140mm Pike RCT debonair onelock of DVO Sapphire

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Voor mijn Niner RIP9 overweeg ik om de 120mm vork te vervangen door een 140mm.

Nu zit ik een beetje te twijfelen tussen een RS PIke RCT debonair onelock en de DVO Sapphire.

De RS heeft 35mm poten, de DVO 32. De RIP is geen zware enduro bak, maar wil er wel avontuurlijk mee kunnen rijden. (Achter 125mm vering, RS Monarch RT). De RS is volgens mij zo'n beetje de norm in dit segment, maar hoe verhoud de DVO zich met deze RS?

Wat zijn de voor- en nadelen van beide vorken?

Alvast bedankt voor de hulp.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De huidige Sapphire heeft 34 mm poten!


Maar er vanuit gaande dat je toch voor de nog beschikbare 32 mm gaat: met mijn lompe rijstijl voldeed de 32 mm goed. Net geen Pike stijfheid (die dan weer iets slapper is dan een DVO Diamond), maar voor NL meer dan voldoende en duidelijk stijver dan bijvoorbeeld een 32 mm Revelation. In dat opzicht voldeed de Sapphire dus prima. Ik heb nu een 34 mm staan, die zit op Pike niveau.

Wat vering betreft, de Pike gebruikt net iets makkelijker meer veerweg op lagere snelheden en komt dus vooral comfortabeler over. OTT van DVO is echter briljant en je kunt wel goed bepalen hoe soepel de Sapphire is. Maar de Pike gaat dan net wat verder door in het midden-bereik. Je komt niet snel aan de grens van een Pike in NL, maar op bijvoorbeeld de grote remknippen op Amerongen met 35 km/u (schatting...) merk je dat een DVO net wat rustiger is dan de Pike. En in het buitenland komt dit verschil er nog duidelijker uit: meer rust als het echt ruig wordt.

Nadeel van de DVO is wel dat je er wat mee moet spelen om hem echt goed te krijgen en dat je voor heel ander terrein eigenlijk weer aan de knoppen moet draaien. Een Pike heb je met 2x aanpassen echt wel goed en heel veel kun je er ook niet aan doen.

Dus voor eenvoud en comfort, pak gewoon een Pike.

Maar met de DVO heb je iets speciaals en ultiem gezien ook beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wat is OTT?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

'BUILT not Bought '
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Niet helemaal accuraat maar misschien helpt het:

Ik heb een fiets met een RS Yari RC debonair en een fiets met een DVO Daimond.
Best even met het afstellen bezig geweest (beide vorken) maar eenmaal goed is de DVO absoluut top.
Als het met de Pike vs de Sapphire hetzelfde gesteld is zou ik voor de Sapphire kiezen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik maak me over die stijfheid nooit zoveel zorgen. Ik rijd met een simpele revelation rond, en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn vork niet stijf genoeg was. Ik heb wel eens met een fox 34 gereden, en ik voelde het verschil niet eens. Mijn gewicht is trouwens rond de 82 kg, dus ook niet superlicht. Ik zou lekker kiezen wat jij het mooiste vind :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dat ligt natuurlijk wel aan het terrein wat je rijdt, of jij er iets van merkt. Ga maar eens naar Lac Blanc of een rit door de Vogezen, dan merk je wel een verschil.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Dennisvdb schreef: wo 6 maart 2019, 12:10 Dat ligt natuurlijk wel aan het terrein wat je rijdt, of jij er iets van merkt. Ga maar eens naar Lac Blanc of een rit door de Vogezen, dan merk je wel een verschil.
Dit geloof ik ook zeker, ik moet erbij zeggen dat ik dit nog nooit heb geprobeerd, maar Lars heeft het ook over remknippen op de uhr, maar ik heb toch echt niet het gevoel dat ik wat mis, terwijl ik toch echt wel lekker doorrijd daar als ik Strava moet geloven, ik heb op verschillende afdaalsegmenten in de top 25 gereden, soms zelfs een bekertje, dus traag ga ik er niet.
Sneeuwmonster
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

sama schreef: wo 6 maart 2019, 13:49
Dit geloof ik ook zeker, ik moet erbij zeggen dat ik dit nog nooit heb geprobeerd, maar Lars heeft het ook over remknippen op de uhr, maar ik heb toch echt niet het gevoel dat ik wat mis, terwijl ik toch echt wel lekker doorrijd daar als ik Strava moet geloven, ik heb op verschillende afdaalsegmenten in de top 25 gereden, soms zelfs een bekertje, dus traag ga ik er niet.
Dat zegt misschien meer over jou dan over je vering.
Met een echte top vork ga je hoogst waarschijnlijk nog harder naar beneden. :bier:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jefro98 schreef: wo 6 maart 2019, 14:08
sama schreef: wo 6 maart 2019, 13:49
Dit geloof ik ook zeker, ik moet erbij zeggen dat ik dit nog nooit heb geprobeerd, maar Lars heeft het ook over remknippen op de uhr, maar ik heb toch echt niet het gevoel dat ik wat mis, terwijl ik toch echt wel lekker doorrijd daar als ik Strava moet geloven, ik heb op verschillende afdaalsegmenten in de top 25 gereden, soms zelfs een bekertje, dus traag ga ik er niet.
Dat zegt misschien meer over jou dan over je vering.
Met een echte top vork ga je hoogst waarschijnlijk nog harder naar beneden. :bier:
Dan moet ik maar snel zo'n dvo kopen :lol:
Ik zeg ook niet dat het geen nut heeft, maar wel dat in mijn ogen niet extreem veel verschil oplevert, oftewel bijna iedere vork kan goed zijn, mits goed ingesteld natuurlijk.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik ben ook niet zo'n fijnproever om minimale verschillen te kunnen voelen en duiden zoals een enkeling hier op het forum dat kan.
Ik voel wel verschil tussen de diverse gangbare RS en Fox vorken en dat wat ik dan 'wat verschil' noem, zal dan bijvoorbeeld door Lars en Jan the Man als een enorm verschil ervaren worden.
IMHO is het bij dit soort dingen vaak zo dat er van de 44090 members hier, er 20 à 25 zijn die dat allemaal wérkelijk voelen en ook kunnen duiden.
Dan zijn er nog 20-25 members die de verschillen niet voelen en daar eerlijk voor uitkomen, de resterende 44040 voelen geen verschil maar beweren wel verschil te voelen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het probleem met 'voelen' is ook dat je je het bewust moet zijn. De meesten roepen niets te voelen, maar knijpen onbewust eerder in de rem. Omdat ze menen tegen de limiet aan te zitten. Vaak hun eigen limiet, vaak ook dat van het materiaal. En als je dan flink door elkaar geschud wordt, dan heb je meestal ook niet zo door dat je iets langzamer of sneller gaat.

Maar als ik met een Yari zonder extra aan te zetten aan kom rijden bij de remknippen, dan verliest die vork op de snelheid waarmee ik dan aankom al bodemcontact. Het betekent niet dat ik niet harder kan, maar de vork begint al wel aan zijn limiet te zitten.
Met diezelfde snelheid heeft een Pike gewoon nog bodemcontact en zit er duidelijk meer rust in en kan ik dus meer aandacht besteden aan waar ik de kombocht in duik.
Zet ik extra aan met de Pike, dan ligt de snelheid weer hoger en merk je ook dat de Pike daar weer contact aan het verliezen is.
Met de DVO (of FOX, Cane Creek, Öhlins) kan ik met dat extra aanzetten weer mijn lijnkeuze bepalen.
Extra-extra aanzetten zou dus nog kunnen, ware het niet dat mijn limiet nu in zicht komt.

Een en ander is ook af te meten aan andere rijders, inderdaad Strava. Dat gebruik ik niet, maar gezien ik jongens uit de top 3 er uit rijd, zit het met het vergelijk wel aardig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Jan Willem schreef: wo 6 maart 2019, 16:28 Ik ben ook niet zo'n fijnproever om minimale verschillen te kunnen voelen en duiden zoals een enkeling hier op het forum dat kan.
Ik voel wel verschil tussen de diverse gangbare RS en Fox vorken en dat wat ik dan 'wat verschil' noem, zal dan bijvoorbeeld door Lars en Jan the Man als een enorm verschil ervaren worden.
IMHO is het bij dit soort dingen vaak zo dat er van de 44090 members hier, er 20 à 25 zijn die dat allemaal wérkelijk voelen en ook kunnen duiden.
Dan zijn er nog 20-25 members die de verschillen niet voelen en daar eerlijk voor uitkomen, de resterende 44040 voelen geen verschil maar beweren wel verschil te voelen.
De crux zit 'm in niet alleen in het duiden van een verschil op zich, maar vooral in de significantie ervan. Hoeveel doet zo'n verschil er toe in het complete plaatje? Vaak wordt dit schromelijk overdreven, niet zelden omdat iemand net een paar maandsalarissen heeft uitgegeven en daar toch iets voor terug hoopt te hebben gekregen.

