Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen zijn wereldwijd die racefiets banden van 23 naar 25mm opgeschoven en velgen van 13 naar 19-21mm.....dus toch breder en meer rubber.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is allemaal maar net wat voor bedoelingen je met je gravelracer hebt. Het zou best kunnen dat een iets breder en kleiner wiel/bandensetje het net wat beter doet in het (bepaald type) terrein, Maar zijn de verschillen zo groot dat je daarin moet gaan investeren?
Of is het gerommel in de marge maar praat iedereen elkaar aan dat het toch echt heel veel beter is...

Dat is wel iets waar men in de fietsenwereld behoorlijk goed in is :wink:

Zonder eigen ervaring weet ik toch wel hoe ik er persoonlijk mee om zal gaan: voor alles waar je ook maar aan een beetje serieus brede banden gaat denken is er de mtb :)
En voor de rest de (gravel)racer. En die doet het dan prima met bandjes tot een mm of 40.

Sommigen noemen Dorst een biljartlaken, maar ik mis zelfs daar mijn achtervering al :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: zo 27 januari 2019, 20:49 Intussen zijn wereldwijd die racefiets banden van 23 naar 25mm opgeschoven en velgen van 13 naar 19-21mm.....dus toch breder en meer rubber.
Velgen zijn lichter geworden, banden zeker niet zwaarder, bredere banden geven meer comfort en minder rolweerstand... .


En 25 mm is voor de profs. De rest van de wereld zou met 28-30 mm moeten rijden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon kopen die fiets.
Je leeft maar 1x.
N+1+2+3...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 27 januari 2019, 23:03 Gewoon kopen die fiets.
Je leeft maar 1x.
N+1+2+3...
Welke fiets :~
Het ging hier toch over een wielset?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee joh, da's zo'n gedoe.
Gewoon een hele fiets ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Nog geen ervaring mee, maar ben er ook wel benieuwd naar. Pak regelmatig paadjes met de gravelbike waar ik een dikkere band wel fijn zou vinden. Waarom pak je dan niet de mtb zullen sommigen inderdaad zeggen, omdat ik daar dan geen zin in heb ofzo :lol: Waarschijnlijk omdat die paadjes op de mtb weer net te saai zijn. In een bike-packing set-up lijkt me het ook wel fijn.

Ik hoor ook nooit mensen klagen over een overlap tussen de hardtail in de garage en starre mtb (terwijl die meer overlap met elkaar hebben dan met een gravelbike met 650b wielen).

Momenteel een werkloos setje 650b velgen in de garage hangen, dus denk dat ik het eens uit ga proberen :)
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Monstercross bike?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Flow&Co schreef: ma 28 januari 2019, 17:14 Monstercross bike?
Precies :-q

Afbeelding

Voor wat makkelijkere ondergronden gebruik ik de Soma, daar passen 42mm bandjes in. Lekker comfortabel. Als het gekker wordt kan de Vagabond de schuur uit. Op bovenstaande foto met voor een 3.0 band, achter een 2.0, maar daar past gemakkelijk een 2.4 band in.

Afbeelding

Verlangen naar een 27,5 brede gravelrace band/velg is er dus bij mij niet.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Als je serieuze stukken asfalt wilt combineren met serieus offroad werk, wordt je bandenspanning dan niet heel erg een compromis?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

MonkeyRider schreef: zo 27 januari 2019, 15:24 Maar daarover gaat heel dit forum toch? ......mountainbiken in Nederland....kom op toch ?!
Ik lees die opmerking vaker en dan denk ik : wat is er mis met mountainbiken in Nederland? Volgens Wikipedia is een mountainbike of terreinfiets (letterlijk bergfiets), ook wel MTB of ATB (All Terrain Bicycle) genoemd, is een fiets gemaakt om offroad te rijden, op onverharde wegen of paden. Dit wordt mountainbiken genoemd.

Ik kan hier waar ik woon prima mountainbiken, uitdaging genoeg !
Heb ook wel eens het idee dat sommige bikers de uitdagingen ook niet willen aannemen, als het te hobbelig wordt moet er meer veerweg komen, komt er een steile afdaling moet er een dropper gemonteerd worden enz. En dan klagen dat het zo saai is! :bier: :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

theemutz schreef: ma 28 januari 2019, 19:52
MonkeyRider schreef: zo 27 januari 2019, 15:24 Maar daarover gaat heel dit forum toch? ......mountainbiken in Nederland....kom op toch ?!
Ik lees die opmerking vaker en dan denk ik : wat is er mis met mountainbiken in Nederland? Volgens Wikipedia is een mountainbike of terreinfiets (letterlijk bergfiets), ook wel MTB of ATB (All Terrain Bicycle) genoemd, is een fiets gemaakt om offroad te rijden, op onverharde wegen of paden. Dit wordt mountainbiken genoemd.

Ik kan hier waar ik woon prima mountainbiken, uitdaging genoeg !
Heb ook wel eens het idee dat sommige bikers de uitdagingen ook niet willen aannemen, als het te hobbelig wordt moet er meer veerweg komen, komt er een steile afdaling moet er een dropper gemonteerd worden enz. En dan klagen dat het zo saai is! :bier: :-q
Was natuurlijk cynisch bedoeld; in feite kun je alles in nederland met een oude stadfiets bereiken dus alles wat wij hier denken "nodig" te hebben is eigenlijk onzin......maar des te leuker :bier:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is een 29er op strandbanden dan niet wat ? (Al dan niet met krom stuur)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voorbeeld............ik vind hem mooi!
Of het beter rijdt als starre 29er??

https://bearclawbicycleco.com/thunderha ... avel-bike/


Afbeelding
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Zeker mooi! Geeft wel de vraag, waar eindigt 'gravel-plus/road-plus/whatever' en waar begint monstercross, 2"? Persoonlijk zou ik nou ook weer niet behoefte hebben aan 2.4 banden op mijn gravelbike.
Plaats reactie