Welke band voor Canyon Neuron CF 8.0

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Vandaag ronde gedaan in Stadsbos 013 en bij alle segmenten PR gereden :-q

Demper stond nu op de juiste druk en fiets dijnt niet meer bij het staan op de pedalen. Druk was nu hoger, maar comfort nog steeds super. Ik rij op de vlakke trails met de demper in de middenstand.
Accelereren ging vlot. Ook op asfalt hebben de Schwalbes lage rolweerstand.

Nu 3e rit met de fiets en ik begin fiets te kennen. Wat een grip heeft deze fiets, ook met de Schwalbes. Elke bocht is een feest :winkie:

Je metkt dat je continu kunt blijven trappen, omdat je in het zadel kunt blijven zitten door de soepele demping. Ook verlies je geen snelheid in de bochten waardoor je dus hogere gemiddelde snelheid haalt.

Ik ben echt super tevreden met mijn keus voor de Neuron. Vandaag viel alles op z’n plek. Ik rij sneller dan op deze trailfully tov mijn hardtail. Maar nog belangrijker, ik rij met veel meer plezier op deze fiets.

En dan gaan alle ritten op de heftigere parcoursen in het buitenland nog komen. Dan gaan zeker de Forekasters eronder!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: za 16 februari 2019, 01:08 Jongens, ‘niet zeuren’, wat hadden jullie dan verwacht van een trailbike? Gewoon harder trappen :-q .
Dat ‘ie minder vinnig accelereert, dat die wielen zwaarder zijn en die banden meer rolweerstand hebben, dat het iets meer deint staand op de pedalen of in de sprint... logisch en voorspelbaar.
Het blijft jammer dat je door gebrek aan ervaring en kennis de verkeerde info blijft verspreiden.

Er blijven nog 2 vragen open staan die je weigert te beantwoorden:
- wat is sneller: een 11 kg trailbike of een 12 kg xc-bike?
- hoeveel extra verlies levert 120 mm vering op ten opzichte van 100 mm?


Je hebt echter wel gelijk:
aurelius schreef: za 16 februari 2019, 01:08 Wil je ‘echt’ een racy gevoel, snelheid, ‘efficientie’, in minder uitdagend terrein (ongeveer heel Nl voldoet hieraan, ‘t is niet anders), dan kies je een lichte race-marathonfully, of een XC HT die daar op geconcipieerd is.
Het draait om 'gevoel'. De feiten liggen gelukkig anders:
Himan schreef: zo 17 februari 2019, 00:10 Ik rij sneller dan op deze trailfully tov mijn hardtail.

Niet dat het uitmaakt, want uiteindelijk draait het maar om 1 ding:

Himan schreef: zo 17 februari 2019, 00:10Maar nog belangrijker, ik rij met veel meer plezier op deze fiets.




:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: zo 17 februari 2019, 12:19
aurelius schreef: za 16 februari 2019, 01:08 Jongens, ‘niet zeuren’, wat hadden jullie dan verwacht van een trailbike? Gewoon harder trappen :-q .
Dat ‘ie minder vinnig accelereert, dat die wielen zwaarder zijn en die banden meer rolweerstand hebben, dat het iets meer deint staand op de pedalen of in de sprint... logisch en voorspelbaar.
Het blijft jammer dat je door gebrek aan ervaring en kennis de verkeerde info blijft verspreiden.

Er blijven nog 2 vragen open staan die je weigert te beantwoorden:
- wat is sneller: een 11 kg trailbike of een 12 kg xc-bike?
- hoeveel extra verlies levert 120 mm vering op ten opzichte van 100 mm?


Je hebt echter wel gelijk:
aurelius schreef: za 16 februari 2019, 01:08 Wil je ‘echt’ een racy gevoel, snelheid, ‘efficientie’, in minder uitdagend terrein (ongeveer heel Nl voldoet hieraan, ‘t is niet anders), dan kies je een lichte race-marathonfully, of een XC HT die daar op geconcipieerd is.
Het draait om 'gevoel'. De feiten liggen gelukkig anders:
Himan schreef: zo 17 februari 2019, 00:10 Ik rij sneller dan op deze trailfully tov mijn hardtail.

Niet dat het uitmaakt, want uiteindelijk draait het maar om 1 ding:

Himan schreef: zo 17 februari 2019, 00:10Maar nog belangrijker, ik rij met veel meer plezier op deze fiets.

:kiss:
... Nog een vraag, waarom rijden de Schurters en co geen razendsnelle trailfully's. Vanwege hun gevoel of toch het snelheidsvoordeel? Gevoel of feiten?
Maar los daarvan... het gaat uiteindelijk om ieders eigen smaak en gevoel bij de fiets, snelheid zal voor de meesten van ondergeschikt belang zijn (niet voor de wedstrijd-minded-rijders natuurlijk) :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Ik wil alleen maar zeggen dat ik sneller ben op de trailfully. Natuurlijk is Schurter sneller op XC fully.
Waarom ik dan niet? Ik merk vaak dat ik fouten ga maken als ik moe wordt en dat ik veel tijd verlies op de technische stukken. Ook raak ik op hobbelige stukken mijn cadans kwijt op een race fully of hardtail als ik moe wordt en niet meer actief de hobbels kan opvangen.
Vandaag reed ik technisch segment van 10 minuten na 3 uur fietsen en halverwege nam ik gas terug, maar ik zag thuis dat ik er maar 4 seconden langer over had gedaan dan gisteren toen ik volgas ging.
Je ziet dat ik zonder te pushen toch in mijn cadans blijf en ook dat de bochtsnelheid niet naar beneden gaat. Vroeger op mijn hardtail viel ik echt stil als ik moe was en had dat me meer dan een halve minuut gekost.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 17 februari 2019, 15:08 ... Nog een vraag, waarom rijden de Schurters en co geen razendsnelle trailfully's. Vanwege hun gevoel of toch het snelheidsvoordeel? Gevoel of feiten?
Simpel.

2 antwoorden. Wij zijn Nino Schurter niet en dan is dit het punt wat ik over probeer te brengen:
Himan schreef: zo 17 februari 2019, 22:31 Ik wil alleen maar zeggen dat ik sneller ben op de trailfully. Natuurlijk is Schurter sneller op XC fully.
Waarom ik dan niet? Ik merk vaak dat ik fouten ga maken als ik moe wordt en dat ik veel tijd verlies op de technische stukken. Ook raak ik op hobbelige stukken mijn cadans kwijt op een race fully of hardtail als ik moe wordt en niet meer actief de hobbels kan opvangen.
Spijker op zijn kop :-q


En het andere antwoord is dat de gemiddelde xc-fully ruim een halve kilogram lichter frame heeft dan een trail-fully. Keuze is snel gemaakt voor een wedstrijdrijder.
Als dit andersom zou zijn - er komt een merk met een 120 mm fully van 1.500 gram - dan rijdt ook Schurter op een 120 mm bike!


En bij wedstrijdrijders moet je niet over gevoel beginnen. Zelfs als de feiten de andere kant op wijzen kiezen ze vaak nog voor het gevoel... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Himan, trek het je niet te persoonlijk aan, he? Die Neuron is een fantastische trailbike. Stel, ik was in de race voor een Trailfully, dan stond 'ie bij mij ook op het favorietenlijstje. Scott Spark 120mm ook trouwens.

't Is meer de voortdurende discussie die @Lars en ik hebben over Race/marathonfully's en/versus Trailfully's, over 'wat is nou waar het meest geschikt', en dan met name toegespitst op de vlakkere makkelijkere Nl'se rondjes. Lars is van: Iedereen en altijd en overal op een Trailfully (er staat ergens nog in een topic een quote in dikke zwarte hoofdletters van hem daarover, ik ben meer van: race/marathonfully's zijn 'hier en rond de landgrenzen' potent zat en comfortabel zat, zeker sinds ze met de moderne (meer trail-geo) ontwikkelingen zijn meegegaan. Niet voor iedereen, lichtgewicht heeft zeker een prijs, iedere zwaardere (niet wedstrijd-) rijder is vaak beter af met een degelijkere trailfully.
Maar zoek je vaker het buitenland op (grotere hoogteverschillen), ben je een echte trailsrijder (want echte (echt technische) die hebben we in Nl niet of nauwelijks, helaas, hadden we er maar meer!!), met name dan speelt een potentere trailfully steeds meer zijn troeven uit.
Beide fietsen kunnen en zijn prima, het is maar net welk karakter je aanspreekt (zoals ik hierboven beschreef), maar het hoeft zeker niet altijd een trailfully te zijn, wil ik maar zeggen.

En ik bewandel ook gewoon de omgekeerde weg hoor. Ik heb een race/marathonfully. Perfect dat daar standaard inmiddels ook een dropper op zit (terecht, meer fun, meer potentie en meer brandbandigheid in technischer terrein). Maar het eerste wat ik 'ook' doe is er meer trailgerichte nobby's opleggen. Om grenzeloos (grip en lekbestendigheid) bergaf te kunnen knallen 'hier' (Zuid Limburg/Voerstreek/Luik ed), en 'daar' (XC-transalps, flowtrails). Ga ik de 'echte' Aachenerwaldtrails rijden (check dat let's Ride Aachenerwald topic eens!) , dan wordt het echt wel hard werken (nog steeds fun), maar dan weet ik ook wel dat de trailfully het daar juist meer naar zijn zin heeft. Daar ben ik niet zozeer de beperkende factor, mijn fiets wordt dat daar wel... op pakweg 20% van die trails.

Genoeg erover, anders dwalen we weer teveel van het topiconderwerp af... lekker fietsen allemaal :-q !!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

@Aurelius, ik trek het me zeker niet persoonlijk aan. Ik heb de discussie al vaker gezien :D

Er is zeker geen beste fiets voor iedereen. Ben ervan overtuigd dat de laatste generatie XC fully meer dan genoeg is in Nederland voor veel rijders. Het blijft een persoonlijke keuze.

Ik wilde ook alleen maar kenbaar maken dat de trailfully met een snel rollende band prima rijdt in Nederland en dat het helemaal niet klopt dat je het maar voor lief moet nemen dat je er langzamer mee bent.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Himan schreef: ma 18 februari 2019, 21:09 Ik wilde ook alleen maar kenbaar maken dat de trailfully met een snel rollende band prima rijdt in Nederland en dat het helemaal niet klopt dat je het maar voor lief moet nemen dat je er langzamer mee bent.
Maak Aurelius nou niet boos... :tong
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lars TB schreef: ma 18 februari 2019, 22:11 Maak Aurelius nou niet boos... :tong

Waarom niet? :winkie:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: ma 18 februari 2019, 22:11
Himan schreef: ma 18 februari 2019, 21:09 Ik wilde ook alleen maar kenbaar maken dat de trailfully met een snel rollende band prima rijdt in Nederland en dat het helemaal niet klopt dat je het maar voor lief moet nemen dat je er langzamer mee bent.
Maak Aurelius nou niet boos... :tong
Geen enkele reden voor mij om boos over te worden. Prima statement van @Himan, en in alle redelijkheid gebracht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ad58 schreef: di 19 februari 2019, 00:29
Lars TB schreef: ma 18 februari 2019, 22:11 Maak Aurelius nou niet boos... :tong

Waarom niet? :winkie:
Dit vind ik dan een wat prikkelendere opmerking.
Waarom niet?

Waarom zou je iemand uberhaupt boos willen maken, @Ad58?
Dit valt in de categorie een beetje 'meelopen', een beetje jennen, een vuurtje proberen op te stoken?
Geen ramp hoor (ik weet immers wie het zegt), maar... het komt de sfeer op een forum niet ten goede. En het gaat maar afleiden van het onderwerp dat door de TS gestart werd.
Waarom zouden we elkaar niet een beetje behulpzaam willen zijn op een aardige manier?
Niks mis met een stevige discussie en met verschillende meningen. Als een discussie maar gevoerd wordt op feiten (waarbij je gebruik kunt maken van theoretische bronnen danwel van ervaringsfeiten, alles is waardevol), en... als je elkaar maar een beetje in elkaars waarde laat.
Voor je het weet krijg je stekelige opmerkingen heen en weer, gaat het van kwaad tot erger, en dwaal je af van het oorspronkelijke onderwerp.
Daar is de topicstarter niet mee gediend.

En boosheid, ach... Boosheid gaat over, da's gelukkig maar een tijdelijke state of mind.
In het leven zijn er veel belangrijkere zaken waar je je druk en boos over kunt maken.
No offense, maar... zou jij toch als geen ander moeten weten, @Ad58 :wink: ...

Ik heb genoeg gezegd en zwijg hier verder, de eer is weer aan @Himan en zijn topic :-q .
Pracht bike, slimme bandencombi!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik ben het met je eens Aurelius. Was ook maar als geintje bedoeld, maar achteraf gezien onnadenkend. Excuses hiervoor.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ad58 schreef: di 19 februari 2019, 09:41 Ik ben het met je eens Aurelius. Was ook maar als geintje bedoeld, maar achteraf gezien onnadenkend. Excuses hiervoor.
(Natuurlijk, aanvaard :-q !).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Trouwens lijkt mij die Racing Ralph/Ray combo uitermate geschikt voor Dorst en omstreken!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Het wordt steeds leuker en leer fiets steeds beter kennen. Ik leer nu fiets veel harder bocht in te duwen en vraag me echt af hoeveel harder het uberhaupt nog kan gaan voordat ik grip verlies.
Een zeer bochtig segment van Stadsbos 013 stond bij mij lang op 10:44 en zaterdag verbeterde ik dit met 4 seconden. Ik was al blij dat fiets dus net zo snel kon dan mijn hardtail.
Vandaag was elke bocht een feest en zette tijd van 10:15 neer.
Wat een heerlijk gevoel om zo lekker door dit bochtige parcours te knallen :winkie:
Banden bevallen mij dus ook erg goed.
Plaats reactie