demping veranderen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ik zit met het idee mijn voorvork te vervangen door een RockShox Yari 120mm ipv mijn Fox 32 Float 120 FIT CDT 29. Zou dit een mooie upgrade zijn? (en welke uitvoering zou dan de juiste zijn). Of mss een betere optie? Ook wil ik dan de demper vervangen voor een Fox Float CTD Trail Adjust Factory Kashima ipv de Fox Float CDT Preformance . Denk dat ik dan wel weer een aardige upgrade heb uitgevoerd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt er aan wat je zoekt... . Dus nog wat verder toelichting over je rijstijl en waar je (wilt) rijdt/rijden en jouw gewicht.


De FOX vork dempt zeker niet slechter dan de Yari, dus in dat opzicht is het geen echte verbetering. De stijfheid van de Yari is wel werelden beter, maar afhankelijk van je gewicht en rijstijl is dat misschien geen issue.

En als je vraagt of er betere opties zijn... . Waar te beginnen? Welke fiets heb je? En belangrijker: wat wil je er mee gaan doen?


Die demper zou ik vergeten. Die peperdure versie zal niet wezenlijk beter werken. Dan moet je naar een DPX2 kijken, op zijn minst!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ok bedankt, wat betreft mijn fiets: Rotwild C1 fs29. Mijn stijl geen echte racer, ik wil wat meer technisch gaan fietsen. Ik wil dus wat meer trappen en drops en dat soort dingetjes. Ik rij nu heel veel de routes in Nederland. Fiets gaat altijd mee op vakantie ook in de alpen e.d. Mijn gewicht 75kg. Misschien dat een 130mm ook wel zou kunnen in mijn frame, ik wil nog wel goed kunnen klimmen met de fiets.



Wat betreft de demper die kan ik voor niet al teveel geld kopen, maar wat zijn dan de betere dempers? (51x200 en hoe zit dat met de spacers)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fries74 schreef: za 26 januari 2019, 12:29 ..., ik wil wat meer technisch gaan fietsen. Ik wil dus wat meer trappen en drops en dat soort dingetjes. Ik rij nu heel veel de routes in Nederland. Fiets gaat altijd mee op vakantie ook in de alpen e.d. Mijn gewicht 75kg. Misschien dat een 130mm ook wel zou kunnen in mijn frame, ik wil nog wel goed kunnen klimmen met de fiets.
10 mm meer veerweg met een soepelere voorvork gaat geen voelbaar verschil in zithouding en dus klimcapaciteiten opleveren. In dat opzicht zou je zelfs naar 140 mm kunnen gaan. In dat bereik maken de centimeters voor de functie van de vork wel een groot verschil.

Maar met 130 mm kom je een heel eind en je bent meteen uit het bereik van de 'mindere' vorken. Voor je gewicht hoeft het niet meteen, maar een stijvere vork geeft meer stuurprecisie en wat meer vertrouwen. Je vraagt om een betere optie. Dan kun je voor de Pike gaan, die duidelijk meer controle levert als de klappen groter worden en/of de snelheid hoger. Of een FOX 34. Of doe gek en ga voor een DVO, Formula of die nieuwe DT-Swiss! Maar dan ben je ook meer geld kwijt. Die Yari die ik al noemde zal met 130 mm een kleine verbetering zijn in veercomfort. Op trappetjes en bij drops zul je het verschil zeker merken! En mis je op een gegeven moment toch de ultieme controle, dan zou je er bijvoorbeeld een demper van FAST in kunnen stoppen en dan werkt de vork beter dan een Pike!
Fries74 schreef: za 26 januari 2019, 12:29 Wat betreft de demper die kan ik voor niet al teveel geld kopen, maar wat zijn dan de betere dempers? (51x200 en hoe zit dat met de spacers)
Tja, niet al teveel geld voor iets wat geen verbetering geeft is nog steeds te veel geld!

