Dropper of niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

cheeta schreef: zo 17 februari 2019, 08:51 Bij het stoplicht zijn ze ook best handig als je moet wachten...
... maar ondanks dat ik aan stoplichten doorgaans geen gebrek heb (meer opportuniteiten dan features met een MTB in het bos), is dat niet voldoende om er eentje op m'n kromstuurfiets te rechtvaardigen.
Op mijn "kleinkind" karate monkey is ie onmisbaar .......... :winkie:

Afbeelding

Ik gebruikte hem op mijn Krampus toch bijna niet :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: zo 17 februari 2019, 19:55 Op mijn "kleinkind" karate monkey is ie onmisbaar .......... :winkie:
:lol: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 17 februari 2019, 19:55
cheeta schreef: zo 17 februari 2019, 08:51 Bij het stoplicht zijn ze ook best handig als je moet wachten...
... maar ondanks dat ik aan stoplichten doorgaans geen gebrek heb (meer opportuniteiten dan features met een MTB in het bos), is dat niet voldoende om er eentje op m'n kromstuurfiets te rechtvaardigen.
Op mijn "kleinkind" karate monkey is ie onmisbaar .......... :winkie:

Afbeelding

Ik gebruikte hem op mijn Krampus toch bijna niet :bier:
Kan de kleine dan ook er op fietsen en kan jij voor in het zitje mee... :kiss:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: zo 17 februari 2019, 12:43
Hoewel beide inderdaad invloed hebben op het afdalen, hebben ze weinig met elkaar te maken... .
eh, nu maak je me nieuwsgierig, wat bedoel je precies met deze opmerking?
De balhoofdhoek heeft invloed op het stuurgedrag van de fiets.

En de dropper heeft invloed op de controle die je over de fiets uitoefent.


Nu is het zo dat een hoek van 67 graden zorgt dat het voorwiel iets verder naar voren staat en dat je inderdaad een fractie minder naar achter hoeft te hangen. Maar dat effect is alleen in werking als je in rechte lijn naar beneden rijdt, maar in zoverre heb je een punt. Afgezien van als je recht naar beneden rijdt je eigenlijk ook geen dropper nodig hebt, dan kun je prima achter je fiets hangen.

Het is echter niet zo dat die dropper voor een beter stuurgedrag gaat zorgen.

Die dropper komt juist van pas bij bochten. Als jij op een steile afdaling de bocht om wilt, dan moet je je fiets zien te drukken terwijl je achter het zadel hangt. Zonder dropper zit dat ding dan behoorlijk in de weg.
En ook op een bochtencircus als Dorst kun je je fiets stukken beter drukken als er geen zadel in de weg zit. En dat staat geheel los van de balhoofdhoek.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: zo 17 februari 2019, 22:58 Kan de kleine dan ook er op fietsen en kan jij voor in het zitje mee... :kiss:
:lol: :lol: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

De balhoofdhoek heeft invloed op het stuurgedrag van de fiets.

En de dropper heeft invloed op de controle die je over de fiets uitoefent.
Dit klinkt als een cursusleider mtb'en voor beginners die de theorie behandelt.... :kiss:

Maar on topic, voor de NL parcoursen die Ad rijdt, heb je met zijn bike geen dropper nodig. Punt. :)
Eerder denk ik dan dat Ad nog wat beter de mogelijkheden van zijn huidige bike moet ontdekken, waar echt veel meer mee kan dan de bike die hij hiervoor had.

Aan de andere kant het is natuurlijk wel van deze tijd, velen gebruiken nu een dropper op dezelfde rondjes die ze misschien 10 jaar geleden zonder dropper deden met hun 26 inch trail fietsje (met 70 graden headangle) :bier:

Wat ik Ad dan wel weer kan adviseren is een een plus band alleen aan de voorkant, bijvoorbeeld Rocket ron 2.8, boost vork is er al dus past makkelijk. Geeft in alle opzichten meer vertrouwen en je voorkant gaat iets omhoog. Geen dropper nodig dus... :tong
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Mijn lijstje voor de beste upgrades aan een (instap) MTB voor de NL trails (niet racer georiënteerd!):

1. 1x11 met XT shifter - combi achterderailleur is minder belangrijk.
3. Dropper-post - Achter je zadel komen in afdaling of op trail staat bewegingsvrijheid (=fun) in de weg. Maar beide moet je wel leren toepassen!
4. Zadel passend bij je maat achterwerk - Minder gevoelige kont = langer plezier
5. Hoogwaardige remmen - meer remkracht = later remmen = ook fun!
2. Goede set wielen - degelijke naven en een interne velg diameter >28mm (i.c.m. banden vanaf 2.25, liefst 2.35 en als het past voor nog een maatje breder)
6. Vervangen van instapmodel voorvork voor iets hoogwaardiger - spreekt voor zich, vergeet de lockout...
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

@xtrailer: jouw site is geïnfecteerd en niet zo'n beetje ook! Ik heb op mijn Android chrome opnieuw moeten installeren om van de infectie af te komen! Steeds weer pop-ups, sexueel van aard.

Zie ook PB.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geinig. Ik zie net dat virustotal.com niets vind bij xtrail.dinges...
https://www.virustotal.com/#/url/d7bd74 ... /detection
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Toch had ik het... :~
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Iemand anders van dit forum had hetzelfde.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nieuwsgierig als ik ben heb ik ook even gekeken. Helaas geen pop-up van sexuele aard gekregen. :-? :-D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Maar wat betreft een dropper.. ik geloof niet dat de rondjes bij Dorst er sneller van worden. Bewijs heb ik er echter niet voor, maar ik heb nergens op de 3 routes het gevoel dat mijn zadel in de weg zit, ook niet bij "de drop". Uiteraard, niet alles draait om snelheid, dus worden je rondjes er leuker van... geen idee, het lijkt me persoonlijk weinig toegevoegde waarde om met een extra knopje te gaan pielen voor een "afdaling" van 3 meter.

Ik heb laatst een keer winterberg op mijn hardtail gedaan, en toen mijn zadel lager gezet. Ik kan me helemaal vinden in de voordelen van een dropper bij afdalingen, of serieus technische secties. Laatste rit in de Ardennen heb ik wel een paar keer een dropper "gemist".
Maar, dit weekend nog Amerongen gedaan en zelfs daar had ik niet het idee dat een dropper veel uit zou maken, hoewel ik em daar wel zou gebruiken als ik er 1 had.
Dorst daarentegen, ik denk niet dat er ook maar 1 stuk in zit waar ik omlaag zou gaan.
Maar ik hoor graag anders, dus wie van jullie is bekend met Dorst en gebruikt daar zijn dropper actief?


Dus @ad, als je de kans hebt een dropper te testen, zeker doen! maar zonder uit proberen er 1 aanschaffen zou ik niet toen, tenzij je ambities in de nabije toekomst verder liggen dan het drieluik.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Op de drie streepjes van de menu balk tikken.... Althans, toen begon ik ze te krijgen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Niet echt nodig in NL, maar wel prettig.
Plaats reactie