Terug on-topic, met Lars eens dat de Pike wellicht niet de beste is, maar wel zeer gebruiksvriendelijk qua instellen (werkt goed over een breed bereik) en in de praktijk goed genoeg. Met DVO persoonlijk geen ervaring. Zelf zou ik, als ik nu een vork moest aanschaffen, voor een Fox GRIP gaan (de eenvoudige, niet de GRIP2). Werkt een stukkie beter dan de Pike, kost ook wel iets meer tijd om goed af te stellen (werkt goed binnen een smal bereik).
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Lars TB schreef: wo 6 maart 2019, 16:48 Het probleem met 'voelen' is ook dat je je het bewust moet zijn. De meesten roepen niets te voelen, maar knijpen onbewust eerder in de rem. Omdat ze menen tegen de limiet aan te zitten. Vaak hun eigen limiet, vaak ook dat van het materiaal. En als je dan flink door elkaar geschud wordt, dan heb je meestal ook niet zo door dat je iets langzamer of sneller gaat.

Maar als ik met een Yari zonder extra aan te zetten aan kom rijden bij de remknippen, dan verliest die vork op de snelheid waarmee ik dan aankom al bodemcontact. Het betekent niet dat ik niet harder kan, maar de vork begint al wel aan zijn limiet te zitten.
Met diezelfde snelheid heeft een Pike gewoon nog bodemcontact en zit er duidelijk meer rust in en kan ik dus meer aandacht besteden aan waar ik de kombocht in duik.
Zet ik extra aan met de Pike, dan ligt de snelheid weer hoger en merk je ook dat de Pike daar weer contact aan het verliezen is.
Met de DVO (of FOX, Cane Creek, Öhlins) kan ik met dat extra aanzetten weer mijn lijnkeuze bepalen.
Extra-extra aanzetten zou dus nog kunnen, ware het niet dat mijn limiet nu in zicht komt.

Een en ander is ook af te meten aan andere rijders, inderdaad Strava. Dat gebruik ik niet, maar gezien ik jongens uit de top 3 er uit rijd, zit het met het vergelijk wel aardig.
Ik vind strava wat dat betreft wel grappig, als je ziet dat de snelsten allemaal op een hardtail rijden, en sommigen nog star ook, vind ik dat altijd weer ongelofelijk.

Ik geloof zeker dat het een en ander te voelen is, maar ik kan me niet echt voorstellen dat het grote verschillen op gaat leveren.

Aan de andere kant is het natuurlijk prachtig om je bike te upgraden met een mooie vork, voor mij ook zeker een onderdeel van het mountainbiken, mooie spullen zijn altijd leuk :-q
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: wo 6 maart 2019, 18:15 Ik geloof zeker dat het een en ander te voelen is, maar ik kan me niet echt voorstellen dat het grote verschillen op gaat leveren.
nielsvk schreef: wo 6 maart 2019, 16:52 De crux zit 'm in niet alleen in het duiden van een verschil op zich, maar vooral in de significantie ervan. Hoeveel doet zo'n verschil er toe in het complete plaatje? Vaak wordt dit schromelijk overdreven, ...
Niels verwoordt het net iets beter: hoe belangrijk is het verschil. 1 km/u harder klinkt niet veel, maar zo iemand rijdt wel net bij je weg. En dat kan frustrerend zijn als jij al op je limiet zit. Velen denken dat het aan hun eigen kunde ligt, terwijl ander materiaal je de mogelijkheid geeft misschien wel 2 km/u harder te gaan. Of dat nu een drie kilo lichtere fiets bergop is of een superieur geveerde fiets bergaf.


En schromelijk overdrijven. De Tour de France wordt op een paar promille verschil gewonnen, dus mierenneuken kan zin hebben. Als ik het roep klinken de verschillen inderdaad groter dan ze daadwerkelijk zijn waarschijnlijk. Maar het zijn wel daadwerkelijke verschillen. En als je het er uit kunt halen, dan kan het er ook nog wel eens daadwerkelijk tot toe doen. Dat je net niet op je bek gaat bijvoorbeeld... . Je moet alleen inschatten wat je er zelf aan hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie