Advies gevraagd - Poging tot her-opbouwen Giant ATX 860

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

Hallo,

Ik lees al een tijdje mee met dit forum en heb me nu geregistreert als 'Paulien probeert'.
Probeert wat? Nou ja, ik probeer mijn fiets weer in orde te krijgen...

Ik heb een Giant ATX 860 uit 1997, zie link https://www.bicyclebluebook.com/SearchL ... x?id=65912
Hij lijkt hier verdacht veel op, ook met alle onderdelen, alleen is de mijne mooi goudkleurig en met vaste voorvork.
Ik gebruik hem als stadsfietsje en laatste heeft iemand de derailleur kapot getrapt. Dat leek mij een goed moment om hem op te knappen, maar het valt mij tegen hoe moeilijk het is de juiste onderdelen te vinden. Kwestie van Bomen en Bos.... Sleutelen lukt wel, maar het materiaal bij elkaar zoeken valt me vies tegen.

Hoe ver ben ik:
Behalve het stuur zijn alle onderdelen verwijderd. Ik heb dus alleen nog een frame en dat ziet er erg goed uit.
Trapas was een Shimano BB-LP 26 68 - 113 (?) ik meet 111,5mm)) BC 137 x 24

Wat heb ik al:
Wielen met Deore naaf en een nauwelijks gebruikt 9 speed achtercasette.
Type: HG CS M-580
Tanden: 11-34

Wat ik graag wil / nodig heb:
Eén voorblad - 9 speed - tussen de 36 en 44 tanden -> past 10 of 11 ook?
Crankset 175mm (dat had ik en beviel prima, maar bij mijn lengte (175cm) past iets korter misschien beter?)
Trapas -> Hier beginnen de vele vragen:
Blijf ik bij de vierkant-naaf? Stap ik over op iets anders? Liefst geen plastic cup meer. Hoe zit het met de breedte? Zit ik vast aan die 111,5mm?
Hoe zorg ik kortom voor een goede combinatie trapas, crank en voorblad?
Achterderailleur -> Deore lijkt me prima. Welke kooilengte? Zijn er meer dingen waar ik op moet letten?
Shifter rechts - 9 speed -> Bestaan hier draaishifters voor? Waar moet ik op letten?
(Remmen -> daar kom ik wel uit)

Wie wil met mij meedenken hoe ik dit voor elkaar krijg en waar ik dit zou kunnen aanschaffen?
Het is een oud fietsje, het moet lekker lopen, maar ik wil er geen kapitaal aan uitgeven. Ik vind het gewoon zonde om een hele fiets af te keuren omdat er een paar onderdelen aan hun eind zijn, maar ik begrijp dat nu wel ;)

Alvast dank en met groet,
Paulien
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Paulien probeert schreef: do 17 januari 2019, 16:29 Wat ik graag wil / nodig heb:
Eén voorblad - 9 speed - tussen de 36 en 44 tanden -> past 10 of 11 ook?
Crankset 175mm (dat had ik en beviel prima)
Trapas -> Hier beginnen de vele vragen:
Blijf ik bij de vierkant-naaf? Stap ik over op iets anders? Liefst geen plastic cup meer. Hoe zit het met de breedte? Zit ik vast aan die 111,5mm?
Hoe zorg ik kortom voor een goede combinatie trapas, crank en voorblad?
Achterderailleur -> Deore lijkt me prima. Welke kooilengte? Zijn er meer dingen waar ik op moet letten?
Shifter rechts - 9 speed -> Bestaan hier draaishifters voor? Waar moet ik op letten?
(Remmen -> daar kom ik wel uit)
Welkom hier! En je gaat een mooi oud beestje opknappen!


Bladen: ja, 10 of 11 sp werkt ook.

Voor de trapas is de breedte van je trapasbehuizing (bracketpot) van belang: 68 mm. Maar ieder moderne mountainbike trapas past in zowel 68 mm als 73 mm behuizing. En de trapaslagers horen dan weer bij een crankstel. Daarin heb je verschillende passingen. Nu heb je een 'vierkante' as, maar moderne systemen hebben andere type assen.

Dus eerst een ander (goedkoop) crankstel kopen en dan kijken welke lagers daar bij horen. Dat kan ook een vierkante as zijn, maar daar heb je weer verschillende lengtes in!

Als je naar 1 blad voor gaat, moet je eigenlijk een speciale achterderailleur hebben, eentje met een 'clutch'. En voor een 'narrow-wide' blad. Dit om je ketting op zijn plaats te houden.
Je zou nog kunnen kiezen voor 10 sp, daar zijn dat soort dingen makkelijker verkrijgbaar voor.

Nu weet ik even niet meer of 9 en 10 sp Shimano achterderailleurs uitwisselbaar waren... .

Kooilengte maakt niet zo heel veel uit, zolang je niet over de 36T achter gaat als grootste tandwiel, dan pakt ook een korte kooi alles (met 1 blad voor).

Bij schakelsystemen er vooral op letten of het van 1 merk is: SRAM bij SRAM en Shimano bij Shimano, hoewel SRAM dan ook bij 9 sp nog wel Shimano compatibele schakelaars had.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb een ATX850 uit hetzelfde jaar gehad. De mijne had cantilevers, en itt de 860, een niet-Ahead stuurpen. En 3x8. Hoe rigineel wil je het houden?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Hoi Paulien probeert :-D

Leuke uitdaging heb je daar maar het valt allemaal best mee hoor met de bomen en bos.
Je cassette is goed dus je moet een nieuwe trapas en crank hebben.
Je kan die vierkante blijven gebruiken maar als hij er toch al uit is zou ik dat niet meer doen.

Gewoon zoiets (kost 15-20 euro):

Afbeelding
Deze kan op jou frame en de binnendiameter is 24mm wat de keuze naar een crankset makkelijker maakt. Alle shimano hollowtech 2 cranksets van de afgelopen jaren kunnen erop. Je kan kijken voor een gebruikte shimano deore of slx cranksetje, gemiddeld zo een 4 a 5 tientjes max.
Ik neem aan dat je er 1 voorblad op wilt zetten en dus met een 1x9 setup gaat rijden in de stad. 36 is dan inderdaad wel minimum zodat je af en toe toch lekker snelheid kan maken. Als voorblad kan je kijken naar een narrow wide blad, die zijn 9,10,11 compatible. Voordeel van narrow wide is dat de ketting er beter op blijft zitten ten opzichte van een normaal blad die je op de 2x en 3x setups ziet. Meeste cranks en dan de oudere hebben een steek (afstand tussen boutjes) van 104 mm. De nieuwere series zoals de M7000 en M8000 hebben 96 assymetrisch dus dan krijg je een andere blad. Daar moet je dan wel even opletten.

voorbeelden:

narrow wide 104
https://www.mantel.com/absoluteblack-na ... N0YXJ0Ng==
https://www.wiggle.nl/race-face-narrowwide-kettingblad/

narrow wide 96
https://absoluteblack.cc/oval-xt-m8000- ... nring.html

Wat is er met je oude rechter shifter? Of wil je per se een gripshifter?

zet gewoon bij "gezocht" hier op het forum een post met datgene wat je nodig hebt en je krijgt vast wel reacties want deze dingen hebben velen van ons hier vast liggen (ikzelf heb ook vast wat liggen, kan erop terug komen als je wilt). Nieuw kopen is prijzig in verhouding met de rest van de spullen maar als hij dat graag wil en je bent van plan om de fiets nog lang te houden dan snap ik dat.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

ja met al dat typwerk moest iemand anders me wel voor zijn :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Victor1977 schreef: do 17 januari 2019, 17:10 ja met al dat typwerk moest iemand anders me wel voor zijn :D
Hallo, je bent 20 minuten langzamer!

Ging je ook nog mee doen aan de 5x LV? Of worden dat er 4 voor jou?

:winkie: :kiss:


(maar jouw tekst verduidelijkt wel het 1 en ander :-q )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 17:24
Victor1977 schreef: do 17 januari 2019, 17:10 ja met al dat typwerk moest iemand anders me wel voor zijn :D
Hallo, je bent 20 minuten langzamer!

Ging je ook nog mee doen aan de 5x LV? Of worden dat er 4 voor jou?

