Remset voor DH/Freeride Fiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik probeer uit allerlei verschillende bronnen te achterhalen welke remset ik het beste zou kunnen kopen voor een nieuw op te bouwen fietsje.
Het gaat om een DH/Freeride fiets, dus gewicht is van ondergeschikt belang.
Wel belangrijk is de remkracht en doseerbaarheid. 203mm schijven.
Koeling is voorlopig nog niet zo belangrijk, maar wil ik wel in het achterhoofd houden, mocht ik langere trails gaan rijden (nu zal het vooral springen e.d. zijn).

Magura ben ik op zich heel erg over te spreken, maar ik heb alleen een Louise set uit 2011 gehad dus geen ervaring met de duurdere en nieuwere modellen.
Hope Tech V2 zit nu op mijn enduro bike. Nieuwe schijven èn nieuwe blokken helpen niet bij het piepen en kraken (vooral als ze nat zijn) maar ze remmen wel goed.
SRAM heb ik helemaal geen ervaring mee.

Prijs is ook van ondergeschikt belang mits ik voor de laatste 10% winst maar niet ineens 2x zoveel betaal ;)

Wat zouden jullie aanraden?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/


Geeft wel een aardige indruk. Trek je alleen niets aan van die remtijden, dat is bij gelijke handkracht gemeten. Als je een tikje harder knijpt bij de 'trage' remmen, dan remmen ze net zo hard of misschien zelfs harder. Geeft nu eerder weer hoe direct de remmen zijn, en daarmee eventueel minder te doseren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je weer Magura wilt, de MT7 remt echt hard met zijn vier zuigers.
Heb ze op mijn Banshee en remmen als een anker met 180 en 203mm schijven.
Komt ook test naar voren die Lars linkt.
Ze hebben echter wel een reputatie dat ze problemen kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ja, de MT7 is een bekende blijkbaar, maar hoe zit het dan met de MT8?
Is die dan weer beter dan de MT7 of is dat gewoon een andere klasse?

Hope komt hier ook weer goed naar boven toe (had ik ook niet anders verwacht, want ze zitten ook op mijn fiets die door Lars is gebouwd :D).
Maar als ik dit overzicht zo kijk, zou ik zeggen dat de prijs/kwaliteit verhouding van de MT5 het beste is. Zit er dan echt nog een wezelijk verschil tussen de MT5 en de MT7 (of 8)?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Probleemloos, krachtig en voor een nette prijs: Shimano Zee.
De andere vierzuiger Shimano's (Saint en XT8020) zijn ook superremmetjes, maar duurder en dat vertaalt zich niet in meer prestaties.

Begin 2003 kocht ik mijn eerste set schijfremmen, de toenmalige Shimano XT vierzuigers. Alle uitstapjes naar andere merken die ik in de tussenliggende jaren gedaan heb leverden in meer of minder mate teleurstellingen op (Hayes, Avid, Hope). Ik denk dat ik zo tegen de 20 remsetjes (waarvan de meeste Shimano in allerlei varianten) heb gehad in al die jaren en ik denk dat ik het maar gewoon bij Shimano ga houden.

Ik heb het sterke vermoeden dat de combinatie prijs/werking/betrouwbaarheid van Shimano nog door niemand verbeterd is. Ander spul is of duurder, werkt minder goed of gaat eerder kapot. Of zelfs een combinatie daarvan :D

Eén dingetje om wellicht rekening mee te houden: verschillende merken remmen kunnen een heel ander remgevoel geven. Ik vond dat lastig om aan te wennen, dat was de reden dat ik mijn (erg mooie, dat wel) setje Hope remmen weer verkocht heb. Die grepen zo anders aan dan Shimano's (later) dat ik er niet goed aan gewend kon raken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Ik ga hier even aandachtig meelezen.

Reden:
Momenteel heb ik ook de wens voor een andere remset, maar dan op enduro gebruik gericht. Momenteel gebruik XT 2 zuiger BR785 met gesinterde blokken, maar ik mis erg veel modulatie in deze remmen. De rem-kracht is geen probleem, deze is meer dan voldoende aanwezig. Echter zorgt het aan/uit gevoel van deze remmen voor weinig vertrouwen. Het 'happen' van de remmen bij het initieel inzetten van een remactie zorgt ervoor dat de banden erg snel hun grip verliezen en beginnen te slippen (zowel voor als achter) waardoor ik in een hoop situaties controle mis. Ik kan mij voorstellen dat dit een eigenschap is (modulatie) aan remmen die jij ook erg belangrijk vindt. Zo ben ik bijvoorbeeld erg benieuwd naar de modulatie van de shimano 4-zuiger klauwen (Zee, Saint, XT 4piston) vs de XT 2piston klauwen.

Als dit een te grote topic-hack is, hoor ik dat ook graag! Dan zal ik hier een nieuw topic voor openen. :bier:
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

MT8 is XC single piston. MT7 is top. Had hem op een SC V10 in Whistler, geen moment zorgen om remmen gehad. Goed te doseren en bakken remkracht.

Goede blokken zijn wel belangrijk. Ik rij nu nog met organic Magura blokken (MT Trail dus MT5/4 op mijn SC Bronson), trails en bikepark. De organics hebben goede remkracht, gaan achter niet lang mee. Is ook maar single piston (MT4). Voorkant gaat heel lang mee (MT 5 dual). Trickstuff Power organic blokken zouden een heel verschil zijn in kracht, ga ik dit seizoen proberen. Remmen inbedden is natuurlijk wel belangrijk voor de remkracht, maar dat geld voor elke set.

Wellicht TRP setje ook een optie? Tektro is goed bezig met zijn remsets tegenwoordig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: vr 25 januari 2019, 09:22 Eén dingetje om wellicht rekening mee te houden: verschillende merken remmen kunnen een heel ander remgevoel geven. Ik vond dat lastig om aan te wennen, dat was de reden dat ik mijn (erg mooie, dat wel) setje Hope remmen weer verkocht heb. Die grepen zo anders aan dan Shimano's (later) dat ik er niet goed aan gewend kon raken.
Los van het feit dat je de 'slappe' Hope remgrepen had (Race ipv Tech3) is het zeker een punt.

En ook voor bob.: die Shimano's hakken er enorm in, volledige remkracht is er meteen en dat vraagt een stukje gewenning. De Hope's staan aan de andere kant van het spectrum: bouwen heel langzaam op en je moet doorknijpen voor echte remkracht. Vind ik zelf zeker in NL lekkerder omdat het enige wat je hier doet eigenlijk wat bijremmen is, afremmen is nauwelijks nodig.
Dat stukje dosering vind je wel meer bij de eenvoudigere Shimano setjes en zeker bij SRAM Guide remmen. Maar dan moet je weer verder doorknijpen voor maximale remkracht. De Formula Cura is ook direct, maar dat zit hem in het korte aangrijpmoment van de hendel, maar daarna goed te doseren en zeer krachtig. Het is dat ik nog niet ontdekt heb hoe je die slag kunt beïnvloeden, anders was dat mijn topper!
De Magura's beginnen iets rustiger dan de duurdere Shimano's, maar bouwen ook heel snel op. Tussen de Magura's zit wel een verschil, wat vooral door het gebruikte materiaal lijkt te komen. De duurdere voelen strakker aan, de goedkopere lijken meer te flexen.

Maar aan alles valt prima te wennen.

Wat ook een groot verschil maakt zijn de blokjes en de maat van de schijven. Grote schijven op Shimano remmen in NL zijn geen goed idee, tenzij je meer dan 100 kg weegt (gewicht, nog zo een factor waar je rekening mee moet houden!). Doseerbaarheid is minimaal. Op de Hope remmen kan het absoluut geen kwaad. Dus ook aanpassen naar gebruik! En het ene remblokje werkt heel direct, agressief en een ander juist gelijkmatig, ook iets om te proberen.

Dan is voor mij een heel belangrijke reden om Hope te gebruiken de gebruiksvriendelijkheid: ontluchten is simpel, onderdelen blijven lang leverbaar en de rem is zeer goed instelbaar op allerlei manieren. En, niet geheel onbelangrijk: de betrouwbaarheid.


En weer voor Mark: schuren krijg je bij alle remmen, piepen moet er absoluut uit te halen zijn. Maar ik denk dat je iets agressievers zoekt dan de Hope's. Ik zou ook zeggen: Shimano ZEE, krachtig en niet te duur. En anders SRAM Guide met grote schijven. Ook de goedkope remmen zeer goed. Magura: op testevenementen heb ik iets te vaak lekkende remmen uit de MT-series meegemaakt om die te kunnen adviseren. Daarvoor heb ik 15 jaar lang alle andere generaties Magura schijfremmen gehad en nooit iets gehad dat echt betrouwbaar was. Ik overweeg ze niet eens meer... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je leest regelmatig over het aan/uit karakter van Shimano remmen, maar ik heb dat zelf nooit zo ervaren. Juist het feit dat ze meteen pakken als je de hendel bedient spreekt mij zo aan, maar meteen aangrijpen is niet hetzelfde als slecht doseerbaar zijn.

Misschien heb ik wel een fluwelen handje, wie zal het zeggen. Maar een aan/uit gevoel?
Ik vind van niet. Het is meer een kwestie van "instant power when you need it" :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik deel dat gevoel (Avid is nog meer aan/uit mits je ze extreem zorgvuldig ontlucht) maar de ene rem is de andere niet. Mijn eenvoudige enkelzuiger remmen zijn prima te hanteren met 203/180mm schijven maar een klauw met dubbele zuigers remt nog wel wat harder. Ik houd er wel van, trouwens.

Hoe dan ook levert Shimano veel bang for the buck dus ik zou ook zeggen ZEE. Een kleinere voorschijf en adapter monteren is een kleine moeite (hoewel ik er te lui voor ben :winkie: ) als dat wenselijk is op vaderlandsche bodem.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n beetje wat Lars zegt, incl z'n opmerking over Magura.
Met dit verschil dat mijn voorkeur uitgaat naar de Shimano 4-zuiger remmen.
(Hope is mooi spul, maar kost een hoop meer)
Die 4-zuiger Shimanos bijten veel minder dan de 2-zuiger remmen van Shimano en zijn daardoor beter te doseren.
Bij doorknijpen remmen ze ook nog eens harder en ze hebben een beter uithoudingsvermogen dan de 2-zuiger remmen.
Verder kan je het gevoel nog wat tweaken door resin of metal blokjes te kiezen (evt met koelvinnen).
Een setje Zee's is de goedkoopste upgrade, Saints de beste en duurste upgrade.
De remklauwen zijn hetzelfde, performance verschil zit enkel in de blokjes.
Voor gemoedelijk remmen de resin zonder koelvinnen (standaard bij Zee) en voor brute remkracht de metal blokjes met koelvinnen (std bij Saint).

Tip:Het prijsverschil loopt ongeveer gelijk met de gebruikte remblokjes.
(dus Saint kost hetzelfde als Zee+een setje metal blokjes met koelvin)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Low budget tip:
Vervang de XT785 remklauw voor door een 4-zuiger Zee, XT of Saint.
Past zo op je bestaande leiding (mits je het korte Shimano banjoboutje mee besteld!)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En nog iets, wellicht overbodig.
Maar met een setje RacingRalphs krijg je die nieuwe remkracht nooit op de ondergrond ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 januari 2019, 13:31 En nog iets, wellicht overbodig.
Maar met een setje RacingRalphs krijg je die nieuwe remkracht nooit op de ondergrond ;)
Daarom ook mijn vermoeden dat 'ie meer op zoek is naar iets agressiefs dan naar werkelijk meer remkracht!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We hebben inmiddels Mark en Rob, dus ze moeten zelf maar goed lezen en dan beslissen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie