wielen upgrade
Bij de Notubes Crest Mk3 knalden inderdaad de spaaknippels met grote regelmaat uit de gaten. Arch Mk3 en Flow Mk3 lijken daar nauwelijks last van te hebben.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ok, dank voor alle adviezen. Ik heb intussen al wel 2 opties die aardig voldoen (prijs, stevigheid en gewicht):
DT Swiss xr-1501 of de DT Swiss x1700 en daarnaast thunderburts snake skin 2.1 banden erop.
Ik wil wel minimaal 0,5kg winnen op de wielen, anders vind ik het de investering niet waard.
Ga binnenkort eerst ff mijn eigen wielen wegen.
DT Swiss xr-1501 of de DT Swiss x1700 en daarnaast thunderburts snake skin 2.1 banden erop.
Ik wil wel minimaal 0,5kg winnen op de wielen, anders vind ik het de investering niet waard.
Ga binnenkort eerst ff mijn eigen wielen wegen.
Nu zijn die banden echt een verkeerde besparing...Cris-99 schreef: ↑di 26 maart 2019, 10:33 ok, dank voor alle adviezen. Ik heb intussen al wel 2 opties die aardig voldoen (prijs, stevigheid en gewicht):
DT Swiss xr-1501 of de DT Swiss x1700 en daarnaast thunderburts snake skin 2.1 banden erop.
Ik wil wel minimaal 0,5kg winnen op de wielen, anders vind ik het de investering niet waard.
Ga binnenkort eerst ff mijn eigen wielen wegen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Geen grip en kwetsbaar.
Daar gaat je fietsplezier echt niet op vooruit...
Daar gaat je fietsplezier echt niet op vooruit...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ok duidelijk, heb ook nog "no tubes, ravens 2,2" liggen, die zijn ook wat lichter wellicht gooi ik er die wel op. Nog een klein vraagje, het gewicht dat dt Swiss opgeeft is dat incl of excl body? En verder nog tips waar ik het beste gewicht kan besparen op mijn fiets?
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ga uit van incl body.Cris-99 schreef: ↑di 26 maart 2019, 16:24 ok duidelijk, heb ook nog "no tubes, ravens 2,2" liggen, die zijn ook wat lichter wellicht gooi ik er die wel op. Nog een klein vraagje, het gewicht dat dt Swiss opgeeft is dat incl of excl body? En verder nog tips waar ik het beste gewicht kan besparen op mijn fiets?
Verdere besparing: ik vermoed dat je op de cockpit( Stuur, stuurpen, zadel, zadelpen) ongeveer 400gr kan besparen. Reken op 1 euro per gram besparing. Maar je vertrekpunt is het wegen van je huidige componenten, die eigen merk spullen worden weinig verkocht, dus die gewichten zijn lastig te vinden. Je bent een mountainbiker, dus niet lui. Toch?
Tip: geef geld uit aan goede banden en goede wielen (lees stijf, sterk, duurzaam..). Gewicht mag geen prioriteit zijn, niet op de mountainbike. Ik kan je de rekensommetjes wel geven waarmee je het effect van 400g gewichtsbesparing kan berekenen. Wel dat effect is insignificant. Maar ja, op dat vlak volgen wielrenners eerder hun hart dan de rede
hier ook een rijder van 90 kg.
bij wieltjes uitzoeken laat je niet teveel verleiden tot de wedstrijd velgjes waar de 69 kg knaapjes goed mee weg komen, dat blijft gewoon niet heel als je eruit ziet alsof je de fiets harder omhoog kan gooien dan omhoog kan trappen.
verder kun je wieltjes prima zelf bouwen, maar is dat echt nooit never niet goedkoper dan een nette wielbouwer dat laten doen.
het is wel leuk en een leuke winteractiviteit.
je eerste wiel moet je zomaar 5 keer opnieuw spaken dus je wordt er best handig in.
