Dropper of niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mijn eerste Ridgerunner met elevated chainstays had daar zelfs een speciaal nokje voor :-q

* foto is niet van mijn fiets

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die dus. :-q
Bijna gekocht, maar de werking was wel afhankelijk van een heel preciese passing tussen zadelpen en zitbuis.
Fietsmaat had er problemen mee, zodat er uiteindelijk geen echt voordeel was tov een QR zonder deze wasknijperveer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: za 23 februari 2019, 13:53 Ja, die dus. :-q
Bijna gekocht, maar de werking was wel afhankelijk van een heel preciese passing tussen zadelpen en zitbuis.
Fietsmaat had er problemen mee, zodat er uiteindelijk geen echt voordeel was tov een QR zonder deze wasknijperveer.
Klopt, dat ding werkte voor geen meter :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Leuk topic!

Zelf ben ik verslaafd aan de dropper op mijn meta. 150mm veerweg en 150mm drop. Eigenlijk gaat voor elk wissewasje dat ding naar beneden, naar boven, naar beneden en dan ben ik nog op Dirksland ( of all places ). Ik zit er aan te denken om hem er een tijdje af te halen om te kijken of ik hem echt mis of toch gewoon normaal de bocht door kan , zoals zou moeten.

Scheelt ook weer een 400 gram op 12,8 kilo :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zie het voor me Ad. Jij straks met je gewenste Fox 36 factory voorop en je carbonnen RDO pennetje. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Moet kunnen vind ik! :lol: En het is eerder een pen dan een pennetje hoor!

Afbeelding

Maar helaas, tegenwoordig ziet mijn set-up er zo uit:

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

O, zo zie je maar weer. Je hebt er al 1.

Blijft een puik fietsie ouwe! :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zeker weten! Deze gaat echt niet meer weg....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Alleen vind ik die RDO zadelpen veel en veel mooier. Maar die dropper is veel praktischer. Verder twijfel ik nog steeds over die SPD pedalen. Misschien ga ik wel weer terug naar Flats.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Joslyn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 mei 2013, 22:49
Mijn mountainbike: Focus Cypress 29er, Sram NX 1x12

Veel banden discussie in dit dropper draadje :-D

Ik ben mijn Focus hardtail uit 2013 aan het upgraden en wil ook een dropper erop zetten. Ik rijd voonamelijk single tracks op de Utrechtse Heuvelrug en lijkt mij daar wel handig op sommige segmenten.

Nu ben ik niet echt technisch begaafd en zit met name te kijken hoe ik het best een dropper kan monteren.
Het mooiste is een kabel onder de dropperpost maar ik heb geen gat in het frame om de kabel door te trekken. Is een gaatje boren in het frame een optie of een no-no?
Indien een kabel onder de post een optie is moet ik kiezen voor de kabel onder het zadel. Zit er verschil in de functionaliteit tussen beide droppers?

Ben een beetje aan het zoeken naar 2e hands droppers op het forum en marktplaats. Voor een klein prijsje eerst eens proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gaatje boren kan meestal wel, maar is altijd het eind vd garantie.
Dropper met externe kabel kan ook heel goed, mits je de kabel netjes kwijt kunt.
(Bij een FS zit de achtervering soms in de weg.)

Droppers die zowel met interne als met externe kabel te koop zijn, zijn vrijwel gelijk. Mits je het over hetzelfde merk en type hebt.
(Maar waarom zou je willen weten of de dropper die jij koopt hetzelfde is als een dropper met de kabel aan het andere uiteinde ?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 09:40
Mijn mountainbike: Focus Raven 29R 4.0

Joslyn schreef: za 25 juli 2020, 00:29 Veel banden discussie in dit dropper draadje :-D

Ik ben mijn Focus hardtail uit 2013 aan het upgraden en wil ook een dropper erop zetten. Ik rijd voonamelijk single tracks op de Utrechtse Heuvelrug en lijkt mij daar wel handig op sommige segmenten.

Nu ben ik niet echt technisch begaafd en zit met name te kijken hoe ik het best een dropper kan monteren.
Het mooiste is een kabel onder de dropperpost maar ik heb geen gat in het frame om de kabel door te trekken. Is een gaatje boren in het frame een optie of een no-no?
Indien een kabel onder de post een optie is moet ik kiezen voor de kabel onder het zadel. Zit er verschil in de functionaliteit tussen beide droppers?

Ben een beetje aan het zoeken naar 2e hands droppers op het forum en marktplaats. Voor een klein prijsje eerst eens proberen.
Wat voor Focus is het, een Raven?

Ik heb een TranzX dropper met externe kabel (kabel tot direct onder zadel) in mijn 2015 Raven.

Maar in dat frame kan je de kabel grotendeels intern door de bovenhuis laten lopen, daar zit al voorbereiding in.

Was maar iets van 100,- euro nieuw, gekocht om te proberen maar zit nu al een paar jaar naar tevredenheid op.
Plaats reactie