:winkie: :kiss:


(maar jouw tekst verduidelijkt wel het 1 en ander :-q )
ja snap die 20 min ook niet, voor mijn gevoel was ik hoogstens 10 min bezig. Moest natuurlijk wat linkjes erbij pakken :D

Haha zelf die 4 worden een uitdaging met het tempo van enkelen hier. Ja ik wil die 5xLV wel proberen uit te fietsen of een combi daarvan zoals 3xLV en 2x whisky terwijl ik op de rest wacht (geen bier liefhebber), maar ik heb nog geen vrij gekregen voor die dag. Verwacht wel dat het goed komt :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je het als stadsfiets blijft gebruiken zou ik er zo min mogelijk in investeren. Dus gewoon weer een vierkante as BB erin, maar dan 1 die wat degelijker is: https://www.bike-components.de/de/Shima ... nt-p30317/ Ideaal zou een 113 zijn, maar een 115 of zelfs 117 werkt ook prima in jouw geval. Kan je in ieder geval je oude crankstel blijven gebruiken.
Geen idee wat voor crankstel je nu hebt, maar vermoedelijk iets met 5 bouten. Als je het bij fietsen in de stad houdt zou ik daar ook lekker een goedkope stalen Shimano opzetten, en dan je oude voorderailleur gebruiken als kettinggeleider. Gewoon met de 2 limietschroeven zo vastzetten dat de ketting er net mooi langsloopt in de verzetten die je het meest gebruikt.
Qua derailleur is Deore meer dan prima, kooilengte maakt weinig uit.

Weet je trouwens zeker dat je versnellingen nodig hebt op je stadfiets? Ik heb zelf jaren geleden een oude mtb tot singlespeed omgebouwd en dat reed perfect. Gewoon een kettingspanner erop en klaar: https://www.bike-components.de/en/DMR/S ... er-p31843/ Was zelfs nog leuk mee te mtben :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

Alvast dank voor de snelle reacties!
Ik kan niet zeggen dat het zo één twee drie duidelijker wordt, maar het gaat nu iig over mijn specifieke fietsje en dat helpt een stuk in vergelijk met andere teksten van het internet.

Orginaliteit:
Dat is voor mij geen item (Vloek ik nu in de kerk? Sorry!) Ik weet weinig van mountainbikes, ik vind het gewoon een ontzettend lekker crossfietsje voor in de stad. Ik heb hem tweedehands overgenomen van een man die hem nieuw had gekocht, nauwelijks afstand kon doen, maar hij kon niet meer fietsen want hij was blind aan het worden. Zijn liefde voor het fietsje maakt dat ik er goed op pas!

Onderdelen en budget:
Het hoeft niet voor de hoofdprijs, schreef ik, maar ik wil niet eindeloos op zoek naar alle onderdelen, dus nieuw lijkt me het snelst.
Ik fiets nu al weken op mijn Brompton naar het werk, dat wordt vervelend :wink:
Aangezien ik enigszins bekend ben met Shimano, wil ik me daar op concentreren.

Versnellingen:
Ja, graag. Ik gebruik ze lang niet allemaal, maar singlespeed wil ik niet (teveel belasting van mijn knieën).
Zeven stuks was al luxe, maar ik denk dat ik vanwege de verkrijgbaarheid van de onderdelen beter naar een 10 of 11 speed voorblad kan gaan.
10 of 11 kunnen dus allebei? Dat is mooi! De shifter blijft voor 9 speed, lijkt me.
De oude shifters zijn aan hun eind. Dat waren gripshifts en ik vond dat prettiger dan een aantal van die shifters met twee hendeltjes, maar misschien waren dat wel hele slechte. Ik begreep dat die gripshifts maar tot 8 versnellingen gaan, dus dan moet ik iets beters verzinnen.

Crankstel & trapas:
- Niet herbruikbaar, want dat is een STX- RC
- Die grootste maat (in 68-113 de 113) heeft dat ook effect op hoe wijd de trappers uit elkaar komen? Of is dat bij alle crankstellen min of meer gelijk? (Het zal haast wel niet ;0)

Dank voor de uitleg over de narrow-wide, daar had ik nog nooit van gehoord.
Als ik het goed begrijp is het dus 1) een narrow-wide blad of 2) om het even welk blad met de voorderailleur als kettinggeleider. Klopt?

Is het gebruikelijk bij verschillende winkels te zoeken naar verschillende onderdelen?
Of zijn er ook winkels waarbij ik een heel eind kan komen?

NB ik ben jullie volledig kwijt in het wedstrijdje over de 2 3 4 of 5xLV, maar dat laat ik graag langs me heen gaan!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Paulien probeert schreef: do 17 januari 2019, 19:47 De oude shifters zijn aan hun eind. Dat waren gripshifts en ik vond dat prettiger dan een aantal van die shifters met twee hendeltjes, maar misschien waren dat wel hele slechte. Ik begreep dat die gripshifts maar tot 8 versnellingen gaan, dus dan moet ik iets beters verzinnen.
Gripshift kun je combineren met een SRAM derailleur. Want als je die toch gaat vervangen, dan maakt het voor de rest (ketting, cassette, voorbladen) niet uit, dat is allemaal wel te combineren.
Paulien probeert schreef: do 17 januari 2019, 19:47 Crankstel & trapas:
- Niet herbruikbaar, want dat is een STX- RC
- Die grootste maat (in 68-113 de 113) heeft dat ook effect op hoe wijd de trappers uit elkaar komen? Of is dat bij alle crankstellen min of meer gelijk? (Het zal haast wel niet ;0)
De aslengte 113 heeft inderdaad invloed op hoeveel de pedalen uit elkaar staan.