zowel de dt 350 naafjes als de hope naven zijn gewoon erg goed. De DT swiss zijn wat lastiger service-able maar ik hen er zelf nog geen lager in hoeven vervangen...
je fiets lichter maken kost inderdaad zo”n euro per gram, de rijder lichter maken is nog wel eens goedkoper.
bedenk je ook ff wat die bidon met water weegt en dat als je echt een PR ergens wilt rijden de bidon thuis laten een goedkope gewichtsbesparing is.
have fun
bij wieltjes uitzoeken laat je niet teveel verleiden tot de wedstrijd velgjes waar de 69 kg knaapjes goed mee weg komen, dat blijft gewoon niet heel als je eruit ziet alsof je de fiets harder omhoog kan gooien dan omhoog kan trappen.
verder kun je wieltjes prima zelf bouwen, maar is dat echt nooit never niet goedkoper dan een nette wielbouwer dat laten doen.
het is wel leuk en een leuke winteractiviteit.
je eerste wiel moet je zomaar 5 keer opnieuw spaken dus je wordt er best handig in.
zowel de dt 350 naafjes als de hope naven zijn gewoon erg goed. De DT swiss zijn wat lastiger service-able maar ik hen er zelf nog geen lager in hoeven vervangen...
je fiets lichter maken kost inderdaad zo”n euro per gram, de rijder lichter maken is nog wel eens goedkoper.
bedenk je ook ff wat die bidon met water weegt en dat als je echt een PR ergens wilt rijden de bidon thuis laten een goedkope gewichtsbesparing is.
have fun
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic
onlangs mijn mtb omgebouwd van een e-bike wielset met alfine 8sp en een naafdynamo vooraan naar een licht en breed setje WTB wielen. Is wellicht een wat extremere gewichtsbesparing maar was zeker goed te merken! De bredere velgen lijken het stuurgedrag ook wat scherper te hebben gemaakt.
Ik had oorspronkelijk speed kings gemonteerd want dat waren lichte banden. Uiteindelijk ook heel vaak lek, dus nu race king protection en dat bevalt veel beter doordat ik ze nog niet lek heb gereden. Da's zeker ook wat waard.
Ik had oorspronkelijk speed kings gemonteerd want dat waren lichte banden. Uiteindelijk ook heel vaak lek, dus nu race king protection en dat bevalt veel beter doordat ik ze nog niet lek heb gereden. Da's zeker ook wat waard.
Dank voor alle adviezen. Uiteindelijk toch maar gekozen om mezelf niet gek te laten maken door alle grammen. Na wat google werk idd tot de conclusie dat het uiteindelijk om verschillen van niets gaat (op wedstrijdniveau misschien wel) en ik me geld liever in me zak houdt.
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Groot gelijk! Ik zou alleen maar een andere wielset nemen uit kwalitatief oogpunt. En dan ook nog eens op maat gemaakt bij een van de wielbouwers hier.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 357
- Lid geworden op: vr 11 februari 2011, 13:45
- Mijn mountainbike: BeOne CRD 29
- Contacteer:
Nou Lars dat probleem hebben de Arch MK III velgen ook hoor. De wanddikte en het kwaliteit aluminium laat echt zwaar te wensen over
Ik vind het geen goed product en kan mijn inziens zeker niet bij rijders van 90 kg gebruikt worden zeker niet in combinatie met de Sapim nippels
Hoogwaardige wielen:
http://www.bikewheels.nl/
http://www.bikewheels.nl/
Setje Newmen Evolution SL A30. Licht, sterk en goed getest. Duitse naven die ook in Duitsland gefabriceerd worden. Zijn trail wielen maar passen prima in een moderne XC-fiets. Heb zelf de Newmen SL XA25. Fiets er nu bijna een jaar op (>2.000 km) Zijn kaarsrecht en draaien super. BOvendien erg licht. Heb ze op Marktplaats gekocht voor relatief weinig. ALs ik ze nieuw zou kopen dan de SL A30 (want >90 kg) Echt een aanrader.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.