Nieuwe remset of upgrade hulp gezocht.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

+1 Wie? :lol: :-q

Maar je hebt wel gelijk, als ik denk aan het oefenen van de manual, dan denk ik eerst aan een heleboel andere dingen dan remmen.
Ik kan tegenwoordig op een goede dag en na lang oefenen een wheelie van 100m maken. Mijn XT rem heb ik tijdens het oefenen wel leren gebruiken. Voorheen klapte ik meteen het voorwiel tegen de grond, tegenwoordig kan ik er echt mee corrigeren.
Manual probeer ik wel eens op gras, maar ben te schijterig om achterover te vallen, ook nu ik weet dat ik mijn rem onder controle heb.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mocht iemand willen, mijn remmen zijn altijd wel beschikbaar om te testen :bier:
(SRAM code R en Guide T)

Mijn ervaring is dat de shimano remmen in de hele reeks niet eens zo heel veel schelen in absolute kracht, of dosering. Het zit hem meer in de "bells and whistles".
(en gewicht natuurlijk)

Zelf vond ik shimano remmen er net wat te happig in komen en ben nu goed tevreden met mijn SRAM remmetjes. Die zitten ergens tussen hope en shimano in.
Hope heeft een wat harder aangrijpingspunt (in de hendel) en kost vrij veel kracht om de remkracht eruit te krijgen. Shimano hebben datzelfde aangrijpingspunt, maar het kost minder kracht om daar de remkracht uit te krijgen.
SRAM remmen voelen wat zachter aan op het aangrijpingspunt, maar met wat mild doorknijpen zit te kracht er echt wel.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Flow&Co schreef: ↑vr 1 maart 2019, 12:31 +1 Wie? :lol: :-q

Maar je hebt wel gelijk, als ik denk aan het oefenen van de manual, dan denk ik eerst aan een heleboel andere dingen dan remmen.
Ik kan tegenwoordig op een goede dag en na lang oefenen een wheelie van 100m maken. Mijn XT rem heb ik tijdens het oefenen wel leren gebruiken. Voorheen klapte ik meteen het voorwiel tegen de grond, tegenwoordig kan ik er echt mee corrigeren.
Manual probeer ik wel eens op gras, maar ben te schijterig om achterover te vallen, ook nu ik weet dat ik mijn rem onder controle heb.
conclusie ik moet meer oefenen hahaha.. maar eh als je zolang een wheelie kan maken dan heb je toch ook je balanspunt goed onder controle.. Lijkt me dat je juist makkelijk voor die manual moet kunnen gaan. Manual lukt me al vaker een meter of 5 a 6.. maar als ik dan te ver naar achter ga en me rem probeer rustig te gebruiken kan ik hem niet lekker doseren en vliegt me voorwiel weer op het asfalt... dus ja ik moet zeker meer oefenen..

Moet wel zeggen dat die remmen die ik nu heb een stoppie maken lukt me niet.. een otb door te hard remmen lukt ook niet.. ligt dat dan eventueel aan me remblokken of niet goed ingeremde remblokken?? daarvoor dacht ik upgrade naar slx te maken maar als daar niet heel veel verschil inzit....
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

odp schreef: ↑vr 1 maart 2019, 12:29 Ik vind de MT-500 ook echt prima remmen voor het geld, deden voor mij niet echt onder voor de duurdere opties van Shimano. Zeker een upgrade naar SLX zal niet veel veranderen. Ik vond de MT-500 veel beter dan de Guide R die eerst op mijn Hightower zaten.

Ik zeg gewoon nog wat oefenen met je huidige remmen :-D
ik ben er bang voor...
niet dat ik dat erg vind had het idee met andere remmen dat het miss makkelijker zou worden.. iets met illusies hebben hahah...
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

MacReal schreef: ↑vr 1 maart 2019, 12:38 Mocht iemand willen, mijn remmen zijn altijd wel beschikbaar om te testen :bier:
(SRAM code R en Guide T)

Mijn ervaring is dat de shimano remmen in de hele reeks niet eens zo heel veel schelen in absolute kracht, of dosering. Het zit hem meer in de "bells and whistles".
(en gewicht natuurlijk)

Zelf vond ik shimano remmen er net wat te happig in komen en ben nu goed tevreden met mijn SRAM remmetjes. Die zitten ergens tussen hope en shimano in.
Hope heeft een wat harder aangrijpingspunt (in de hendel) en kost vrij veel kracht om de remkracht eruit te krijgen. Shimano hebben datzelfde aangrijpingspunt, maar het kost minder kracht om daar de remkracht uit te krijgen.
SRAM remmen voelen wat zachter aan op het aangrijpingspunt, maar met wat mild doorknijpen zit te kracht er echt wel.
thnx mac. Mocht ik dat willen proberen kan het mooi tijdens de 5 van LV πŸ’ͺπŸ˜€
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:28 Moet wel zeggen dat die remmen die ik nu heb een stoppie maken lukt me niet.. een otb door te hard remmen lukt ook niet.. ligt dat dan eventueel aan me remblokken of niet goed ingeremde remblokken??
Een otb met je remmen lukt altijd.
Ook met cantilevers en waarschijnlijk zelfs met calipers.

Ik raad je absoluut af om dit te proberen, maar het heeft gewoon te maken met je gewichtsverdeling. Als jij zorgt dat je minder gewicht op je pedalen hebt en dat naar je stuur brengt terwijl je in je voorrem knijpt dan kan ik je garanderen dat je over je stuur heen vliegt. Als het niet lukt dan ben je te verstandig om over het stuur te vliegen.

Als je het heel erg overdrijft en in je voorrem knijpt terwijl je daadwerkelijk met je voeten van je pedalen springt vrees ik dat het zelfs bergop op een racefiets met calipers lukt om te crashen.

Mocht je twijfels hebben aan de juistheid van mijn verhaal dan kan ik nog wel wat buitengewoon bloederige foto's van mijn gezicht vol asfalt opsnorren. De stoppie heb ik maar opgegeven.
Waar woke is, is vuur
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:28 conclusie ik moet meer oefenen hahaha.. maar eh als je zolang een wheelie kan maken dan heb je toch ook je balanspunt goed onder controle.. Lijkt me dat je juist makkelijk voor die manual moet kunnen gaan. Manual lukt me al vaker een meter of 5 a 6.. maar als ik dan te ver naar achter ga en me rem probeer rustig te gebruiken kan ik hem niet lekker doseren en vliegt me voorwiel weer op het asfalt... dus ja ik moet zeker meer oefenen..

Moet wel zeggen dat die remmen die ik nu heb een stoppie maken lukt me niet.. een otb door te hard remmen lukt ook niet.. ligt dat dan eventueel aan me remblokken of niet goed ingeremde remblokken?? daarvoor dacht ik upgrade naar slx te maken maar als daar niet heel veel verschil inzit....
Het balanspunt is het probleem niet, het is meer om daar te komen. Met een wheelie kan je op dat punt komen met een beetje pre load en door te trappen. Bij een manual heb je alleen je gewichtsverplaatsing en dat moet ik nog heeeel veel oefenen, vandaar het gras.

Voor die stoppies is het ook een kwestie van je gewicht verplaatsen naar dat balanspunt, maar dan op je voorwiel. Niet te veel op je remmen vertrouwen om je naar dat punt te brengen dus en dan zou het met elke rem moeten kunnen. Als je keihard remt en je gewicht goed verplaatst komen de OTB's vanzelf wel :tong
De stoppies lukken nu aardig bij mij, ik probeer nu 180 stoppie te leren en volgende stap is dan de stoppie turn in een switchback :D

Ik denk dat de conclusie voor het meer oefenen wel de juiste is. Het is makkelijk om naar andere spullen te grijpen, maar dit zijn geen makkelijke skills en die kosten gewoon tijd om te leren. Ook met de meest geschikte remmerij.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Makkelijk schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:46
RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:28 Moet wel zeggen dat die remmen die ik nu heb een stoppie maken lukt me niet.. een otb door te hard remmen lukt ook niet.. ligt dat dan eventueel aan me remblokken of niet goed ingeremde remblokken??
Een otb met je remmen lukt altijd.
Ook met cantilevers en waarschijnlijk zelfs met calipers.

Ik raad je absoluut af om dit te proberen, maar het heeft gewoon te maken met je gewichtsverdeling. Als jij zorgt dat je minder gewicht op je pedalen hebt en dat naar je stuur brengt terwijl je in je voorrem knijpt dan kan ik je garanderen dat je over je stuur heen vliegt. Als het niet lukt dan ben je te verstandig om over het stuur te vliegen.

Als je het heel erg overdrijft en in je voorrem knijpt terwijl je daadwerkelijk met je voeten van je pedalen springt vrees ik dat het zelfs bergop op een racefiets met calipers lukt om te crashen.

