op de routes ligt. Ik ben nu toch weer positief verbaasd over de Trail, die voelt echt veel beter als je stof moet happen en de Trail blijft (in Nederland) dus voortaan heel het jaar er op liggen. De extra rolweerstand vind ik wel meevallen, zo lang je een Race achter blijft rijden.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

regenhond schreef: do 14 juli 2022, 12:01 Ik reed tot voor kort in de winter met Trail + Race en in de zomer met Cross + Race. Door de droogte heb ik enkele weken geleden echter de Trail er maar weer eens opgelegd, want de Cross doet het voor mij gewoon niet lekker in de droogte, hij glijdt te onvoorspelbaar als er meer dan een beetje zand op de routes ligt. Ik ben nu toch weer positief verbaasd over de Trail, die voelt echt veel beter als je stof moet happen en de Trail blijft (in Nederland) dus voortaan heel het jaar er op liggen. De extra rolweerstand vind ik wel meevallen, zo lang je een Race achter blijft rijden.
Spot on. :-q (Geldt voor mij exact hetzelfde.)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Giant-E schreef: do 14 juli 2022, 12:59
regenhond schreef: do 14 juli 2022, 12:01 Ik reed tot voor kort in de winter met Trail + Race en in de zomer met Cross + Race. Door de droogte heb ik enkele weken geleden echter de Trail er maar weer eens opgelegd, want de Cross doet het voor mij gewoon niet lekker in de droogte, hij glijdt te onvoorspelbaar als er meer dan een beetje zand op de routes ligt. Ik ben nu toch weer positief verbaasd over de Trail, die voelt echt veel beter als je stof moet happen en de Trail blijft (in Nederland) dus voortaan heel het jaar er op liggen. De extra rolweerstand vind ik wel meevallen, zo lang je een Race achter blijft rijden.
Spot on. :-q (Geldt voor mij exact hetzelfde.)
Ik heb hetzelfde ervaren met de cross waarbij ik inmiddels nog 3 weken moet wachten tot mijn sleutelbeen weer voldoende aan elkaar is gegroeid om te mogen fietsen...

Ik heb ook via gezocht hier nu een wolfpack trail bemachtigd, in de hoop dat deze meer vertrouwen geeft als ik straks weer mag fietsen, en allicht ook minder snel gaat glijden. Fijn om te horen dat anderen iig wel een duidelijk verschil merken tussen deze twee...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De Trail geeft meer, veel meer vertrouwen. Beterschap!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Agree.
Mijn huidige favo set up: Schwalbe 2,4" WiWi voor, en onder deze droge omstandigheden een snelle 2,35" RaRa achter.
In de bergen en richting de herfst: 2 WiWi's. Dan achter meer grip bergop, en betere remtractie op hoge snelheden steiler bergaf. De RaRa glijdt me soms wat te lang door. Driften is niet erg, doet 'ie heerlijk. (De nieuwe NoNi is me te AM-achtig geworden, de WiWi spring in 't gat dat door de oude NoNi werd achtergelaten).
De WiWi voor heeft veel meer grip dan een Cross (die vertrouwde ik voorop ook niet zo blindelings, daar moet je wat behoedzamer mee rijden), en veel minder rolweerstand dan een Trail. De Trail heeft nog wat meer grip (allen in 2,4" gereden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

aurelius schreef: do 14 juli 2022, 07:38 Boogie, dat hangt erg af van waar je altijd rijdt, op welke ondergrond. Dus benoem die, en je krijgt gerichtere gebruikerstips.
(Ik meende UHR, oa Treek, en geschikt voor hard zand en inmiddels los geworden zand… wortels vallen daar nog mee :wink: ).

Trail - Race volstaat in Zuid L al buiten de vaste routes, dan zeker op de UHR.
Ik zou denken, omdat je wat onzeker bent en extra behoefte voelt aan grip:
Trail-Race, of zelfs Cross-Race (die laatste reed ik in Zuid L).
Op de UHR zijn er die 2x Speed rijden, wat veel zegt over de ondergrond.
Ik rijdt idd op UHR. Grip vind ik sowieso belangrijk, hoe meer hoe beter. Maar specifiek voor de route die ik het vaakst rijd is mul/los zand een veel voorkomende en lastige hindernis, dus daar moeten de banden ook zeker op afgestemd zijn.
Klitse schreef: do 14 juli 2022, 08:08 Ik heb een Trail/Race combi op de NS en dat is meer dan genoeg grip op Nederlandse rondjes. Cross/Race ben ik aan het overwegen maar de cross zit nu ff als achterband op mijn Moxie.
Wat/waar is de NS?
Giant-E schreef: do 14 juli 2022, 09:10 Cross-Race volstaat wel voor een (semi)beginner. Eigenlijk Race-Speed ook nog wel op de “vlakke” UHR. Een Trail voorop als je wat sneller wilt dalen. Die band is superieur qua grip, wel wat meer rolweerstand.
Dank je, dan verkies ik de Trail boven de Cross. Heb ook meerdere keren gelezen dat de Cross nogal de neiging kan hebben om te happen in los zand en dat wordt hier ook weer bevestigd.
regenhond schreef: do 14 juli 2022, 12:01 Ik reed tot voor kort in de winter met Trail + Race en in de zomer met Cross + Race. Door de droogte heb ik enkele weken geleden echter de Trail er maar weer eens opgelegd, want de Cross doet het voor mij gewoon niet lekker in de droogte, hij glijdt te onvoorspelbaar als er meer dan een beetje zand op de routes ligt. Ik ben nu toch weer positief verbaasd over de Trail, die voelt echt veel beter als je stof moet happen en de Trail blijft (in Nederland) dus voortaan heel het jaar er op liggen. De extra rolweerstand vind ik wel meevallen, zo lang je een Race achter blijft rijden.
Giant-E schreef: do 14 juli 2022, 12:59
regenhond schreef: do 14 juli 2022, 12:01 Ik reed tot voor kort in de winter met Trail + Race en in de zomer met Cross + Race. Door de droogte heb ik enkele weken geleden echter de Trail er maar weer eens opgelegd, want de Cross doet het voor mij gewoon niet lekker in de droogte, hij glijdt te onvoorspelbaar als er meer dan een beetje zand op de routes ligt. Ik ben nu toch weer positief verbaasd over de Trail, die voelt echt veel beter als je stof moet happen en de Trail blijft (in Nederland) dus voortaan heel het jaar er op liggen. De extra rolweerstand vind ik wel meevallen, zo lang je een Race achter blijft rijden.
Spot on. :-q (Geldt voor mij exact hetzelfde.)
Thanks! Goed om te weten.



Duidelijk, dan wordt het de Trail voorop in ieder geval. Zou ook een Trail achter me nog iets kunnen helpen met grip bij afdalen/remmen tov een Race achter?
Laatst gewijzigd door Boogie op do 14 juli 2022, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: do 14 juli 2022, 14:22 Agree.
Mijn huidige favo set up: Schwalbe 2,4" WiWi voor, en onder deze droge omstandigheden een snelle 2,35" RaRa achter.
In de bergen en richting de herfst: 2 WiWi's. Dan achter meer grip bergop, en betere remtractie op hoge snelheden steiler bergaf. De RaRa glijdt me soms wat te lang door. Driften is niet erg, doet 'ie heerlijk. (De nieuwe NoNi is me te AM-achtig geworden, de WiWi spring in 't gat dat door de oude NoNi werd achtergelaten).
De WiWi voor heeft veel meer grip dan een Cross (die vertrouwde ik voorop ook niet zo blindelings, daar moet je wat behoedzamer mee rijden), en veel minder rolweerstand dan een Trail. De Trail heeft nog wat meer grip (allen in 2,4" gereden).
Ik vertrouwde hem wel maar dat bleek niet helemaal terecht :lol: . De oude NoNi kon ik sturen nooit zo vriendjes mee worden, die werd bij inleunen altijd wat vaag (in mijn beleving). Wat dat betreft heb ik betere ervaring met vittoria barzo en toch ook met de cross. Die zijn geven bij inleunen niet het gevoel dat je een "grens" over moet wat ik bij NoNi wel heb ervaren.
Moet ook zeggen dat de condities waar ik viel erg listig waren, ik rijd al meer dan een jaar rond met de cross en dus enkele duizenden kilometers, en hij glijd wat makkelijker maar heeft me tot nog toe altijd wel gered. Op de nieuwe fiets lijkt hij ook eerder over zijn limiet te pushen dan op de oude, dus allicht ook ongelukkige combinatie van omstandigheden, en ik moet op de nieuwe fiets allicht wat subtieler sturen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Boogie schreef: do 14 juli 2022, 14:45
Klitse schreef: do 14 juli 2022, 08:08 Ik heb een Trail/Race combi op de NS en dat is meer dan genoeg grip op Nederlandse rondjes. Cross/Race ben ik aan het overwegen maar de cross zit nu ff als achterband op mijn Moxie.
Wat/waar is de NS?
Mijn NS Eccentric
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Klitse schreef: do 14 juli 2022, 15:08
Boogie schreef: do 14 juli 2022, 14:45

Wat/waar is de NS?
Mijn NS Eccentric
Oh, haha, ik dacht dat het een afkorting was van een gebied, zoals de UHR ;)
I_do schreef: do 14 juli 2022, 14:45
aurelius schreef: do 14 juli 2022, 14:22 Agree.
Mijn huidige favo set up: Schwalbe 2,4" WiWi voor, en onder deze droge omstandigheden een snelle 2,35" RaRa achter.
In de bergen en richting de herfst: 2 WiWi's. Dan achter meer grip bergop, en betere remtractie op hoge snelheden steiler bergaf. De RaRa glijdt me soms wat te lang door. Driften is niet erg, doet 'ie heerlijk. (De nieuwe NoNi is me te AM-achtig geworden, de WiWi spring in 't gat dat door de oude NoNi werd achtergelaten).
De WiWi voor heeft veel meer grip dan een Cross (die vertrouwde ik voorop ook niet zo blindelings, daar moet je wat behoedzamer mee rijden), en veel minder rolweerstand dan een Trail. De Trail heeft nog wat meer grip (allen in 2,4" gereden).
Ik vertrouwde hem wel maar dat bleek niet helemaal terecht :lol: . De oude NoNi kon ik sturen nooit zo vriendjes mee worden, die werd bij inleunen altijd wat vaag (in mijn beleving). Wat dat betreft heb ik betere ervaring met vittoria barzo en toch ook met de cross. Die zijn geven bij inleunen niet het gevoel dat je een "grens" over moet wat ik bij NoNi wel heb ervaren.
Moet ook zeggen dat de condities waar ik viel erg listig waren, ik rijd al meer dan een jaar rond met de cross en dus enkele duizenden kilometers, en hij glijd wat makkelijker maar heeft me tot nog toe altijd wel gered. Op de nieuwe fiets lijkt hij ook eerder over zijn limiet te pushen dan op de oude, dus allicht ook ongelukkige combinatie van omstandigheden, en ik moet op de nieuwe fiets allicht wat subtieler sturen.
Hopelijk gaat de Trail je meer vertrouwen geven! Toch tricky lijkt me, als je valt en weer begint, om het vertrouwen weer terug te krijgen. Rustig aan opbouwen!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Hoe doet die Wicked Will het in modder? Nopjes staan akelig dicht bij elkaar, loopt ‘ie niet vol?
Het is hier geen ponykamp!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als er ergens snel modder ligt, dan in Zuid L. Als Limbo's lezen 'trailrespect', dan denken ze: 'waar gaat het over?'. Modder hoort er hier gewoon bij de helft van het jaar. En de WiWi moet dat ook maar accepteren :winkie: . Gaat prima :-q .
Nou hebben 2,4" banden sowieso al snel meer grip, meer dan 2,25" NoNi's die ik vroeger reed in de natte seizoenen. Forekasters in 2,35" vond ik ook fijn in de modder en op uitdagendere XC-tracks en trails. De Cross was daar meer grenswaardig, zeker op loose over hard, maar ook in modder. En een Trail vond ik net weer 'te'. Meer grip dan nodig, met name wat zwaarder rollen. Maar absoluut zeer vertrouwenwekkend, de Trail!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Boogie schreef: do 14 juli 2022, 14:45...Duidelijk, dan wordt het de Trail voorop in ieder geval. Zou ook een Trail achter me nog iets kunnen helpen met grip bij afdalen/remmen tov een Race achter?
Dat zou ik niet doen, de extra grip van zo'n Trail achter heb je echt niet nodig op de NL routes maar je krijgt er wel de extra rolweerstand bij.

Maximale remgrip van je achterband heb je nodig als het heel steil wordt, in combinatie met een ondergrond die geen geweldige grip biedt. Dat soort paden kom je waar jij fietst niet tegen, en het is ook niet zo dat een gematigd profiel helemaal geen (rem)grip biedt.

Je piekert echt teveel hoor ;-)
Gewoon een nette fiets kopen, eventueel met een Trail voorop om wat extra vertrouwen te tanken en dan gewoon lekker gaan fietsen. Vertrouwen krijg je niet door eindeloos over elk detail te dubben en een oneindige (theoretische) voorbereiding, maar door gewoon te doen, te gaan fietsen.
Komt echt wel goed! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit schreef:Je piekert echt teveel hoor ;-)
Ja, en het advies gaat alle kanten uit :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

kermit schreef: do 14 juli 2022, 16:40
Boogie schreef: do 14 juli 2022, 14:45...Duidelijk, dan wordt het de Trail voorop in ieder geval. Zou ook een Trail achter me nog iets kunnen helpen met grip bij afdalen/remmen tov een Race achter?
Dat zou ik niet doen, de extra grip van zo'n Trail achter heb je echt niet nodig op de NL routes maar je krijgt er wel de extra rolweerstand bij.

Maximale remgrip van je achterband heb je nodig als het heel steil wordt, in combinatie met een ondergrond die geen geweldige grip biedt. Dat soort paden kom je waar jij fietst niet tegen, en het is ook niet zo dat een gematigd profiel helemaal geen (rem)grip biedt.

Je piekert echt teveel hoor ;-)
Gewoon een nette fiets kopen, eventueel met een Trail voorop om wat extra vertrouwen te tanken en dan gewoon lekker gaan fietsen. Vertrouwen krijg je niet door eindeloos over elk detail te dubben en een oneindige (theoretische) voorbereiding, maar door gewoon te doen, te gaan fietsen.
Komt echt wel goed! :-q
Komt goed, bedankt voor je bericht! Ik ben er bijna uit met alle puzzelstukjes informatie.
ThaSingleTrackMastah schreef: do 14 juli 2022, 18:09
Kermit schreef:Je piekert echt teveel hoor ;-)
Ja, en het advies gaat alle kanten uit :~
Haha, ja dat maakt het soms wel ingewikkeld, ieder heeft zo zn ervaringen en overtuigingen, toch zijn de discussies voor mij ook erg leerzaam!
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Boogie schreef: do 14 juli 2022, 14:45 Duidelijk, dan wordt het de Trail voorop in ieder geval. Zou ook een Trail achter me nog iets kunnen helpen met grip bij afdalen/remmen tov een Race achter?
Zoals Aurelius al schreef, een Trail achter geeft behoorlijk wat rolweerstand. Doordat het achterwiel het meeste gewicht draagt speelt de rolweerstand daar een grotere factor dan vooraan. Een Race doet het achter al best goed qua grip, dat zal je zeker niet tegenvallen.

Eigenlijk zou Wolfpack best eens mogen overwegen om een aparte Trail achterband te ontwikkelen, zelfde karkas en rubber maar dan met dwarsliggende noppen in het midden, die iets dichter bij elkaar staan, zoals je dat vaak ziet bij banden die specifiek zijn bedoeld voor de achterzijde. Zoiets als een Specialized Purgatory, dat vind ik zelf een fijne achterband met veel (tractie-)grip maar die nog prima rolt. Mijn licht autistische brein kan het helaas niet aan om met twee verschillende merken banden te rijden, anders was dat mijn favo combi :-D
Plaats reactie