Keuze andere voorvork, hoe belangrijk is rake?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mendicus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 1 november 2018, 08:25

Sinds een paar jaar heb ik een Mango Point AR in bezit. Daar rijd ik zowel veel asfalt als offroad mee. Tijdens het offroad rijden merk ik soms erg veel flex in mijn voorwiel, bijv bij een drop of sprongetje. Ik heb het idee dat dat kan komen doordat ik een simpele QR vork heb. De wielen waar ik mee rijd heb ik afgelopen voorjaar zelf gespaakt (Miche XM50 naven met sapim spaken en DT Swiss X392 velgen).

Nu vind ik upgrades aan mijn fiets doen ook gewoon leuk, dus ik ben op zoek naar een vervangende voorvork. Ik wil graag een 15mm steekas, en ~45 mm ruimte voor banden. Verder moeten de afmetingen enigzins hetzelfde zijn als bij de huidge vork om niet een totaal ander rij gedrag te krijgen. Als beste optie tot nu toe vind ik de 3T luteus. Alleen heeft deze een rake van 50mm ipv 45mm bij mijn huidge vork. Bij een 40mm band verandert mijn trail hierdoor van 68 naar 63 mm. Nu is mijn vraag is dit teveel? Ga ik hier spijt van krijgen? En hebben jullie tips voor een andere vork, of oplossing om een stevigere voorkant te krijgen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat precies het effect van dat verschil zal zijn weet ik niet, maar ik vraag me wel sterk af of het te maken heeft met de qr-bevestiging van je wiel. Daar hebben we ook jaren mee gemountainbiked, en ik vond het verschil toen ik overstapte naar een 15mm steekas helemaal niet groot (ik ben wel vrij licht).
Ook de starre (Salsa) vork in een van mijn bikes met qr voldeed voor mij uitstekend.

Ik weet niet wat voor snelspanner je gebruikt, maar daar kan nog wel een aardig verschil in zitten.
De beste zijn gewone Shimano qr's, in een test van Bike gaven die destijds de hoogste klemkracht. Beter dan oa de DT-Swiss thru-axles!
Hope was ook goed, mocht je meer bling dan Shimano willen ;-)

Maar ik zou iig eerst alle mogelijke oorzaken uitsluiten voordat je een andere vork aanschaft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Mendicus schreef: vr 25 januari 2019, 00:03 Alleen heeft deze een rake van 50mm ipv 45mm bij mijn huidge vork. Bij een 40mm band verandert mijn trail hierdoor van 68 naar 63 mm. Nu is mijn vraag is dit teveel? Ga ik hier spijt van krijgen? En hebben jullie tips voor een andere vork, of oplossing om een stevigere voorkant te krijgen?
Tijdje terug kwam ik dit artikel tegen waarin het effect van verschillende vork offsets wordt getest.
Deze link heeft dan weer meer achtergrond / uitleg wat rake en trail inhouden. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vermoed dat die kennis wel aanwezig is, maar het inschatten van wat 5mm verandering in de praktijk doet is lastiger. Merk je daar amper iets van, of krijg je een totaal anders aanvoelende fiets...?

Maar zoals ik al zei, ik zou eerst alle factoren die van invloed kunnen zijn op dat gevoel van teveel flex uitsluiten als mogelijke oorzaak. Want een vaste vork met qr-wiel moet toch acceptabel stijf kunnen aanvoelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij rijd je de verkeerde fiets om dit soort eisen te stellen... .



Met die vorksprong wordt je fiets directer en nerveuzer. Niets dramatisch en niets waar je niet snel aan went.


Het voordeel van de meeste steekasvorken is dat er iets meer materiaal gebruikt wordt en daardoor is zo een vork een tikje stijver. De constructies van de steekas zelf kun je niet serieus genoeg nemen om te spreken van toegenomen stijfheid... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mendicus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 1 november 2018, 08:25

Bedankt voor alle reacties!
Dus een steekas gaat niet direct zorgen voor een minder 'zwabber' gevoel...
Ik had ook het vermoeden dat het verschil in vorksprong niet problematisch zou zijn, maar fijn om dat bevestigd te hebben.

In de eerste plaats twijfelde ik aan mijn wielbouw kunsten - eerste setje gebouwd aan de hand van het boek van Roger Musson.
Maar een check met een spaak spanningsmeter (voor wat het waard is) gaf een gelijke verdeling en goed gemiddelde spanning, dus dat lijkt niet de reden.

Als voorbeeld van de flex hoor ik mijn band soms tegen de vork komen als ik op LV een beetje lomp van een drop ga, misschien maar gewoon accepteren. Mijn doel is om dit jaar wat langere offroad ritten te maken met deze fiets, en wil dan graag het materiaal op orde hebben.
Ik zal een andere QR proberen uit mijn MTB die zijn van Shimano, de huidige zijn van Miche en zaten bij de naven.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb zelf een Mango point AR en die is enorm stijf incl standaard qr vork. Zeker geen oorzaak van aanlopen banden op een stijve wielset. Ik zou voor offroad eerder eens aan "road plus" denken ? Volgens mij past er wel 2" in op een 27.5" velg?
Plaats reactie