Dropper of niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Geen enkel probleem Fuji! Maar waarom het zolang stil heeft gestaan weet ik ook niet. Zelf denk ik toch ook wel dat een wat bredere velg voordelen biedt. Ik ben zelf overgestapt van 19mm naar 25mm intern en merk toch wel de verschillen.
Maar je moet eea denk ik ook aan de breedte van de band koppelen.

Zelf denk ik dat 25 mm nog wel prima gaat voor banden van zeg 2.1 tot 2.35.
Wil je plus banden rijden dan zal je vanaf 30mm intern of nog hoger willen rijden. Maar die maar lijkt mij dan weer minder geschikt voor b.v. 2.25 banden.

En zoals hier al eerder verteld is, speelt de stevigheid van de band ook mee.

En waar je rijdt natuurlijk. Ik denk dat er in Nederland niet veel omstandigheden zijn waar je echt plus banden nodig hebt. Zelfde verhaal als een dropper eigenlijk... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ad58 schreef: wo 20 februari 2019, 15:10
En waar je rijdt natuurlijk. Ik denk dat er in Nederland niet veel omstandigheden zijn waar je echt plus banden nodig hebt. Zelfde verhaal als een dropper eigenlijk... :lol:
Ik rij toch echt liever met mijn 29x3.0 banden vd Krampus ( zonder dropper) door het rulle zand van Dorst of LDD in de zomer als met een dropper op mijn Karate Monkey ( met 2.4 en 2.6) :winkie:
Een 2.4 Conti Xking en Rock Razer 2.4 doet het trouwens uit eigen ervaring prima op 30mm inw velgen, Conti zelfs goed op 40mm

Maar ik ben dan ook een echte "believer" van het nut van extra brede banden op brede velgen met weinig nop en lage druk......daar zie ik toch echt meer nut van op dit soort vlakke rondjes als van een dropper.

Dus als je geld uit wilt geven.....?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb nu een handgespaakte wielset van Wheeltec op mijn Niner liggen met een interne breedte van 25 mm.
Daar ben ik heel tevreden over en die ga ik zomaar niet vervangen.
Moest ik nu door omstandigheden een nieuwe set kopen dan zou ik ook voor 30mm intern gaan.
Qua mul zand in de zomer moet ik je gelijk geven: ik kwam er van de zomer op sommige stukken niet doorheen geploegd en viel haast dood neer.

Daarom vind je mij in de zomer ook op mijn racefiets. :wink:

Maar in alle niet mulle gevallen moet ik er niet aan denken om met meer dan 1 kg rubber aan mijn velgen te rijden...

Het is ook interessant om te kijken welke bandbreedte de velgfabrikanten nu adviseren bij een bepaalde interne velgbreedte.
Zo zag ik al dat Notubes en Ryde redelijk op 1 lijn zitten.
Zou interessant zijn hier eens een overzichtje/Tabelletje van te maken.

En daarnaast hebben we de test van Lars nog natuurlijk...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je zou eens aan een setje snelle 29x 2.6 banden kunnen denken ? Zou vlgs mij wel moeten kunnen op 25mm (?)
Ikzelf zit te denken aan Bontrager XR2 in 2.6

Edit: Voor zomerse droge zand omstandigheden bedoel ik. Ook ik zit dan vaak op Race of Gravel fiets....maar voor de afwisseling ( en schaduw) is een rondje Dorst eo dan ook best lekker
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 20 februari 2019, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Overigens opvallend dat Ryde redelijk consequent blijft. Voor mijn "oude" Ryde Trace Trail 29 velgen met een interne diameter van 25 mm adviseerde Ryde destijds een bandbreedte van 2.1-2.4 mm.
Deze velg wordt inmiddels niet meer gemaakt. Wat er het dichtst bijkomt is nu de Ryde Trace 26 met een interne diameter van 26 mm. Hiervoor adviseert Ryde een bandbreedte van 47-63mm wat weer overkomt met 2.1-2.5.

Stan's Notubes adviseert voor hun Arch velg, met een interne diameter van 26 mm, bandbreedtes van 2.25-2.5

Dus Ryde en Stan's zijn het redelijk met elkaar eens....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

MonkeyRider schreef: wo 20 februari 2019, 16:27 Je zou eens aan een setje snelle 29x 2.6 banden kunnen denken ? Zou vlgs mij wel moeten kunnen op 25mm (?)
Ikzelf zit te denken aan Bontrager XR2 in 2.6

Edit: Voor zomerse droge zand omstandigheden bedoel ik. Ook ik zit dan vaak op Race of Gravel fiets....maar voor de afwisseling ( en schaduw) is een rondje Dorst eo dan ook best lekker
Die had ik nog niet in mijn vizier! 750 gram is nog acceptabel.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ad58 schreef: wo 20 februari 2019, 16:42
MonkeyRider schreef: wo 20 februari 2019, 16:27 Je zou eens aan een setje snelle 29x 2.6 banden kunnen denken ? Zou vlgs mij wel moeten kunnen op 25mm (?)
Ikzelf zit te denken aan Bontrager XR2 in 2.6

Edit: Voor zomerse droge zand omstandigheden bedoel ik. Ook ik zit dan vaak op Race of Gravel fiets....maar voor de afwisseling ( en schaduw) is een rondje Dorst eo dan ook best lekker
Die had ik nog niet in mijn vizier! 750 gram is nog acceptabel.
Erg goede reviews en wrsch erg geschikt voor droge nederlandse routes .....setje is niet echt goedkoop, maar samen goedkoper als een dropper ( om nog een beetje bij het topic te blijven :wink: )
Ik weet alleen niet of ze in een Niner passen?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Vóór sowieso wel, want daar ligt een boost vork in. Achter zou ik even moeten meten.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: wo 20 februari 2019, 14:22
Vroeger reden ze met houten wielen, daarvoor dacht nog niemand had ik maar rubberen wielen met mooie nopjes…...
Wat je zegt klopt, alleen blijft dan de vraag staan: waarom is sinds de uitvinding van de MTB in de jaren 80 de velgbreedte 25 jaar ongeveer hetzelfde gebleven...
Als brede velgen zo'n meerwaarde is zou je denken dat in de jaren 90 allang bredere velgen waren geintroduceerd. :o
(heeft denk ik iets met commercieel interessant te maken... :lol: )

Sorry Ad, voor het offtopic.
We reden eind jaren '80 en begin '90 met brede velgen!! En toen moest het lichter. Dat is de reden dat we smal gingen rijden. Ook de banden waren in de regel smaller.

Pas toen Notubes zo 2010 met een 25 mm brede Flow kwam die ook nog eens licht was, toen zag iedereen het licht en was de doorbraak naar de brede velg een feit (eerst Syntace eind 2013 en daarna Ryde voor het grote publiek eind 2014). En ook rond die tijd kwamen de fatbikes op en werd helemaal duidelijk wat de verhouding tussen bandbreedte en velgbreedte deed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: wo 20 februari 2019, 19:19
mtfuji schreef: wo 20 februari 2019, 14:22

Wat je zegt klopt, alleen blijft dan de vraag staan: waarom is sinds de uitvinding van de MTB in de jaren 80 de velgbreedte 25 jaar ongeveer hetzelfde gebleven...
Als brede velgen zo'n meerwaarde is zou je denken dat in de jaren 90 allang bredere velgen waren geintroduceerd. :o
(heeft denk ik iets met commercieel interessant te maken... :lol: )

Sorry Ad, voor het offtopic.
We reden eind jaren '80 en begin '90 met brede velgen!! En toen moest het lichter. Dat is de reden dat we smal gingen rijden. Ook de banden waren in de regel smaller.

Pas toen Notubes zo 2010 met een 25 mm brede Flow kwam die ook nog eens licht was, toen zag iedereen het licht en was de doorbraak naar de brede velg een feit (eerst Syntace eind 2013 en daarna Ryde voor het grote publiek eind 2014). En ook rond die tijd kwamen de fatbikes op en werd helemaal duidelijk wat de verhouding tussen bandbreedte en velgbreedte deed.
Wat Lars zegt, hier reden we in de begin jaren al met brede velgen (eerst Araya en later o.a. X-lite Phatso) vaak in combi met de Specialized ground control (more) extreme band in 26x2.5 en brede crossmotor sturen .... we waren onze tijd vooruit zeg maar, vooral ingegeven door de zoektocht naar spul dat heel bleef eigenlijk ... :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat waren nog eens tijden.
Araya's met Ground Control Extreme 2.5 :-q
Dankzij de chainstays van 0,5m paste dat ook nog!
En dan zo'n verchroomd stuur met dwarsbalk er in.
Thumb shifters er boven op.
En een lol dat we hadden!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 februari 2019, 20:51 Ja, dat waren nog eens tijden.
Araya's met Ground Control Extreme 2.5 :-q
Dankzij de chainstays van 0,5m paste dat ook nog!
En dan zo'n verchroomd stuur met dwarsbalk er in.
Thumb shifters er boven op.
En een lol dat we hadden!
Ja mooi was dat, ook tof om te zien dat bij velen de passie is gebleven door alle levensfases heen. Na 32 jaar nog steeds met je maten het bos in en lol hebben, grenzen verleggen of oude grenzen weer opzoeken, de koters gaan inmiddels ook steeds vaker mee. Materiaal is nu echt wel significant beter en ook de dropperpost is een mooie toevoeging :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Die dropper hadden we toen toch ook al?

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heette dat ding niet High Rise of Hight Rise?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hite Rite :-q

Afbeelding
Plaats reactie