Dropper of niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zat net bij je foto's van je fiets te kijken, en dacht dat we met tieraps aan de slag moesten. Maar met klemmetje gaat het zeker lukken! Ik stel voor dat we een keer op de route afspreken, kan ik ook eens met een forumcelebrity fietsen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, wederzijds. Stel je van het fietsen niet teveel voor hè? Laat dan maar weten wanneer het jou uitkomt. Zie verder PB
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Proberen is altijd goed, dan weet je waar je het over hebt uit eigen ervaring.
En mooi dat het zo kan :-q

Ik gebruik mijn dropper op D/C/V wel, maar niet veel. Vooral op de drop van Dorst en het kunstmatige springschansje, en heel af en toe laat ik het zadel een fractie zakken op krap kronkelwerk. Maakt dat je je net wat makkelijker over de fiets kunt bewegen als met het zadel echt hoog. Maar dan heb ik het over heel weinig, want een cm te laag en trappen voelt niet meer prettig.

Dat gezegd hebbende zou ik zelf niet aan een dropper gaan als ik alleen die rondjes zou fietsen. Kwestie van de afweging van de kosten en de baten. Maar ik fiets ook elders, en ik ben inmiddels zo gewend aan een dropper dat ik hem overal wel gebruik en hem ook mis als hij er niet op zit.
Ik heb zelfs het ultieme (hardtail-)comfort van mijn Cane Creek Thudbuster opgeofferd ten gunste van een dropper! :D

Maar ga het vooral zelf ervaren, da's altijd beter dan aannemen wat anderen zeggen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En nog even een plusje voor de Brand-X. Enige nadeel dat ik heb ondervonden aan dat ding is dat het tonnetje van de kabel aan de remote-kant zit. Andersom is veel makkelijker afstellen en demonteren.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ah, je hebt er ervaring mee? Goed om te weten! :winkie:
Ik ken wel een paar afdalinkjes op Vrachelen waar ik zo'n dropper wel eens zou willen proberen....
Probleem is ook een beetje dat ik wèl achter mijn zadel kan komen momenteel, maar dat terugkomen niet lukt omdat het zadel dan te hoog staat. Ik blijf dan meestal met de stof van mijn kruis achter het zadel hangen. Op zich levert dat waarschijnlijk dan weer wél komische taferelen op voor anderen... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar helpt een dropper ook goed bij inderdaad! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: do 14 februari 2019, 10:56 Probleem is ook een beetje dat ik wèl achter mijn zadel kan komen momenteel, maar dat terugkomen niet lukt omdat het zadel dan te hoog staat. Ik blijf dan meestal met de stof van mijn kruis achter het zadel hangen. Op zich levert dat waarschijnlijk dan weer wél komische taferelen op voor anderen... :lol:
Klinkt of je beter een cursus yoga kunt gaan doen :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 14 februari 2019, 10:50 En nog even een plusje voor de Brand-X. Enige nadeel dat ik heb ondervonden aan dat ding is dat het tonnetje van de kabel aan de remote-kant zit. Andersom is veel makkelijker afstellen en demonteren.
Met de extern gerouteerde variant heb je daar geen last van :kiss:
(die heb ik een tijdje gehad, uiteindelijk vervangen omdat ik een frame met interne kabel kocht)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

ALS ik er een koop, wordt het er ook een die geschikt is voor interne bekabeling.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Is je frame daar ook geschikt voor?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ja zeker. Voorbeeldplaatje:

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ad58 schreef: do 14 februari 2019, 10:56 Ah, je hebt er ervaring mee? Goed om te weten! :winkie:
Ik ken wel een paar afdalinkjes op Vrachelen waar ik zo'n dropper wel eens zou willen proberen....
Probleem is ook een beetje dat ik wèl achter mijn zadel kan komen momenteel, maar dat terugkomen niet lukt omdat het zadel dan te hoog staat. Ik blijf dan meestal met de stof van mijn kruis achter het zadel hangen. Op zich levert dat waarschijnlijk dan weer wél komische taferelen op voor anderen... :lol:
Ja, nooit problemen gehad met dat ding. Ik wilde alleen een andere omdat ik meer travel wilde, en omdat ik dan ook meteen die kabelbevestiging omgedraaid wilde hebben.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel merken hebben het vaste nippeltje aan de remote-kant, en veel remotes zijn dus ook ongeschikt om de kabel vast te klemmen (uiteraard heb je nooit een combinatieprobleem met een dropper met bijbehorende remote).

Maar ben het met je eens, een nippeltje aan de dropper-kant is een stuk handiger als andersom.
Bijvoorbeeld OneUp heeft de vaste nippel aan de pen, en is ook niet peperduur. Wel iets duurder als een Brand-X.

Overigens denk ik dat mijn Merida-branded dropper ook een Brand-X is, en die deed het prima afgelopen seizoen. Vervangen omdat ik meer dan 120mm drop wilde. Ik vermoed dat je met 120mm op D/C/V echt ruimschoots genoeg drop hebt trouwens, dus mocht je daar tegenaan lopen voor een scherpe prijs zou ik hem niet laten liggen.

150mm en meer is vooral fijn als het heel steil en technisch wordt, dat soort terrein ga je bij Dorst niet tegenkomen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een lanegere dropper is niet alleen fijn als het echt technisch wordt, maar als je van die lange poten hebt zoals ik, en je frame is aardig sloping, moet je wel een dropper hebben die zowel op de goede hoogte kan komen, als ver genoeg in de zadelbuis blijft steken. En een Brand-X zat bij mij wat dat betreft echt op de rand, met 120mm. 150 of 170 was zeker beter geweest, en dan profiteer je dus ook van een lagere zadelpositie in de onderste stand.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ad58 schreef: do 14 februari 2019, 10:56 Ah, je hebt er ervaring mee? Goed om te weten! :winkie:
Ik ken wel een paar afdalinkjes op Vrachelen waar ik zo'n dropper wel eens zou willen proberen....
Probleem is ook een beetje dat ik wèl achter mijn zadel kan komen momenteel, maar dat terugkomen niet lukt omdat het zadel dan te hoog staat. Ik blijf dan meestal met de stof van mijn kruis achter het zadel hangen. Op zich levert dat waarschijnlijk dan weer wél komische taferelen op voor anderen... :lol:
Zadel paar mm lager en minder baggy broek ...........zou ik zeggen ?
Ik heb ook een dropper en natuurlijk is ie soms handig, maar voor Dorst eo zou ik er echt geen geld aan uitgeven.
Plaats reactie