Dat review van de Switchback Hills EL dekt mijn ervaringen overigens aardig goed, belachelijk snel over de weg, mooi comfort, wegligging als een F1 racewagen maar een UHR Mtb-route is niet fijn en dan houdt het bij mij op, maar bos- en heipaden gaan als een tierelier zolang het bochtenwerk niet al te heftig is.
Leuk alternatief als je meer off road gaat is de Maxxlite, is ook nog een een klap lichter mocht je daarvoor gaan.
Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Nog niks besteld, maar ik hang toch al regelmatig vlak boven de knop
Nu ik mijn oudere geo 100mm Karate Monkey (die ik ook veel star reed) heb vervangen door iets meer trail gerichte 120mm nieuwe KM met 2.6 banden (13.5kg) merk ik dat ik op mijn lokale rondjes met mtb-routes, gewone bospaden en strakke (saaie) single tracks over gras eigenlijk net zo graag met mijn gravelbike als met mijn KM pak. Bv Route Dorst-Vrachelen doe ik zondermeer graag op de nieuwe KM, maar de aanloop wegen en zand/bospaden of toertochtje er omheen gaan toch echt leuker op de Pickenflick (9.5kg).
Het kriebelt dus om er eens een snel setje 27.5 x 2.1 banden onder te leggen, zodat stukjes mtb-route en rul zand wat comfortabeler gaan.
Ik lees ook hier op het forum dat er nogal wat gravelaars intussen een 650B wielsetje bij hebben. Vraag is natuurlijk of je regelmatig wisselt of uiteindelijk met een wielset blijft rijden? En welke wordt dat dan ?
Er is keuze genoeg in 650B road/gravel plus , artikeltje
http://www.bikepacking.com/tag/650b-gravel-bikes/
Nu ik mijn oudere geo 100mm Karate Monkey (die ik ook veel star reed) heb vervangen door iets meer trail gerichte 120mm nieuwe KM met 2.6 banden (13.5kg) merk ik dat ik op mijn lokale rondjes met mtb-routes, gewone bospaden en strakke (saaie) single tracks over gras eigenlijk net zo graag met mijn gravelbike als met mijn KM pak. Bv Route Dorst-Vrachelen doe ik zondermeer graag op de nieuwe KM, maar de aanloop wegen en zand/bospaden of toertochtje er omheen gaan toch echt leuker op de Pickenflick (9.5kg).
Het kriebelt dus om er eens een snel setje 27.5 x 2.1 banden onder te leggen, zodat stukjes mtb-route en rul zand wat comfortabeler gaan.
Ik lees ook hier op het forum dat er nogal wat gravelaars intussen een 650B wielsetje bij hebben. Vraag is natuurlijk of je regelmatig wisselt of uiteindelijk met een wielset blijft rijden? En welke wordt dat dan ?
Er is keuze genoeg in 650B road/gravel plus , artikeltje
http://www.bikepacking.com/tag/650b-gravel-bikes/
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dus eerst ga je een andere fiets kopen dan een mtb.
Om die vervolgens weer om te bouwen naar een mtb.
Om die vervolgens weer om te bouwen naar een mtb.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Net zoiets als een 27.5 plus mtb uitvoeren met 29er wielset.....toch?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 23 februari 2019, 19:48 Dus eerst ga je een andere fiets kopen dan een mtb.
Om die vervolgens weer om te bouwen naar een mtb.
Als je, zoals ik, zowel een racer als een mtb als een gravelfiets hebt dan merk je wel dat zo'n gravelfiets de andere 2 enigszins overlapt. Ik gebruik de gravelfiets ook geregeld om stukken MTB-route mee te pakken (Oosterbeek, Ede oud en nieuw). Dat gaat heel goed, wat langzamer op bochtige singletracks en vooral een stuk oncomfortabeler op hobbelige stukken. Als ik dan filmpjes als onderstaande zie dan zou ik ook graag eens 275.5x2.1 uitproberen op die routes. Gaat vast als een trein. Ook zonder de skills van deze gast
https://www.youtube.com/watch?v=4A8QqB4QEos&t=1s
Maar tegelijkertijd denk ik dan dat ik de MTB wel bijna aan de wilgen kan hangen. Om hem dan te houden voor de enkele keer dat ik op ruiger terrein fiets... Ik heb dan ook voor mezelf besloten voor elke fiets een specifiek gebruik te definiëren. De racer voor op de weg, de mtb voor de (technischer) routes en de gravelfiets voor (langere) ritten op gemengd terrein en geselecteerde stukje mtb-route. Met dat doel vind ik 35-40mm bandjes op de gravelfiets een mooi compromis. Op die manier heb je ook niet snel het gevoel dat je op een net-niet fiets zit.
https://www.youtube.com/watch?v=4A8QqB4QEos&t=1s
Maar tegelijkertijd denk ik dan dat ik de MTB wel bijna aan de wilgen kan hangen. Om hem dan te houden voor de enkele keer dat ik op ruiger terrein fiets... Ik heb dan ook voor mezelf besloten voor elke fiets een specifiek gebruik te definiëren. De racer voor op de weg, de mtb voor de (technischer) routes en de gravelfiets voor (langere) ritten op gemengd terrein en geselecteerde stukje mtb-route. Met dat doel vind ik 35-40mm bandjes op de gravelfiets een mooi compromis. Op die manier heb je ook niet snel het gevoel dat je op een net-niet fiets zit.
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
die nukeproof krijgt het me toch zwaar te verduren op die rotsachtige ondergrond en losliggende stenen
Hoe zwaar krijgt je lichaam het wel niet haha
Dan toch maar op de MTB hoor
Hoe zwaar krijgt je lichaam het wel niet haha
Dan toch maar op de MTB hoor
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Dat beschrijft ook mijn ervaringen en dat vraag ik me ook soms af.klaast schreef: ↑za 23 februari 2019, 22:29 Als je, zoals ik, zowel een racer als een mtb als een gravelfiets hebt dan merk je wel dat zo'n gravelfiets de andere 2 enigszins overlapt. Ik gebruik de gravelfiets ook geregeld om stukken MTB-route mee te pakken (Oosterbeek, Ede oud en nieuw). Dat gaat heel goed, wat langzamer op bochtige singletracks en vooral een stuk oncomfortabeler op hobbelige stukken. Als ik dan filmpjes als onderstaande zie dan zou ik ook graag eens 275.5x2.1 uitproberen op die routes. Gaat vast als een trein. Ook zonder de skills van deze gast
https://www.youtube.com/watch?v=4A8QqB4QEos&t=1s
Maar tegelijkertijd denk ik dan dat ik de MTB wel bijna aan de wilgen kan hangen. Om hem dan te houden voor de enkele keer dat ik op ruiger terrein fiets...
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik snap niet zo goed de drang om MTB routes te willen rijden met een graveler.
Precies wat TSTM zegt; je bent dan weer overlap aan het creëren met de MTB.
Er zijn zoveel mooie routes die je kan rijden buiten de MTB routes.
Ik rij circa 60% asfalt, 20% schelpenpad en 20% zandpad en heb geen enkele behoefte om een uitgezette MTB route op te zoeken.
Gewoon lekker relaxed toeren en van het mooie landschap genieten.
Precies wat TSTM zegt; je bent dan weer overlap aan het creëren met de MTB.
Er zijn zoveel mooie routes die je kan rijden buiten de MTB routes.
Ik rij circa 60% asfalt, 20% schelpenpad en 20% zandpad en heb geen enkele behoefte om een uitgezette MTB route op te zoeken.
Gewoon lekker relaxed toeren en van het mooie landschap genieten.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Klopt eigenlijk ook voor mij, maar ik merk dat ik met de gravelracer toch vaak met een big smile stukjes singletrack meepak op de vlakke mtb-route in mijn buurt (Dorst-Vrachelen) terwijl ik het daar op mijn mtb (nieuwe Karate Monkey 120mm) nauwelijks inspirerend vind.klaast schreef: ↑za 23 februari 2019, 22:29 ....Ik heb dan ook voor mezelf besloten voor elke fiets een specifiek gebruik te definiëren. De racer voor op de weg, de mtb voor de (technischer) routes en de gravelfiets voor (langere) ritten op gemengd terrein en geselecteerde stukje mtb-route. Met dat doel vind ik 35-40mm bandjes op de gravelfiets een mooi compromis. Op die manier heb je ook niet snel het gevoel dat je op een net-niet fiets zit.
Ik reed daar ook vaak het liefst star met mijn oude KM en eigenlijk merk ik dat mijn gravelbike voor mij steeds meer vervanger van de starre 29er is. Niet zo gek eigenlijk, want de geo van moderne gravelbikes is vrijwel gelijk aan de oudere 29ers.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Hier speelt de regio natuurlijk wel mee. Met de Karate Monkey kan ik me bij Nijmegen rustig dagen vermakenJamis Diablo schreef: ↑zo 24 februari 2019, 12:42 Ik snap niet zo goed de drang om MTB routes te willen rijden met een graveler.
Precies wat TSTM zegt; je bent dan weer overlap aan het creëren met de MTB.
Er zijn zoveel mooie routes die je kan rijden buiten de MTB routes.
Ik rij circa 60% asfalt, 20% schelpenpad en 20% zandpad en heb geen enkele behoefte om een uitgezette MTB route op te zoeken.
Gewoon lekker relaxed toeren en van het mooie landschap genieten.
Hier moet je alle bruikbare offroad paden aan elkaar plakken en kom je onherroepelijk stukjes mtb-route tegen die je dan meepakt.....en relaxed toerend gaat dat eigenlijk super op mijn gravelbike...vaak leuker zelfs.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Misschien zegt het meer over de vaste routes dan over de gravelracers...
Ik ben inderdaad voorstander van verschillende fietsen voor verschillende omstandigheden.
Overlap is onvermijdbaar, maar moet tegelijkertijd toch zoveel mogelijk worden vermeden.
Een gravelracer kopen en die dan "tunen" tot MTB past dan ook niet in mijn manier van denken.
What's next? Een FS gravelracer?
Ik ben inderdaad voorstander van verschillende fietsen voor verschillende omstandigheden.
Overlap is onvermijdbaar, maar moet tegelijkertijd toch zoveel mogelijk worden vermeden.
Een gravelracer kopen en die dan "tunen" tot MTB past dan ook niet in mijn manier van denken.
What's next? Een FS gravelracer?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Die is er al
https://www.gravelcyclist.com/bicycle-t ... tter-2018/
Ik denk dat we hier iets te veel in hokjes denken. Er zijn meerdere soorten fietsen voor dezelfde routes, kijk maar eens op een gemiddelde v.t.t. Daar zie je 26, 27.5, 29 " fat, plus, star, voor of FS, cyclocrossers, gravelbikes........
Je kunt Nijmegen offroute op een FS trailbike doen, maar een keer op een starre singlespeed is ook fun (als je niet stuk gaat)
Binnen alle types fietsen wordt er geknutseld en geexperimenteerd met geo, bandenmaat en onderdelen, racers rijden ook niet meer met 18mm bandjes.....dus waarom niet met weg/cx/gravelbikes?
Zet John Tomac's dropbar 26" mtb jaren geleden maar eens naast een roadplus gravelbike nu ? Zoek de verschillen
https://youtu.be/LxKki3eWg2M
https://www.gravelcyclist.com/bicycle-t ... tter-2018/
Ik denk dat we hier iets te veel in hokjes denken. Er zijn meerdere soorten fietsen voor dezelfde routes, kijk maar eens op een gemiddelde v.t.t. Daar zie je 26, 27.5, 29 " fat, plus, star, voor of FS, cyclocrossers, gravelbikes........
Je kunt Nijmegen offroute op een FS trailbike doen, maar een keer op een starre singlespeed is ook fun (als je niet stuk gaat)
Binnen alle types fietsen wordt er geknutseld en geexperimenteerd met geo, bandenmaat en onderdelen, racers rijden ook niet meer met 18mm bandjes.....dus waarom niet met weg/cx/gravelbikes?
Zet John Tomac's dropbar 26" mtb jaren geleden maar eens naast een roadplus gravelbike nu ? Zoek de verschillen
https://youtu.be/LxKki3eWg2M
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
die Niner vind ik wel lelijk zeg en ik ben een Niner liefhebber. Zie hem nu voor het eerst overigens.
En verder natuurlijk leuk om die oude beelden te zien van vroeger. Ik heb in het verleden al met dropbar op een 26 frame gereden en gravelbandjes erop maar vond die dropbar zelf niet echt mijn ding maar misschien moet ik het maar eens weer proberen.
En verder natuurlijk leuk om die oude beelden te zien van vroeger. Ik heb in het verleden al met dropbar op een 26 frame gereden en gravelbandjes erop maar vond die dropbar zelf niet echt mijn ding maar misschien moet ik het maar eens weer proberen.