Mocht je twijfels hebben aan de juistheid van mijn verhaal dan kan ik nog wel wat buitengewoon bloederige foto's van mijn gezicht vol asfalt opsnorren. De stoppie heb ik maar opgegeven.
whahahahahaha wellicht ben ik dan te voorzichtig... en ik wil niet een otb hoor maar een stoppie proberen is lastig wellicht ben ik gewoon te pussy nog..

die foto's zijn altijd welkom hoor πŸ˜‹πŸ˜‹
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:38
odp schreef: ↑vr 1 maart 2019, 12:29 Ik vind de MT-500 ook echt prima remmen voor het geld, deden voor mij niet echt onder voor de duurdere opties van Shimano. Zeker een upgrade naar SLX zal niet veel veranderen. Ik vond de MT-500 veel beter dan de Guide R die eerst op mijn Hightower zaten.

Ik zeg gewoon nog wat oefenen met je huidige remmen :-D
ik ben er bang voor...
niet dat ik dat erg vind had het idee met andere remmen dat het miss makkelijker zou worden.. iets met illusies hebben hahah...
Mocht je toch SRAM willen proberen, Ik heb nog 2 complete sets Guide R thuis liggen, mijn paar honderd km oude en de nieuwe van mijn vriendin. Mogen weg voor een zacht prijsje :wink:

Ik had de MT500 de hele zomer op een Spark en de Guide R zat dus oorspronkelijk op mijn Hightower. Kan ze dus 1 op1 vergelijken, heb zelfs dagen gehad dat ik met allebei de fietsen op pad ben geweest. Ik vond de modulatie van de Guide echt heel fijn, maar ze misten voor mij gewoon echt power op belangrijke momenten (ik weeg dan wel 95kg ofzo). Ik vond de MT500 met 2 zuigers dus eigenlijk sterker remmen dan de 4 zuigers van de Guide. Je moet alleen wat meer gevoel hebben bij de Shimanos :)

Ik had bij de MT500 ook niet het gevoel dat ik snel otb kon gaan, maar mss heb je wel vervuilde schijven of pads.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Flow&Co schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:55
RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:28 conclusie ik moet meer oefenen hahaha.. maar eh als je zolang een wheelie kan maken dan heb je toch ook je balanspunt goed onder controle.. Lijkt me dat je juist makkelijk voor die manual moet kunnen gaan. Manual lukt me al vaker een meter of 5 a 6.. maar als ik dan te ver naar achter ga en me rem probeer rustig te gebruiken kan ik hem niet lekker doseren en vliegt me voorwiel weer op het asfalt... dus ja ik moet zeker meer oefenen..

Moet wel zeggen dat die remmen die ik nu heb een stoppie maken lukt me niet.. een otb door te hard remmen lukt ook niet.. ligt dat dan eventueel aan me remblokken of niet goed ingeremde remblokken?? daarvoor dacht ik upgrade naar slx te maken maar als daar niet heel veel verschil inzit....
Het balanspunt is het probleem niet, het is meer om daar te komen. Met een wheelie kan je op dat punt komen met een beetje pre load en door te trappen. Bij een manual heb je alleen je gewichtsverplaatsing en dat moet ik nog heeeel veel oefenen, vandaar het gras.

Voor die stoppies is het ook een kwestie van je gewicht verplaatsen naar dat balanspunt, maar dan op je voorwiel. Niet te veel op je remmen vertrouwen om je naar dat punt te brengen dus en dan zou het met elke rem moeten kunnen. Als je keihard remt en je gewicht goed verplaatst komen de OTB's vanzelf wel :tong
De stoppies lukken nu aardig bij mij, ik probeer nu 180 stoppie te leren en volgende stap is dan de stoppie turn in een switchback :D

Ik denk dat de conclusie voor het meer oefenen wel de juiste is. Het is makkelijk om naar andere spullen te grijpen, maar dit zijn geen makkelijke skills en die kosten gewoon tijd om te leren. Ook met de meest geschikte remmerij.
Goed verhaal thnx!!

Ik merk dat me techniek voor de manual goed is. (al zeg ik het zelf).
Zadel laag. goeie pre load met L shape naar beneden en dan naar achteren met armen gelocked. wat lastig is is meteen met je benen je balans houden als je goed boven je achterwiel hangt.
Maar tis zo mega vet als het al even lukt een stukje dit moet ik voor de zomer echt geleerd hebben..

