Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Qprs schreef: ma 6 mei 2019, 12:40
MonkeyRider schreef: zo 5 mei 2019, 23:05 Zijn er intussen andere (gevorderde) inzichten, praktijk ervaringen of banden tips ( 700c of 650b ) voor het betere boscrossen?
Jazeker. Dikke banden in een boscrosser is een goed idee :-q

Bandentip? Skinwalls! :tong

Afbeelding
Ik blijf die paintjob echt fantastisch vinden :-q :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ik vind het ook een mooi fris fietsje :-q
Moet alleen weer een beetje wennen aan de looks van een gebogen voorvork, terwijl je vroeger bijna niet anders had....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef: wo 8 mei 2019, 09:40 Ja, ik vind het ook een mooi fris fietsje :-q
Moet alleen weer een beetje wennen aan de looks van een gebogen voorvork, terwijl je vroeger bijna niet anders had....
De neus lijkt een beetje 'gedrongen' zo, echt een mooie combi tussen retro en modern.

Zou een stalen ros trouwens nooit zo dicht bij het water zetten. :roll:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ Qprs ......erg mooi fietsje inderdaad :-q ......zijn dat Ikon skinwall 2.2" banden?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Qprs schreef: ma 6 mei 2019, 12:40 Afbeelding
Damn, erg lekker! :-q
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Robertdj schreef: wo 8 mei 2019, 10:15Zou een stalen ros trouwens nooit zo dicht bij het water zetten. :roll:
Het is een Gorilla Monsoon, met zo'n naam moet dat ding toch wel tegen een stootje of druppeltje water kunnen lijkt me :D

Er kunnen 700c x 42mm bandjes in, 650b x 2.4", maar roadplus bandjes kunnen ook.
Ik zou hier eerder 700c wielen in zetten dan roadplus banden op de huidige wielen leggen. Maar dat is gelukkig niet nodig, de huidige setup bevalt erg goed. Valt mooi tussen m'n CX en LTHT in. Mijn XC fiets gebruik ik eigenlijk nooit, dus geen last van overlap :tong

Het zijn inderdaad 2.2" Maxxis Ikons. Fijne bandjes, maar met een nogal aanwezig zoemgeluid op asfalt.
Het is hier geen ponykamp!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Maar eens een kickje voor dit topic; Roadplus oftewel 650B met 1.7-2.1" banden.

Gezien het grote aantal nieuwe gravelbikes dat op de markt komt met standaard 650B banden lijkt dit toch een ontwikkeling die blijft doorzetten.......of we het nou onzin vinden of niet :-q :bier:

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat er zeker voordelen zijn van smalle mtb banden in een gravelbike. Met name als je veel offroad rijdt of onverwacht erg ruige stukken tegen kunt komen is het een heel fijne set-up. Ik heb intussen mijn lichte Schwalbe Thunderbirds vervangen door Conti Xking 2.0 en daarmee vergroot je de offroad mogelijkheden en het comfort nog wat verder. Voor asfalt/offroad mix routes zonder al te veel ruige stukken is 700C met 40mm nog steeds mijn eerste keuze, maar als er niet veel asfalt en strakke bos/veld wegen zijn te verwachten pak ik toch graag deze 650B wielen met wat meer nop.

Afbeelding


Ben benieuwd wat de ervaringen zijn ?
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Ik heb afgelopen week mijn Kona Rove getest op "gravel", hier in Zuid Limburg. Ik heb een combi gemaakt van de Nuth Voerendaal MTB route en dan over het asfalt naar de Margraten MTB route. De WTB Horizon banden komen een heel eind mee, maar ik denk dat ik toch voor wat ruigere banden ga kiezen. Zeker als het niet meer zo gortdroog is als nu.

Qua comfort denk ik dat je met brede 650b banden beter zit dan smalle 700c banden. Ik heb een 700c wielset voor de weg (28mm slicks) en die is een stuk minder comfortabel dan de 650b met Horizon banden. En dat is dan niet eens onverhard. Qua snelheid ben ik op de weg minder snel met de 650B (het kost meer kracht om dezelfde snelheid vast te houden), maar voor gravel vind ik het ideaal.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kickje voor "Gravel.nl"

Super intitiatief trouwens :-q

Ik ben het alleen niet eens met de stelling dat 650B banden niet op een gravelbike zouden horen "omdat je dan beter een mtb kunt pakken" . Zeker als je voornamelijk off-road wilt rijden geven 27.5x2.1 tot 2.2 banden wel degelijk meer comfort en grip als het nat of relatief ruig word. Vooral fijn als je niet precies weet wat je gaat tegenkomen.
Mtb is uitstekend op aangelegde mtb-routes in Nederland, maar geeft mij maar een 650B gravelbike voor toertochtjes en bospaden.

Ik ben dus helemaal blij met mijn Arkose in deze set-up :bier:
Maxxis Ikon 27.5 x 2.2"

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Site owner
Site owner
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

MonkeyRider schreef: vr 21 februari 2020, 08:56 Kickje voor "Gravel.nl" Super intitiatief trouwens :-q
Mooi om te horen MonkeyRider!
It's a little like wrestling a gorilla. You don't quit when you're tired- you quit when the gorilla is tired.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Is 't eigenlijk niet heel simpel?
Zin of onzin is natuurlijk onzin!

Als ik, of Piet, Jan, Klaas of Achmed een fiets koopt, rijd hij er toch mee waar en hoe hij wil?
Wat hebben andere eraan om hierover te gaan discussiëren en net welk doel?

Rij ik graag op een knalroze gravelbike met 650bx2.4 banden so what?
Wil jij dit niet, koop een andere kleur en wielen cq banden die je graag rijd.
Of 't nu overlapt met een racer of een mtb, is toch totaal inherent aan 't gegeven dat een ieder mag of kan kopen wat hij graag wil.
Hier wordt alles veel teveel in hokjes geplaatst zodra 't niet "past" bij wat de meerderheid graag rijd of alledaags tegenkomt.
Fatbike, Plus bike, Gravelbike 650, lycra of baggy, 26" of 29" alles is niet "normaal" volgens vele hier.
Maar als IK "of veel andere" nu wel graag een out of the box fiets willen rijden, wie zijn de "tegenstanders/beterweters" dan om dit af te keuren?
Rij wat je wilt, rij waar je wil, rij wanneer je wil en geniet. En heb schijt aan wat andere ervan vinden!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik rijd sowieso wat ik leuk vind en ben het met je eens dat "in hokjes plaatsen" onzin is.....maar dat is ook niet echt de discussie hier.
Vraag is of het zinnig is met kleinere/nog bredere banden in een "gravel" bike te rijden ? ( of je dat nou crossbike, randonneur, dropbar mtb, monstercrosser of cx wilt noemen, zal me een zorg zijn. :winkie: )
Ik rijd met een 650B gravelbike anders als op een mtb. Bochtige paadjes, hobbels, afdalingen, drops doe ik liever met de mtb......rechtuit stukken, strakkere bospaden, klimwerk en niet te grote obstakels doe ik liever op de (650B) gravelbike.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

MonkeyRider schreef: vr 21 februari 2020, 14:27 Ik rijd sowieso wat ik leuk vind en ben het met je eens dat "in hokjes plaatsen" onzin is.....maar dat is ook niet echt de discussie hier.
Vraag is of het zinnig is met kleinere/nog bredere banden in een "gravel" bike te rijden ? ( of je dat nou crossbike, randonneur, dropbar mtb, monstercrosser of cx wilt noemen, zal me een zorg zijn. :winkie: )
Ik rijd met een 650B gravelbike anders als op een mtb. Bochtige paadjes, hobbels, afdalingen, drops doe ik liever met de mtb......rechtuit stukken, strakkere bospaden, klimwerk en niet te grote obstakels doe ik liever op de (650B) gravelbike.
Hier sluit ik mij grotendeels bij aan.

Als road "plus" (topic titel) functioneren mijn WTB Byway’s wat mij betreft super. Niet al te veel rolweerstand op de weg, voldoende grip in droge offroad omstandigheden en door het volume lekker comfortabel. Wil je echt technisch rijden en je hebt een mountainbike, dan gewoon kiezen voor de mountainbike. Maar mountainbike parcours zijn wel te doen met road plus banden. Alleen iets minder snel dan met de mountainbike. Zoals MonkeyRider schrijft, met 650b banden rij je gewoon anders.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Maar weer eens een kickje.
Misschien dat de "zin" van roadplus intussen wat verder is ingedaald :winkie:

Ik heb er vandaag in ieder geval heerlijk 50km mee rondgetoerd op de zanderige bospaden hier in de buurt.

Afbeelding

Setje Conti X-king 27.5 x 2.0 gescoord dat perfect past in mijn Pickenflick. Rolweerstand op de weg valt mij heel erg mee tot 25-30km/u ( harder kom ik toch nooit) en in het bos rijdt het super.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Vandaag ook naar 650b gegaan. Alleen al voor de looks zou ik ze eronder houden.


Voorheen met de 700c:Afbeelding
Handgespaakt setje RAD15 en DT350 en conti AT rides.

Nu:
Afbeelding
Handgespaakt setje DT-Swiss G540, 650b met 105 hubs en de 47mm Terreno dry, Tubeless.

Over de rij-eigenschappen hoop ik morgen meer te kunnen vertellen.
Plaats reactie