Die maat is wat lastiger. Dan heb je de Manitou McLeod en de Cane Creek DB Air IL. Bij die laatste moet je weten wat je aan het verstellen bent om de maximale prestaties er uit te halen. De Manitou is een 'Geheimtip' zoals de Duitser zo mooi kunnen zeggen. Die demper verbetert werkelijk 3/4 van alle fietsen als het op veerprestaties aan komt! Dus als je gaat upgraden, dan zou je functioneel voor zo iets moeten kiezen. Maar dan blijft de vraag hoeveel je daar mee werkelijk verbetert? Het is niet zo dat je achterkant opeens downhillprestaties gaat leveren. Daarvoor is het systeem van de Rotwild sowieso iets te veel op xc afgestemd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Zo dat is nog eens info waar ik wat mee kan. Ik laat de achterkant dan zoals hij is. Voor de voorkant zal ik er nog eens goed over nadenken wat ik ga doen. In ieder geval bedankt
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Nog een dingetje: Ik heb de rake/offset van mijn fox opgezocht en deze geeft 44mm aan. Als ik nu een 51mm neem wat verandert er dan eigenlijk? Dus bv een pike 140mm met 51mm offset ipv de fox 120mm 44mm? De pike zou ik dan met iets meer sag kunnen rijden. Of beter een pike met 42mm offset nemen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fries74 schreef: do 31 januari 2019, 11:20 Nog een dingetje: Ik heb de rake/offset van mijn fox opgezocht en deze geeft 44mm aan. Als ik nu een 51mm neem wat verandert er dan eigenlijk? Dus bv een pike 140mm met 51mm offset ipv de fox 120mm 44mm? De pike zou ik dan met iets meer sag kunnen rijden. Of beter een pike met 42mm offset nemen
Met minder vorksprong (dus 44/42 ipv 51 mm) wordt de naloop een stukje groter (zie plaatje). Dat zorgt voor een rustiger stuurkarakter, je moet iets harder aan je stuur draaien om het wiel te laten bewegen. Op een fiets met een steilere balhoofdhoek heeft dat zeker een voelbaar effect. Maar of je dat nu perse in Nederland wilt... ? Hier is het op de moderne slingerparcoursen in mijn ogen wel lekker om gewoon met je stuur de fiets de bocht om te krijgen. Moet je harder aan je stuur gaan draaien, dan moet je ook iets meer met je lichaam gaan werken om de fiets snel de bocht om te krijgen. Nu is dat ook het effect wat je bij fietsen met meer reach en een vlakkere balhoofdhoek hebt, dus in feite ben je je fiets aan het moderniseren/veranderen in een trailbike. Voor het buitenland is die verandering gunstiger. Aan jou dus de afweging.

Maar ik zou er geen halszaak van maken, zo drastisch is het verschil zeker niet.

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Dus met 51mm zal ik niet heel veel verschil gaan merken zal makkelijker sturen?

De specs van mij bike (maat M)

SATTELROHRLÄNGE (mm) 480
OBERROHRLÄNGE (mm) 590
STEUERROHRLÄNGE (mm) 110
HINTERBAULÄNGE (mm) 448
TRETLAGER (mm) 332,5

STEUERROHRWINKEL ( ° ) 69,25 SITZROHRWINKEL ( ° ) 74,0
RADSTAND (mm) 1.138
STANDOVER (mm) 770

HT REACH (mm) 424 HT STACK (mm) 614
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Door de langere vork wordt de balhoofdhoek een fractie slacker, dus meer naloop. Door de grotere offset weer minder naloop. Dus misschien heft het elkaar wel op ;-)

Het zou kunnen dat je iets verschil voelt, maar hoogstwaarschijnlijk ben je daar na maximaal een paar ritjes aan gewend. Ik vermoed dat het geen spectaculair anders sturende fiets op zal leveren.

Ik ben ooit van een 120mm vork met 51 offset naar een 130mm met 44 offset gegaan en dat was merkbaar, maar meer ook niet. En die twee veranderingen werken dus zelfs "dezelfde kant op".
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Nou toch nog een vraagje,(voordat ik ga bestellen) wat raden jullie mij nu aan een pike (charger solo air) /yari (motion control solo air) in 130mm of is 140mm een nog betere optie. Mijn frame is geen enduro maar ik wil iets meer pit uit het frame halen met in de Alpen e.d meer vertrouwen (moet niet teveel ten koste gaan van het klimmen want ik wil wel fietsend boven komen)


(het is omdat mijn vrouwtje NEE zegt, anders was er een Yeti SB5.5 gekomen. Nog ff een jaartje door zeuren) 😁
Laatst gewijzigd door Fries74 op ma 4 februari 2019, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gezien je omschrijving (Alpen) zou ik naar 140 mm gaan. In de praktijk wijzigen je hoeken daarmee een kleine graad. Merkbaar, zonder dat je er last van hebt. En het maakt nog wel een voelbaar verschil in werking, die ene centimeter.

Wat de Yari/Pike vraag betreft: als je die keuze hebt: altijd de Pike. Duidelijk meer controle bij grotere klappen en op snelheid!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Nou de Pike is gemonteerd en eerste testrit is gemaakt. Na wat afstellen een stukje technische route gepakt.
Wat is merkbaar: Recht toe recht aan weinig tot geen verschil, klimmen geen merkbaar verschil, dalen en bochten werk super veel verschil. Ik heb meer controle en meer snelheid, heb het idee dat de fiets nu veel makkelijker/sneller door de bochten heen gaat. Nu worden de zijnoppen van de banden ook meer gebruikt. Al met al een super verbetering, bedankt voor de adviezen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fries74 schreef: za 16 februari 2019, 14:13 Nou de Pike is gemonteerd en eerste testrit is gemaakt. Na wat afstellen een stukje technische route gepakt.
Wat is merkbaar: Recht toe recht aan weinig tot geen verschil, klimmen geen merkbaar verschil, dalen en bochten werk super veel verschil. Ik heb meer controle en meer snelheid, heb het idee dat de fiets nu veel makkelijker/sneller door de bochten heen gaat. Nu worden de zijnoppen van de banden ook meer gebruikt. Al met al een super verbetering, bedankt voor de adviezen.
Top! :-q


Stuur je dit ook even naar Aurelius...! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie