wielen upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

Hoi,

Ik heb een giant anthem 2 uit 2018 (XL). Nu heb ik deze recent eens gewogen en vond deze eigenlijk wel wat aan de zware kant (13,5kg). Nu zit ik te denken om wat upgrades te doen om hier wat gewicht af te halen. Het meest voor de hand liggend is volgens mij de wielset:
- Giant tracker boost xc1 wielset met maxxis ikon 2.2 erop.
Iemand enig idee hoe zwaar deze wielset is en iemand tips waarvoor ik deze wielset kan vervangen en wat dat dan weegt?
- Iemand verder nog upgrades die het gewicht omlaag brengen?

Ik rij alleen plaatselijk wat parcours en weeg 90kg.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je snel antwoord wil, zet er dan de specificaties van de huidige afmontage bij.

En als je dan ook zelf even je wielset weegt, liefst zonder cassette, banden en schijven, kan dat een vertrekpunt zijn.
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

Maten
S,M,L,XL

Kleuren
Red/Black

Frame
ALUXX SL-Grade Aluminum, 90mm Maestro Suspension

Voorvork
Fox 32 Float SC Performance, 100mm Travel, GRIP Damper, Boost 15x110 KaBolt, Tapered

Demper
Fox Float Performance, Trunnion Mount

Stuur
Giant Contact Trail, 780x31.8mm

Stuurpen
Giant Contact

Zadelpen
Giant Contact, 27.2mm

Zadel
Giant Contact, (Forward)

Shifters
Shimano SLX, 1x11, I-Spec II

Achterderailleur
Shimano SLX

Remmen
Shimano BR-MT500 [F] 180mm [R] 160mm, Hydraulic Disc

Remhendels
Shimano MT500 I-Spec II

Cassette
Shimano SLX, 11-46t



Ketting
KMC X11-1

Crankset
Shimano SLX, 32t

Bottom Bracket
Shimano PressFit

Velgen
Giant XC-1 29 Wheelset, 29", Tubeless Ready, 21mm Inner Width

Naven
[F] Giant Tracker Boost 15x110, Sealed Bearing [R] Giant Tracker Boost 12x148, Sealed Bearing

Spaken
[F] Giant Tracker Boost 15x110, Sealed Bearing [R] Giant Tracker Boost 12x148, Sealed Bearing

Banden
Maxxis IKON 29x2.2 Folding, 60 TPI, TR/EXO, Tubeless

Gewicht
11,80 kg
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En zet je wielen even op de weegschaal. Dan weet je hoeveel je kunt winnen.

Wij kunnen hooguit een gooi doen naar het gewicht van je wielen.


Maar mooiere wielen kan nooit kwaad. Beetje bredere velgen brengt meer dan een iets lager gewicht.

En dan is het een vraag hoeveel je uit wilt geven om het gewicht omlaag te krijgen.


Daarbij ben je met 90 kg niet echt licht en als je dan een betrouwbaar wielsetje wilt hebben dat erg weinig weegt, dan gaat dat veel kosten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wel grappig dat die fiets voor 11,8kg wordt opgegeven en jij zelf op 13,5kg komt.
Wat maar weer eens aantoont met hoeveel korrels zout je die opgaves moet nemen.

Maar over gewicht winnen: op de meeste onderdelen pak je maar een paar gram. Dat wordt dus pas interessant als je heel veel onderdelen aanpakt, wat het ook meteen weer duur maakt. Dan ga je toch naar carbon sturen, zadelpennen, lichtere groepen (XTR of concurrentie)... eventueel een vork van een paar gram minder (SID). Maar dan moet je inderdaad ook nog rekening houden met je eigen gewicht, waar een afgetrainde wedstrijdrijder van <70kg goed mee wegkomt is voor iemand van 90kg niet altijd de beste keuze.

Op wielen/banden is relatief vaak het meeste te winnen, af-fabriek wielsets zijn doorgaans niet de lichtste. Maar ook daar weer, ultralichte wieltjes zijn niet de beste keuze. En de enige zinvolle winst zou in de velgen (en banden) zitten, van een lichter naafje merk je niets.

Als je het nu nog niet doet kun je tubeless gaan rijden: iets lichter dan biba's, niet meer lekrijden op doornen e.d., iets lagere drukken mogelijk (dus meer grip) en iets minder rolweerstand.
Voordat je echt geld in wielen gaat steken zou ik zeker je huidige set goed wegen zoals gezegd, anders is het alleen maar onderbuikgevoel waar je op afgaat.

Of je laat de ratio gewoon voor wat het is en gooit er een mooie blingbling set onder, dat doen ook genoeg mensen en ach, als je het geld hebt, why not... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

vergeet ook je buitenbanden niet.. afhankelijk van je toepassings gebied en budget valt daar ook nog behoorlijk wat te winnen (aan merkbaar gewicht aan de buitenkant van je wiel).
Een 2.2 ikon weeg afhankelijk van de compound en casing tussen de 530 gram en 685 gram, x 2 is dat al weer 310 gram, haal je biba's eruit van en vervang met 90 ml latex en je zit (afhankelijk van je huidige biba's) misschien al wel op een halve kilo.

Met andere velgen (en spaken) kan er nog een stuk vanaf, misschien wel 1 kg, maar dan ben je wel een paar 100 euro verder.

hier het resultaat van mijn upgrade:
viewtopic.php?p=2379719#p2379719
890 gram winst, maar dan wel -alles- nieuw, t/m de rotors en casette
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Je huidige wielen zouden zomaar tussen de 2200 en 2500 gram kunnen wegen.

Met jou gewicht zou je goede, stevige wielen kunnen bouwen van zo'n 1750/1800 gram (DT 350 of Hope, ZTR Ach MK3, comp spaken en messing nippels). Dan moet je wel aan zo'n 500-600 euro denken. Lichter kan, maar dan gaat het bedrag snel oplopen.

Voordeel van een goede wielset is dat je ze altijd mee kan nemen naar een evt. andere fiets. De ZTR's zijn 26mm breed, en ideaal om met banden tussen de 2.0 en 2.6 te rijden.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

2,5kg lijkt mij gevoelsmatig wel wat veel, maar: meten = weten :-D
(voor een kale wielset, dus zonder cassette, schijven, banden en steekassen/qr's).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Belangrijkste vraag: merk je wat van dat gewicht? Of zit het meer tussen je oren of wil je misschien gewoon stiekum een nieuwe wielset en zoek je een excuus?

Nu is mijns inziens een nieuwe wielset een van de beste investeringen die je kunt doen. Gezien jouw gewicht zou ik niet voor licht gaan, maar eerder voor sterk en wat breder. En dan bij een van de bekende wielbouwers in elkaar laten zetten.

Als velg zou ik dan voor de Spank Oozy trail 345 gaan. Interne breedte van 30 mm en 32 spaaks. Als naaf vind ik de DT Swiss 350 erg goed. En stil. En goed servicebaar. Houd je van een luide ratel dan zou ik voor Hope gaan.
Vervolgens de velg laten voorzien van TR tape en de set TL maken.

Als banden zou ik, aangezien je alleen plaatselijke tracks rijdt, het nieuwe Schwalbe Ra/Ra duo kiezen.

Wordt het wat ruiger, dan Nobby Nics in 2.35.

De bredere velg en TL laten een lagere bandenspanning toe, wat zich vertaalt in meer comfort, controle en waarschijnlijk ook hogere snelheid. En je rijdt met een set die haast niet stuk te rijden is. Dus je zult er in alle opzichten op vooruit gaan. Behalve in financieel opzicht. :lol:

Mee eens Lars? :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: ma 25 maart 2019, 14:24 2,5kg lijkt mij gevoelsmatig wel wat veel, maar: meten = weten :-D
(voor een kale wielset, dus zonder cassette, schijven, banden en steekassen/qr's).
Ik heb voor m'n broer een nieuwe set gebouwd voor zijn racer. Is een carbon Trek Madone, en de standaard wielen wogen 2.3kg. Hij weegt zelf 65kg en met de nieuwe wielen had hij een kilo gewicht bespaart. Hij merkt het wel met aanzetten.
Ad58 schreef: ma 25 maart 2019, 14:59 Als velg zou ik dan voor de Spank Oozy trail 345 gaan. Interne breedte van 30 mm en 32 spaaks.
30mm intern is leuk als je met brede banden gaat rijden (vanaf 2,25, en dat is af en toe aan de smalle kant). TS rijdt nu met 2.2 banden, en dan gaan iets minder brede velgen beter passend, en kun je ook nog eens een keer wat smaller gaan als je dat zou willen (modderbanden). 2.0 banden wil je niet op een 30mm velg zien, dan rij je altijd op je zijnoppen. Daarnaast kun je met 90kg rijdersgewicht uitstekend uit de voeten met wat lichtere velgen, zoals de ZTR Arch.
Ad58 schreef: ma 25 maart 2019, 14:59 Als naaf vind ik de DT Swiss 350 erg goed. En stil. En goed servicebaar. Houd je van een luide ratel dan zou ik voor Hope gaan.
DT zijn inderdaad fijne naven 350/240), maar niet zo gemakkelijk servicebaar. Probeer achter aan de drive side de lagers maar eens te vervangen. Dan heb je een speciale (dure) tool nodig. Hope is wat dat betreft eenvoudiger te onderhouden. Onderdelen van Hope zijn ook nog een een stuk goedkoper dan die van DT.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: ma 25 maart 2019, 14:59 Mee eens Lars? :lol:
Je bent een goede leerling :-q :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Pfff, gelukkig. Maar Jan heeft ook een paar steekhoudende argumenten. Dat van die speciale tool klopt. Het betreft de DT Swiss ringnut removal tool. Kost bij de reguliere handel iets van €60,- inderdaad. Maar Alie en Ebay bieden dit beduidend goedkoper aan. Qua onderdelenprijs heb ik Hope en DT Swiss nooit vergeleken. Maar ik denk dat in beiden industrielagers passen?

En ik zou inderdaad ook nooit een 2.0" band op een 30 mm interne velg rijden.

Aan de andere kant werden mij Stan's Notubes velgen mij sterk ontraden omdat die zo zwak zouden zijn.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Dit is mijn favorite site voor wielen

https://www.fun-works.com/wheels/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Jan, 2.300 gram voor een paar racewielen, dat is aardig aan het gewicht! Mijn 29er set met Hope naven en Flow EX velgen was nog flink lichter.... (half DT comp, half Revo spaken en messing nippels).
Dan geloof ik dat hij wel merkt met een paar lichtere wielen onderweg te zijn.

@Ad, de Flow EX van ZTR (= Stan's) stonden volgens mij juist bekend om hun stevigheid.
Maar ze hadden ook hele lichte xc-wedstrijdvelgjes in het assortiment (Olympic), die zou ik inderdaad niet aanraden voor een wat grotere gezonde Hollandse jongen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ok. Dat dacht ik ook maar een stuk of twee wielbouwers raadden mij ZTR velgen toch ten zeerste af. Weet eigenlijk niet meer zeker of het ook de flow betrof. Of misschien zijn ze tegenwoordig niet meer zo goed?
Ah, het waren geen wielbouwers, maar forumleden, niet de Flow, maar de Arch, verder klopt alles! :lol:
Te vinden in dit topic: viewtopic.php?f=4&t=141246&hilit=Bikewheels&start=30
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie