Pike 2018 upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: za 27 april 2019, 11:56 Een DVO kent evenveel instellingen als een FAST cartridge. Tijd voor een Shockwizz :-q
Zelfs als je alles open zet is het een betere vork dan de Pike.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jurriaan schreef: za 27 april 2019, 11:56 Een DVO kent evenveel instellingen als een FAST cartridge. Tijd voor een Shockwizz :-q
De cartridge voor de Charger 2 is er nog niet dus ik weet niet wat er mogelijk is qua instellingen :)

Daarom geen FAST cartridge voor mij. Shockwizz zou nog een goede mogelijkheid zijn.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

RuudRuud schreef: za 27 april 2019, 06:21
Jurriaan schreef: vr 26 april 2019, 22:33 En wedstrijdrijders rijden met custom getunede vorken dus daar hoeft RS het ook niet voor te doen (althans mag hopen dat hun vorken per wedstrijd getuned worden).

Charger 2.1 RC2 past alleen in de nieuwste Pikes. Terwijl de Charger 2.1 RT3 ook in de oudere modellen past. Geen idee van het waarom.

Optie is ook om een FAST cartridge te laten monteren. Dan weet je 100% zeker dat de vork naar jou wens is.
De FAST is alleen geschikt voor de Charger 1 demper. Er komt een nieuwe oplossing aan (SC4) maar wat en wanneer? Op die vraag kreeg ik geen reactie meer.

En daarnaast weet ik niet goed wat mijn wensen zijn. Ik wil gewoon een fijne vork en heb niet zoveel zin meer om te klooien met high en low speed compressie en rebound. Dat ik daar de laatste 10% mee laat liggen kan best kloppen.

Maar ik laat qua kunde zelf nog veel meer liggen. Ik kom dus nog lang niet in de buurt van de grens van het materiaal. Dat een goede vork je meer vertrouwen kan geven en je kunde daardoor een boost krijgt klopt ook weer. Maar ik ben van mening dat een goede vork in die context ook 90% van perfect mag zijn en in eerste instantie stijfheid het meeste vertrouwen geeft.

Daarom ook geen Formula Selva bijvoorbeeld. Teveel mogelijkheden waardoor ik door de settings of teveel tijd kwijt ben of het spoor bijster raak.
Misschien helpt het om toch een beetje te verdiepen in de materie? Dat kan juist maken dat je de theorie en praktijk achter zaken als verschillende soorten demping wat beter begrijpt, en dus je wensen wat beter in kaart brengt. Met als einddoel het doen van een goede aankoop. :wink:
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

crapforbrains schreef: za 27 april 2019, 15:07
RuudRuud schreef: za 27 april 2019, 06:21

De FAST is alleen geschikt voor de Charger 1 demper. Er komt een nieuwe oplossing aan (SC4) maar wat en wanneer? Op die vraag kreeg ik geen reactie meer.

En daarnaast weet ik niet goed wat mijn wensen zijn. Ik wil gewoon een fijne vork en heb niet zoveel zin meer om te klooien met high en low speed compressie en rebound. Dat ik daar de laatste 10% mee laat liggen kan best kloppen.

Maar ik laat qua kunde zelf nog veel meer liggen. Ik kom dus nog lang niet in de buurt van de grens van het materiaal. Dat een goede vork je meer vertrouwen kan geven en je kunde daardoor een boost krijgt klopt ook weer. Maar ik ben van mening dat een goede vork in die context ook 90% van perfect mag zijn en in eerste instantie stijfheid het meeste vertrouwen geeft.

Daarom ook geen Formula Selva bijvoorbeeld. Teveel mogelijkheden waardoor ik door de settings of teveel tijd kwijt ben of het spoor bijster raak.
Misschien helpt het om toch een beetje te verdiepen in de materie? Dat kan juist maken dat je de theorie en praktijk achter zaken als verschillende soorten demping wat beter begrijpt, en dus je wensen wat beter in kaart brengt. Met als einddoel het doen van een goede aankoop. :wink:
De theorie achter de techniek ben ik machtig :)

Ik wil gewoon een goede vork die het altijd goed genoeg doet. Niet eentje die over de emmer gaat van een klikje teveel of te weinig van het een of het ander. Maar als ie dan goed staat dan is ie ook net iets beter dan de rest.

Als ik naar FAST ga dan vragen ze, waar loop je nu tegenaan. En dan? Dan vertel ik ze de dingen die ik ervaar door verkeerde techniek, te harde banden, een te stijf stuur of door een mulle ondergrond. Iets wat dus door iets anders opgelost moet worden dan door een vork. Of ze leveren mij onderdelen die afgesteld zijn op mijn gewicht? Dat is ook nooit zoals het voor mij perfect is. Ze gokken dan maar dat het bij mijn rijstijl en fiets past.

En daarnaast kan ik never een goede aankoop doen door de techniek te begrijpen. Nergens maar dan ook nergens wordt een bereik aangegeven waarin een vork goed werkt. Er zijn geen grafieken beschikbaar. Dat is allemaal hear say. Het blijven standaard onderdelen die voor 'iedereen' moeten werken.

Ergo, voor mij is een vork die alles 90% goed doet genoeg. Ik wil niet meer 60x hetzelfde rondje rijden met elke keer een kleine wijziging om ergens een tiende van een seconde te vinden. Anders dan een verbrandingsmotor is mijn motor daar niet geschikt voor ;)
Plaats reactie