Achtervork 135mm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Beaugnier
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 21:30

Ik ben van plan een zelfbouwproject te starten obv een Mondraker Vantage frame. Nu kan ik voor slechts €100 meer een volledige (nieuwe) Vantage kopen. Dit leek me interessant omdat ik dan de onderdelen stapsgewijs kan wisselen en toch al kan rijden. Geeft ook een beter beeld van hetgeen kan op dat frame.
Alleen blijkt nu dat beide frames toch niet gelijk zijn. Het frame van de volledige mtb heeft een achteraan een inbouwbreedte van 135mm. Zet ik mezelf daarmee behoorlijk blok wat keuze van wielen betreft? Ik vind er alleszins weinig. (27,5")
De cassette speelt niet echt een rol. Ik wil sowieso voor een 2x drivetrain gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat is het andere frame? 142x12? In dat geval kun je vaak met andere doppen de achternaaf ombouwen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Beaugnier
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 21:30

Het andere frame is een 148mm boost. Maar aangezien ik van 0 begin, moet ik als resultaat een rijdende mtb hebben. Voor mij maakt die inbouwbreedte dus niet veel uit, tenzij blijkt dat ik hier geen wielen voor vind.
Of iemand mij kan overtuigen dat 135mm echt volledig passé is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het enige is dat 135 mm inderdaad iets lastiger te verkrijgen is zo langzamerhand. Hoewel vrijwel ieder navenmerk zo een naaf gewoon nog in het programma heeft.

Technisch is er niets op tegen. Een steekas voegt niets toe aan een hardtail frame (en sowieso niet aan het wiel). En ten opzichte van Boost mis je misschien een tikje stijfheid en sterkte, maar bij 27,5" ga je daar ook niet echt iets van merken.

Dus als die naaf er eenmaal in zit, dan is er niets aan de hand :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het enige puntje is misschien nog dat je tzt wellicht de vork gaat upgraden.
Je komt dan tegenwoordig al snel uit op een boost vork.
Een wielset vinden met achter QR en voor boost, dat is een lastige.

Al kun je vaak in een aanbieding ook prima een non boost vork kopen, waarmee ik mijn eigen punt vakkundig onderuit haal :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Non-boost wielsets kun je met boost adapters evt wel aanpassen aan boost vorken (en frames), andersom niet.
Ik heb nu een non-boost voorwiel in een boostvork met boostadapters (vulring schijf en links-rechts as) en dat werkt op zich goed, maar wiel monteren met losse ringen is wel lastig (als je vaak je voorwiel eruit haalt ivm autorit).

Er zijn ook wielsets en naven met ombouwopties tussen QR, non boost en boost steekas. Dat zou mijn voorkeur hebben.
Verder is er niks mis met QR 135 achter vlgs mij en heb ik het nut van "boost" nog niet ontdekt.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je Hope wielen (of naven) neemt, kun je die nog gewoon krijgen. Het achterwiel is te leveren in 135QR + 142x12 adapter. De wielen zijn los te verkrijgen. Dus mocht je een boostvoorvork nemen, kan er gewoon een passend setje voor je worden besteld.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Het achterwiel dien je ook opnieuw te centreren (redish) bij gebruik van adapter doppen van 135/142 > 148.
Plaats reactie