Maar met een ander crankstel kan het best zo zijn dat die met de passende, bredere as een gelijke afstand oplevert. As en crank horen bij elkaar.
Paulien probeert schreef: do 17 januari 2019, 19:47 Dank voor de uitleg over de narrow-wide, daar had ik nog nooit van gehoord.
Als ik het goed begrijp is het dus 1) een narrow-wide blad of 2) om het even welk blad met de voorderailleur als kettinggeleider. Klopt?
1) Ja, maar eigenlijk ook met een clutch derailleur
2) Ja, precies!
Paulien probeert schreef: do 17 januari 2019, 19:47 Is het gebruikelijk bij verschillende winkels te zoeken naar verschillende onderdelen?
Of zijn er ook winkels waarbij ik een heel eind kan komen?
Een beetje grote winkel heeft het zeker allemaal liggen. Maar zoals eerder geopperd, je kunt ook een oproep op het forum doen.
Paulien probeert schreef: do 17 januari 2019, 19:47 NB ik ben jullie volledig kwijt in het wedstrijdje over de 2 3 4 of 5xLV, maar dat laat ik graag langs me heen gaan!
We wijden hier nogal graag uit, dus discussies uit een ander topic gaan op andere plekken gewoon door :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Tja, een echte 1x crank is er niet echt goedkoop, minimaal €70.

Je zou een 3x kunnen doen en de binnenste en buitenste er af halen.
Nog een goedkope combi gevonden op rcz
Crank voor €12
http://www.rczbikeshop.com/nl/shimano-c ... 2-fly.html#
Lager voor €6
http://www.rczbikeshop.com/nl/shimano-b ... 1eb13.html
Deri voor €26
http://www.rczbikeshop.com/nl/shimano-r ... 00gsm.html
En voor shifter nog zo iets €16
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p40128/
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mtb historie: STX was de voorloper van Deore, RC is de 'race' uitvoering. Waarom zou dat crankstel niet herbruikbaar zijn? De bladen kunnen eraf en ook andere zijn gewoon te krijgen, ook als je met een enkel voorblad wilt gaan rijden. Trapassen met een vierkante as zijn erg duurzaam en in dat opzicht superieur aan moderne varianten. Ik heb een trapas in mijn fiets die ik vanaf 2005 in gebruik heb en die heeft naast enkele fietsreizen vooral dienst gedaan in mijn singlespeeds en dat is hard werken...

Deze eerder gelinkte as is inderdaad prima: https://www.bike-components.de/de/Shima ... nt-p30317/

Maar een ander crankstel met een ander systeem kan natuurlijk ook...

Sram heeft in het verleden ook draaishifters gemaakt die Shimano 9 speed compatible zijn, typenaam was dan Rocket. Geen idee of die nog makkelijk verkrijgbaar zijn maar ik zou ook zeker een topic openen in 'gezocht'. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste en makkelijkste manier om de gewenste onderdelen bij elkaar te krijgen.
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

@George:

Ik heb gezocht, maar geen bladen gevonden. Er wordt ook geschreven op diverse plekken, dat die bladen niet meer te krijgen zijn, vandaar dat ik dat schreef. Als het anders is, dan hou ik me aanbevolen, want met de cranks is echt niks verkeerd!
Crank heeft vijf gaten op een cirkelgrootte 90mm (91?) (lastig meten). Afstand van gat tot gat is 54mm.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vierarms is veel couranter, dat is waar maar het moet wel te vinden zijn, als ik iets tegenkom laat ik het weten.

Edit: Volgens mij is de steek dan 94, ik gebruik zelf bijvoorbeeld Surly bladen, die bevallen me goed maar zijn niet echt goedkoop: https://www.bike-components.de/de/Surly ... is-p44476/
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De originele crank is ook 3x.
Waarom dan niet een nieuwe 3x crank + nieuw lager voor €18?
Plaats reactie