wel of geen nieuwe cassette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
janhiddink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 28 oktober 2016, 21:37

Graag advies.

Ik ga mijn aandrijflijn vervangen. Nu nog narrow wide 32 t x 11-42 Sunrace, straks narrow wide 26 t x 10-42 Sram.
Nieuw kettingblad, nieuwe ketting en nieuwe XD body heb ik.
De Sram 10-42 cassette heb ik ook, maar daar is ruim 500 km mee gereden, schat ik.
Wat is jullie inschatting? Een nieuwe cassette of loopt dat wel los met die bestaande?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

500km is niet veel maar een nieuwe cassette kost ook geen stukken van mensen. Maw: Met een krap budget kun je `m hergebruiken, anders een nieuwe wel zo lekker :wink:

Maar je gaat voor van 32 naar 26, mag ik vragen waarom?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik zou die cassette gewoon gebruiken hoor, wel even 2 kettingen kopen om langer met je aandrijflijn te doen. Ga je je fiets overigens in het buitenland gebruiken? 26 tandjes voor is namelijk wel heeeel erg weinig voor Nl.
Sneeuwmonster
janhiddink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 28 oktober 2016, 21:37

Ja, 26 voor is weinig maar voor mij nog net meer dan genoeg, heb ik zelfs op asfalt ondervonden.
Tegelijk het ik met 26 voor en achter 42 mijn gewenste bergverzetje.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Normaliter zou je cassette nog goed moeten zijn dus deze zou ik niet vervangen.

Tav je voorblad zou ik wel kijken naar je kettinglijn, de tandwielen waar je het meest op rijdt zouden toch wel redelijk dicht bij het midden moeten zitten, ik kan je namelijk uit ervaring vertellen dat de 11 en 13 t op de cassette snel verslijten doordat de tandjes natuurlijk snel weer aan de 'beurt'zijn en de ketting dan behoorlijk schuin staat...

Ik snap je keuze om een goed bergverzet te hebben maar vaak weet je wel welke route je gaat fietsen en dan kan je altijd het voorblad even verwisselen...
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie