wielen upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!

Moderator: jf

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9246
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 25 maart 2019, 22:00

Bij de Notubes Crest Mk3 knalden inderdaad de spaaknippels met grote regelmaat uit de gaten. Arch Mk3 en Flow Mk3 lijken daar nauwelijks last van te hebben.
mountainbike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

di 26 maart 2019, 10:33

ok, dank voor alle adviezen. Ik heb intussen al wel 2 opties die aardig voldoen (prijs, stevigheid en gewicht):
DT Swiss xr-1501 of de DT Swiss x1700 en daarnaast thunderburts snake skin 2.1 banden erop.
Ik wil wel minimaal 0,5kg winnen op de wielen, anders vind ik het de investering niet waard.
Ga binnenkort eerst ff mijn eigen wielen wegen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9246
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

di 26 maart 2019, 12:41

Cris-99 schreef:
di 26 maart 2019, 10:33
ok, dank voor alle adviezen. Ik heb intussen al wel 2 opties die aardig voldoen (prijs, stevigheid en gewicht):
DT Swiss xr-1501 of de DT Swiss x1700 en daarnaast thunderburts snake skin 2.1 banden erop.
Ik wil wel minimaal 0,5kg winnen op de wielen, anders vind ik het de investering niet waard.
Ga binnenkort eerst ff mijn eigen wielen wegen.
Nu zijn die banden echt een verkeerde besparing...
mountainbike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

di 26 maart 2019, 13:04

Want? Scheelt toch ongeveer 100gr per band en is volgens mij best een goede band toch? Ik ben overigens een mooi weer rijder...dus geen modder ofzo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 15563
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

di 26 maart 2019, 13:10

Geen grip en kwetsbaar.
Daar gaat je fietsplezier echt niet op vooruit...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9246
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

di 26 maart 2019, 15:20

en smal, dus geen comfort of grip. En dus meer rolweerstand!
mountainbike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

di 26 maart 2019, 16:24

ok duidelijk, heb ook nog "no tubes, ravens 2,2" liggen, die zijn ook wat lichter wellicht gooi ik er die wel op. Nog een klein vraagje, het gewicht dat dt Swiss opgeeft is dat incl of excl body? En verder nog tips waar ik het beste gewicht kan besparen op mijn fiets?
baron062
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/601mk2/H3mk1/29plus

di 26 maart 2019, 20:30

Cris-99 schreef:
di 26 maart 2019, 16:24
ok duidelijk, heb ook nog "no tubes, ravens 2,2" liggen, die zijn ook wat lichter wellicht gooi ik er die wel op. Nog een klein vraagje, het gewicht dat dt Swiss opgeeft is dat incl of excl body? En verder nog tips waar ik het beste gewicht kan besparen op mijn fiets?
Ga uit van incl body.

Verdere besparing: ik vermoed dat je op de cockpit( Stuur, stuurpen, zadel, zadelpen) ongeveer 400gr kan besparen. Reken op 1 euro per gram besparing. Maar je vertrekpunt is het wegen van je huidige componenten, die eigen merk spullen worden weinig verkocht, dus die gewichten zijn lastig te vinden. Je bent een mountainbiker, dus niet lui. Toch?
Grts,

3s
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

wo 27 maart 2019, 10:05

Tip: geef geld uit aan goede banden en goede wielen (lees stijf, sterk, duurzaam..). Gewicht mag geen prioriteit zijn, niet op de mountainbike. Ik kan je de rekensommetjes wel geven waarmee je het effect van 400g gewichtsbesparing kan berekenen. Wel dat effect is insignificant. Maar ja, op dat vlak volgen wielrenners eerder hun hart dan de rede :)
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

ma 1 april 2019, 22:13

hier ook een rijder van 90 kg.
bij wieltjes uitzoeken laat je niet teveel verleiden tot de wedstrijd velgjes waar de 69 kg knaapjes goed mee weg komen, dat blijft gewoon niet heel als je eruit ziet alsof je de fiets harder omhoog kan gooien dan omhoog kan trappen.
verder kun je wieltjes prima zelf bouwen, maar is dat echt nooit never niet goedkoper dan een nette wielbouwer dat laten doen.
het is wel leuk en een leuke winteractiviteit.
je eerste wiel moet je zomaar 5 keer opnieuw spaken dus je wordt er best handig in.
zowel de dt 350 naafjes als de hope naven zijn gewoon erg goed. De DT swiss zijn wat lastiger service-able maar ik hen er zelf nog geen lager in hoeven vervangen...

je fiets lichter maken kost inderdaad zo”n euro per gram, de rijder lichter maken is nog wel eens goedkoper.
bedenk je ook ff wat die bidon met water weegt en dat als je echt een PR ergens wilt rijden de bidon thuis laten een goedkope gewichtsbesparing is.

have fun
guntherrex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Alfine Stumpjumper

di 2 april 2019, 13:36

onlangs mijn mtb omgebouwd van een e-bike wielset met alfine 8sp en een naafdynamo vooraan naar een licht en breed setje WTB wielen. Is wellicht een wat extremere gewichtsbesparing maar was zeker goed te merken! De bredere velgen lijken het stuurgedrag ook wat scherper te hebben gemaakt.

Ik had oorspronkelijk speed kings gemonteerd want dat waren lichte banden. Uiteindelijk ook heel vaak lek, dus nu race king protection en dat bevalt veel beter doordat ik ze nog niet lek heb gereden. Da's zeker ook wat waard.
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

ma 8 april 2019, 12:56

Dank voor alle adviezen. Uiteindelijk toch maar gekozen om mezelf niet gek te laten maken door alle grammen. Na wat google werk idd tot de conclusie dat het uiteindelijk om verschillen van niets gaat (op wedstrijdniveau misschien wel) en ik me geld liever in me zak houdt.
Gebruikersavatar
Ad58
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1187
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Noord Brabant

ma 8 april 2019, 13:51

Groot gelijk! Ik zou alleen maar een andere wielset nemen uit kwalitatief oogpunt. En dan ook nog eens op maat gemaakt bij een van de wielbouwers hier.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door
briantevelthuis
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: vr 11 februari 2011, 13:45
Mijn mountainbike: BeOne CRD 29
Contacteer:

di 9 april 2019, 17:06

Lars TB schreef:
ma 25 maart 2019, 22:00
Bij de Notubes Crest Mk3 knalden inderdaad de spaaknippels met grote regelmaat uit de gaten. Arch Mk3 en Flow Mk3 lijken daar nauwelijks last van te hebben.
Nou Lars dat probleem hebben de Arch MK III velgen ook hoor. De wanddikte en het kwaliteit aluminium laat echt zwaar te wensen over :D
Ik vind het geen goed product en kan mijn inziens zeker niet bij rijders van 90 kg gebruikt worden zeker niet in combinatie met de Sapim nippels :-D
Hoogwaardige wielen:
http://www.bikewheels.nl/
Brambo67
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

di 9 april 2019, 18:44

Setje Newmen Evolution SL A30. Licht, sterk en goed getest. Duitse naven die ook in Duitsland gefabriceerd worden. Zijn trail wielen maar passen prima in een moderne XC-fiets. Heb zelf de Newmen SL XA25. Fiets er nu bijna een jaar op (>2.000 km) Zijn kaarsrecht en draaien super. BOvendien erg licht. Heb ze op Marktplaats gekocht voor relatief weinig. ALs ik ze nieuw zou kopen dan de SL A30 (want >90 kg) Echt een aanrader.
Plaats reactie