Maar ga gewoon blijven oefenen ermee ook als ik naar een route rij gewoon kloten onderweg komt helemaal goed. ga straks richting zeist is toch 10 km kan ik heel wat oefenen onderweg hahah
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

odp schreef: ↑vr 1 maart 2019, 14:00
RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:38

ik ben er bang voor...
niet dat ik dat erg vind had het idee met andere remmen dat het miss makkelijker zou worden.. iets met illusies hebben hahah...
Mocht je toch SRAM willen proberen, Ik heb nog 2 complete sets Guide R thuis liggen, mijn paar honderd km oude en de nieuwe van mijn vriendin. Mogen weg voor een zacht prijsje :wink:

Ik had de MT500 de hele zomer op een Spark en de Guide R zat dus oorspronkelijk op mijn Hightower. Kan ze dus 1 op1 vergelijken, heb zelfs dagen gehad dat ik met allebei de fietsen op pad ben geweest. Ik vond de modulatie van de Guide echt heel fijn, maar ze misten voor mij gewoon echt power op belangrijke momenten (ik weeg dan wel 95kg ofzo). Ik vond de MT500 met 2 zuigers dus eigenlijk sterker remmen dan de 4 zuigers van de Guide. Je moet alleen wat meer gevoel hebben bij de Shimanos :)

Ik had bij de MT500 ook niet het gevoel dat ik snel otb kon gaan, maar mss heb je wel vervuilde schijven of pads.
okΓ© interessant.

maar dit verhaal is wel wat kermit ook al aangaf. ik ben tevreden over de power van de shimano's vooral op de trails. dus dat wil ik niet opgeven en als die sram daar echt minder mee is lijkt het me dus ruk...

maar die modulatie die beter is lijkt me wel weer fijn.. man man keuzes keuzes... ik pb je over die remmen wel effe hahah...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:39

thnx mac. Mocht ik dat willen proberen kan het mooi tijdens de 5 van LV πŸ’ͺπŸ˜€
Wel ff aangeven welke van de twee je dan wilt testen :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

MacReal schreef: ↑vr 1 maart 2019, 14:07
RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 13:39

thnx mac. Mocht ik dat willen proberen kan het mooi tijdens de 5 van LV πŸ’ͺπŸ˜€
Wel ff aangeven welke van de twee je dan wilt testen :lol:
waarom ging je niet alle 5 de rondes op verschillende fiets rijden??? :lol:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

RoySmit schreef: ↑vr 1 maart 2019, 14:14
MacReal schreef: ↑vr 1 maart 2019, 14:07

Wel ff aangeven welke van de twee je dan wilt testen :lol:
waarom ging je niet alle 5 de rondes op verschillende fiets rijden??? :lol:
Maar wie blijft er dan bij de fietsen?
Ook zo'n gedoe met strava :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat een otb-tje met (nagenoeg) elke rem mogelijk is klopt wel.
Maar met een echt krachtige rem kun je ook gewoon zittend op het zadel je achterwiel de lucht in remmen, dus zonder met je eigen gewicht (mee) te werken. En ik vermoed dat dat eigenlijk met die MT500 ook zou moeten lukken, zeker als je een grotere schijf als 160mm gemonteerd hebt.

Ik heb ooit Deore 595 gehad (Deore van twee generaties geleden denk ik?) en nadat ik die goed ingeremd had zette ik de fiets op het voorwiel, zittend op het zadel met een 160 schijfje voorin...
Nee, geen gecontroleerd stoppie, alleen even de achterkant omhoog. Maar dus wel zonder te helpen dmv gewichtsverplaatsing van de piloot.
Met de XT vierzuigers in mijn e-mtb lukt dit simpel met 1 vingertje. Met een 203mm schijfje ;-)

Afhankelijk van hoe vaak je werkelijk wat langer en harder remt (en de rem dus echt warm wordt) kan het helpen de boel eens goed schoon te maken. Dat heb ik laatst gedaan met de remmen van mijn wegfiets. Die worden in NL natuurlijk amper gebruikt, veel meer dan af en toe wat licht bijremmen doe je er niet mee.
Dus toen ik ze toch in m'n handen had om de boel op een nieuw frame over te zetten meteen de blokjes er eens uitgehaald, met een (schone) staalborstel behandeld en daarna even in de vlam van het fornuis gehouden (half minuutje of zo). Tevens de schijven ontvet met alcohol. Dit leverde een goed voelbare verbetering in de remwerking op!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie