Remset voor DH/Freeride Fiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

@ Lars,
HOPE Heeft inmiddels ook "gewoon" 180mm schijven en adapters

Mijn keuze is altijd Hope, goed te doseren, krachtig en vooral heel erg constant, je staat nooit voor verrassingen. Bovendien duurzaam en tot in lengte van dagen alle onderdelen los te verkrijgen.

Enige rem waar ik ooit mee gereden heb (2 maanden getest) die nóg beter voelt is de Trickstuff Direttissima .... maar dat is een gevalletje heel veel extra geld voor de laatste 10% :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 25 januari 2019, 23:50 @ Lars,
HOPE Heeft inmiddels ook "gewoon" 180mm schijven en adapters
Ja, maar Mark heeft dus nog 183 mm schijven die hij wil hergebruiken als het even kan en de B-adapter is voor 183 mm schijven, niet voor de 180 mm SRAM schijf. Daar gingen mijn opmerkingen over.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Interessant topic! Heeft iemand hier de Hayes Dominion A4's al geprobeerd? Ik heb ze recent gekocht, maar er nog niet mee gereden. De reviews zijn positief, mijn eerste indruk is dat ook. Er lijkt minder hard geknepen te hoeven worden voor veel remkracht en dat is precies wat ik zocht ten opzichte van de Hopes die ze vervangen. De rembeweging van de hendel voelt veel lichter dan ik gewend ben.
Ik vind de Hope remmen nog steeds de mooiste op de markt, maar wilde toch graag iets anders proberen. Ik mistte bij Hope wat absolute power, hoewel de upgrade van E4 naar V4 klauw aan de voorkant dat zeker bracht. Bijvoorbeeld bij steile afdalingen mistte ik net dat beetje kracht in m'n vinger om nog een endo te doen in een krappe switchback bijvoorbeeld. Enerzijds kan ik natuurlijk m'n vingers de schuld geven, anderzijds betekent het waarschijnlijk dat ik de hele afdaling al behoorlijk aan het knijpen ben geweest, waardoor m'n vingers vermoeid raken.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Kabookie schreef: za 26 januari 2019, 10:14 Interessant topic! Heeft iemand hier de Hayes Dominion A4's al geprobeerd? Ik heb ze recent gekocht, maar er nog niet mee gereden. De reviews zijn positief, mijn eerste indruk is dat ook. Er lijkt minder hard geknepen te hoeven worden voor veel remkracht en dat is precies wat ik zocht ten opzichte van de Hopes die ze vervangen. De rembeweging van de hendel voelt veel lichter dan ik gewend ben.
Ik vind de Hope remmen nog steeds de mooiste op de markt, maar wilde toch graag iets anders proberen. Ik mistte bij Hope wat absolute power, hoewel de upgrade van E4 naar V4 klauw aan de voorkant dat zeker bracht. Bijvoorbeeld bij steile afdalingen mistte ik net dat beetje kracht in m'n vinger om nog een endo te doen in een krappe switchback bijvoorbeeld. Enerzijds kan ik natuurlijk m'n vingers de schuld geven, anderzijds betekent het waarschijnlijk dat ik de hele afdaling al behoorlijk aan het knijpen ben geweest, waardoor m'n vingers vermoeid raken.
Dus jouw Hope V4 komen te koop? :D
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Mark-V schreef: za 26 januari 2019, 10:33
Kabookie schreef: za 26 januari 2019, 10:14 Interessant topic! Heeft iemand hier de Hayes Dominion A4's al geprobeerd? Ik heb ze recent gekocht, maar er nog niet mee gereden. De reviews zijn positief, mijn eerste indruk is dat ook. Er lijkt minder hard geknepen te hoeven worden voor veel remkracht en dat is precies wat ik zocht ten opzichte van de Hopes die ze vervangen. De rembeweging van de hendel voelt veel lichter dan ik gewend ben.
Ik vind de Hope remmen nog steeds de mooiste op de markt, maar wilde toch graag iets anders proberen. Ik mistte bij Hope wat absolute power, hoewel de upgrade van E4 naar V4 klauw aan de voorkant dat zeker bracht. Bijvoorbeeld bij steile afdalingen mistte ik net dat beetje kracht in m'n vinger om nog een endo te doen in een krappe switchback bijvoorbeeld. Enerzijds kan ik natuurlijk m'n vingers de schuld geven, anderzijds betekent het waarschijnlijk dat ik de hele afdaling al behoorlijk aan het knijpen ben geweest, waardoor m'n vingers vermoeid raken.
Dus jouw Hope V4 komen te koop? :D
Nee, ze zijn al verkocht :)
Mocht je Hope willen, volgens mij is Winstanleys in de UK meestal wel scherp met de prijs.
Ik zou dan wel V4 nemen, maar dat is persoonlijk.. zijn er genoeg hier blij met de E4.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Kabookie schreef: za 26 januari 2019, 10:45
Mark-V schreef: za 26 januari 2019, 10:33

Dus jouw Hope V4 komen te koop? :D
Nee, ze zijn al verkocht :)
Mocht je Hope willen, volgens mij is Winstanleys in de UK meestal wel scherp met de prijs.
Ik zou dan wel V4 nemen, maar dat is persoonlijk.. zijn er genoeg hier blij met de E4.
Hope is prima, maar in verhouding een stuk duurder en zoals Lars aangeeft, iets minder agressief. En dat mag van mij best wat meer :)
Maar ze zijn wel mooi! :P
patrickvb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 17:29
Mijn mountainbike: Is neon geel en heeft 2 wielen

Ik heb een set Hope e4 en een set Saint. Waar ik altijd erg goed over hope te spreken was is er sinds ik een wat meer dh georiënteerde bike heb daar toch een andere visie op gekomen.

Set hope tech 3 doet het prima en is prima te doseren maar ik mis hier wel wat power.
De saints zijn imo prima te doseren (je hoort vaak anders) en geven echt instant power wanneer dat nodig is.

Mocht ik in de nabije toekomst weer een andere bike opbouwen zal saint mijn keuze zijn.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je twijfelt tussen Hope en Shimano lijkt een setje Guide RS of Code R me de beste keus. Die setjes hebben bakken remkracht, zeker als je kijkt waar je nu mee rijdt op je enduro...
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

patrickvb schreef: zo 27 januari 2019, 10:47 Ik heb een set Hope e4 en een set Saint. Waar ik altijd erg goed over hope te spreken was is er sinds ik een wat meer dh georiënteerde bike heb daar toch een andere visie op gekomen.

Set hope tech 3 doet het prima en is prima te doseren maar ik mis hier wel wat power.
De saints zijn imo prima te doseren (je hoort vaak anders) en geven echt instant power wanneer dat nodig is.
Ik sta met mijn Hope's vanaf 60 km/u even snel stil als met een setje Saint's... .

Je moet dus zeggen dat je een stuk harder moet knijpen bij de Hope's om dezelfde remkracht te genereren. Bij 60 km/u merk je dan inderdaad het verschil tussen de twee remmen wat de bediening betreft. En bij die snelheden zijn de Saint's opeens wel goed doseerbaar. En kun je gerust zeggen dat er weinig meer te doseren valt aan de Hope's.

Dan heb ik het wel over de V4 met de gesinterde blokken.

Als ik die V4 dan vergelijk met XT, dan remt XT duidelijk minder. Je moet wel appels met appels vergelijken! :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: zo 27 januari 2019, 12:48
patrickvb schreef: zo 27 januari 2019, 10:47 Ik heb een set Hope e4 en een set Saint. Waar ik altijd erg goed over hope te spreken was is er sinds ik een wat meer dh georiënteerde bike heb daar toch een andere visie op gekomen.

Set hope tech 3 doet het prima en is prima te doseren maar ik mis hier wel wat power.
De saints zijn imo prima te doseren (je hoort vaak anders) en geven echt instant power wanneer dat nodig is.
Ik sta met mijn Hope's vanaf 60 km/u even snel stil als met een setje Saint's... .

Je moet dus zeggen dat je een stuk harder moet knijpen bij de Hope's om dezelfde remkracht te genereren. Bij 60 km/u merk je dan inderdaad het verschil tussen de twee remmen wat de bediening betreft. En bij die snelheden zijn de Saint's opeens wel goed doseerbaar. En kun je gerust zeggen dat er weinig meer te doseren valt aan de Hope's.

Dan heb ik het wel over de V4 met de gesinterde blokken.

Als ik die V4 dan vergelijk met XT, dan remt XT duidelijk minder. Je moet wel appels met appels vergelijken! :wink:
Je moet voor de grap deze Trickstuff blokken eens in je V4 monteren..... powerrrrrr :o

https://www.trickstuff-shop.de/epages/T ... ts/BB730PO
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Interessant om te lezen dit topic.

Zelf heb ik hetzelfde probleem. Na wat dingen geprobeerd te hebben rijd ik nu met Sram code R, maar mis af en toe nog wat bite...
Ook wordt ik er simpel van dat ik ze regelmatig moet ontluchten.
Zoals veel, ben ik begonnen op een fiets met Deore remmen. Omdat ik kracht tekort kwam in de Alpen, naar zee gegaan.
Bij Shimano remmen heb ik alleen sindsdien constant problemen met een variabel aangrijpingspunt...
Daardoor is mijn vertrouwen in Shimano een beetje weg, aangezien dat echt waardeloos is.

Wat dat betreft presteren de Sram remmen een stuk beter, maar ook daar zitten dus weer nadelen aan.
(vaak ontluchten, minder direct gevoel)

Wat ik ergens ook een nadeel vind, is dat Sram met dot vloeistof werkt. Dat kun je geen jaren laten staan (aangebroken) en is slechter voor het milieu (zeker als je op jaarbasis regelmatig wat weg moet gooien).

Ik lees dus aandachtig mee :bier:

Edit: voor de codes heb ik ook guides gehad. Die kwamen echter op m'n Enduro duidelijk remkracht tekort.
Al zal het niet helpen dat ik 0.1 ton weeg :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Mooi topic en ik lees heel veel dingen waarvan ik alleen maar kan beamen dat het klopt .

Mijn eerste conclusie toen ik en de bergen ging afdalen .. zowel op paden als gewoon in het wild , is dat de 2 zuiger versies (zelfs de XT ) bij lange afdalingen niet voldoende remkracht leverden .. bij thuiskomst wist ik zeker dat ik naar de 4 zuiger versies moest overstappen. op de Canyon spectral de Zee remgroep gemonteerd en daar in de Oosterijkse bergen erg veel plezier van gehad .. Dit doet gewoon wat het moet doen als ja (hard in snelheid of gradenhoek ) aan het dalen bent .. geen gepiep of grip verlies .. gewoon prima dosering maar vooral genoeg remkracht . De Intense Carbine kwam met de Hope race 4 evo .. De top remset van Hope.. 2 weken in de alpen mee gefietst en wat heb ik daar aan moeten wennen .. zoals velen schrijven , perfect dosering maar geen stop power .. als ik knetterhard naar beneden dender wil ik wel graag 3 vingers aan mijn stuur willen houden , bij de hope remmen moest ik regelmatig met 2 vingers gaan remmen omdat het gewoon geen stop power heeft .. bij thuiskomst de remset direct gedemonteerd en weg gedaan. wat een enorme teleurstelling voor zon dure remset .. de nieuwe XT 4 zuigerset zit nu op de 160mm enduro en dat stop zoals ik het gewend ben . kortom . Ik ben het helemaal eens met Lars en Kermit .. Ik ga ook niet meer weg van Shimano remmen .. dit is voor mij persoonlijk wat ik erg fijn vind remmen ..
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Inderdaad een interessant topic.

Itt tot de meeste kies ik tot op heden voor enkelzuigerremmen. Ik rij met hope V2 en dat stopt prima. Ook in de alpen op mijn hardtail. Perfect te doseren en voldoende remkracht om net niet je wielen te laten blokkeren.
Ik ga nu in de bergen op een fully rijden, dus ik verwacht dat de snelheden hoger zullen liggen. Ik ga toch weer voor Hope V2 kiezen. Al neem ik wel voor de zekerheid mijn setje coder mee, mocht het niet bevallen.

Ik vind de Hopes echt goed te doseren en heb voldoende remkracht, daarbij maken ze zo’n ontzettend lekker zoemgeluid als je hard afremd. :-q
Laatst gewijzigd door dorretje op ma 28 januari 2019, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Dus eigenlijk gaat er niets boven Magura MT 5/7 vierzuigerremklauwen als alles heel blijft? Doseren en superpower :winkie:

Ik rij nu met beide fietsen Magura MT Trail Sport en heb bij de Vendetta de tweezuiger klauw gewisseld met de vierzuiger voorremklauw van de Kona Unit. Dus beide fietsen mooi korte 2 vinger remhandels maar wel tweezuiger v+a op de xc bike (Kona) en vierzuiger v+a op de trailbike (Vendetta), wel met vier losse remblokjes ipv de standaard Trail Sport remblokken.

Ben tot nu toe erg tevreden over beide sets.
Laatst gewijzigd door Ertje op di 29 januari 2019, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Goed advies en veel bruikbare gebruikerservaringen hier! Door mijn I-spec I-B shifter en dropper-lever neig ik snel bij Shimano te blijven. Als ik links en rechts lees, moeten de 4-zuiger shimano remmen veel meer modulatie opleveren. Hier zal ik dus maar eens wat centjes voor appart gaan leggen.
Zijn hier nog ervaringen met gesinterde en/of organic blokken in 4-zuiger remklauwen?

Hierover:
MacReal schreef: ma 28 januari 2019, 12:39 Bij Shimano remmen heb ik alleen sindsdien constant problemen met een variabel aangrijpingspunt...
Daardoor is mijn vertrouwen in Shimano een beetje weg, aangezien dat echt waardeloos is.
Shimano geeft 2 jaar garantie op zijn/haar producten. Heb je ooit een poging gedaan om dit te claimen?
Ik heb op mijn hardtail ook een remset (XT M8000) met variabel drukpunt, deze worden as we speak (na 1,5 jaar) in de garantie omgeruild voor een nieuwe set. Moet nog blijken dat de vervangende set probleemloos is, maar de intenties zijn goed :winkie:
Plaats reactie