Advies gevraagd - Poging tot her-opbouwen Giant ATX 860

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die voorbladen op de foto zijn op.

11-speed is overkill in de stad, en 9-speed is slijtvaster, dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kleine correctie bij optie 1:
Achterderailleur - Sram 9 speed
Grip shifter - Sram 9 speed X0, Attack of Rocket


Als je een Sram achterderailleur neemt, dan een (grip)shifter uit de X-serie.
Als je een Shimano achterderailleur koopt, dan een (grip)shifter met de naam Attack of Rocket (of een Shimano shifter natuurlijk, maar dat is dan geen draaishifter).

Die twee systemen hebben een andere ratio, dus mixen werkt niet (goed). De X-shifters trekken iets meer kabel bij elke klik, daar moet de derailleur op afgestemd zijn.

Dat voorblad van je foto is toch wel aardig versleten, dat zou ik niet hergebruiken.
Een aandrijflijn slijt op elkaar in, tenzij je cassette nog vrijwel nieuw is loop je het risico dat een nieuwe ketting gaat overslaan op de meest gebruikte (versleten) kransjes.

Voor jouw doel hoef je echt geen hele dure spullen te kopen, dus een cassette uit bijvoorbeeld de Alivio/Deore reeks is prima. Als je alleen op straat rijdt hoef je ook geen grote kransjes te hebben, meer dan 28 (of 26) is niet nodig. Racecassettes passen ook, dus iets van Tiagra bijvoorbeeld (dat is Deore niveau voor de racefiets). Ik heb zelf een wegfiets met 9-speed, daarop heb ik een 39 tands voorblad (dat is het kleine blad van een racecrank) en een cassette van 12-26 (uit de Tiagra groep). Die kostte iets van twee tientjes nieuw, om een indicatie te geven.

Heb je wel de speciale gereedschappen om een trapas te (de)monteren? Voor vierkante assen heb je een andere tool nodig dan voor de moderne cranks met twee losse lagers en een aan de crank vast gemonteerde as (Shimano noemt dat systeem Hollowtech 2). Dus als je van een vierkante as naar een HT2 crank gaat heb je alweer twee tools nodig. Ook om de cassette te (de)monteren heb je een speciaal gereedschapje nodig.

Dat is allemaal niet zo heel erg duur, maar als je het voor eenmalig gebruik moet kopen lopen de totale kosten weer wat verder op. Misschien woont er een medeforummer in je buurt die een keertje wil helpen en die die tooltjes al heeft (mocht je in de regio 013 wonen wil ik best een keer assisteren, op 1 voorwaarde: dat de onderdelen en de fiets schoon zijn ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Twintig jaar geleden reed ik met 1x7 Exage ES door Amsterdam op mijn Giant Cabriolet toen narrow-wide voorbladen en clutch derailleurs nog niet bestonden. Nooit last van aflopende ketting gehad, en ik zou met een doodnormaal voorblad met volle tanden ook gerust een 1x9 rijden, nu.

Een STX tripel heeft een binnenblad en middenblad die aan elkaar vastgeschroefd zitten, en dat is wat men bedoelt als er wordt gezegd dat de bladen voor deze crank niet meer verkrijgbaar zijn. Maar met een setje redelijk geprijsde 94BCD bladen van TA bouw je zo’n crank om tot een prima dubbel waar je in het (Nederlandse) stadsverkeer prima uit de voeten kunt en zelfs de steilere boogbruggen in Amsterdam moeiteloos omhoog trapt. Gecombineerd met een lekker vlakke “race-“cassette achter, voor kleine stapjes tussen de versnellingen.

Shimano maakt nog steeds 8v-groepen, dus over de verkrijgbaarheid van 9v onderdelen hoef je je voorlopig al helemaal geen zorgen te maken. 9v heeft bovendien, buiten de al genoemde slijtvastheid ten opzichte van “modernere” groepen, het voordeel van uitwisselbaarheid. Met een twee voorbladen en een race-cassette achter, kun je volstaan met een wegderailleur met korte kooi. Dat schakelt een fractie beter, maar is vooral iets minder kwetsbaar in een fietsenrek.

Ik zou het volgende aanraden:
Crank lekker houden. (Tenzij het een donker verchroomde STX-RC FC-MC36 is. In dat geval mag je hem bij mij komen ruilen voor een zilverkleurige 170mm 😉). Één of twee TA bladen erop, en een nieuwe (Shimano BB-UN55) trapas monteren. Eventueel een vlakkere cassette (CS-HG50-9), een 14-25 ofzo. Grotere kransjes slijten minder snel en lopen een fractie lichter. 11-34 is voor standsverkeer een stupide bereik, zeker met twee voorbladen. Eventueel een 9v racederailleur van Marktplaats plukken. Tiagra of 105 bijvoorbeeld, alhoewel je huidige 7v derailleur ook prima 9v kan schakelen(!). Maak het geheel af met een setje tweedehands Deore 9v shifters. Houd je ook nog geld over voor een setje goede stadsbanden, 32mm Conti Gatorskins, bijvoorbeeld.
Vorsprung durch Pedantik.
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ha daar,

Als eerste: dank voor het gereedschapgebruik-aanbod. Ik denk dat ik er wel uitkom, ik heb een buurjongen die bij een fietsenmaker werkt en hij kan op zaterdagavond gereedschap meenemen, dan brengt hij het dinsdag weer terug. Op die manier heb ik trappers en crank eraf gekregen. Erop krijgen lukt dan vast ook. Maar mocht iemand in Amsterdam-Noord zin hebben in een middagje sleutelen en eventueel een klusje voor mijn draaibank hebben (bijna in bedrijf), dan ben je welkom!

@Alien: Helaas, het zijn saaie aluminiumkleurige cranks :wink:

Hierbij een plaatje van het project, dat geeft het item wat meer kleur.
Afbeelding


Maar wat een puzzel....! Hoewel ik behoorlijk technisch onderlegd ben, weet ik echt te weinig van fietsonderdelen. En dan vooral van al die nummeringen. Wat past op wat zeg maar. Ik vind het een goed idee om bij 1 a 2 winkels te zoeken, anders word ik helemaal gek en die Bike-components.de zijn echt geweldig in hun beschrijvingen.

Ik heb heel wat onderdeeltjes bestudeerd en heb nu vier sets samengesteld die ik hier graag in de groep gooi.
Eigenlijk zijn het twee opties:
Hergebruik 1x9 of
Nieuw 3x10 - varianten: Mix and Match / groepset.

Optie 1: http://pauliens.home.xs4all.nl/zeilersf ... %201x9.jpg
Optie 2a: http://pauliens.home.xs4all.nl/zeilersf ... HIMANO.jpg
Optie 2b: http://pauliens.home.xs4all.nl/zeilersf ... 20SRAM.jpg
Optie 3: http://pauliens.home.xs4all.nl/zeilersf ... HIMANO.jpg


9 speed is dan misschien wel sterker, het is ook al achterhaald voordat het op mijn fiets zit... Moet ik dan later één onderdeel vervangen, dan zit ik weer met hetzelfde probleem, dat ik op zoek moet naar een moeilijk vindbaar onderdeel of dat ik dán moet upgraden. De meerprijs van hergebruik 1x9 naar nieuw 3x10 is €80,- tot €100,-. Dat lijkt me, gezien de tijd en moeite die in het project zit, niet overdreven. Nieuw 1x10 is niet zinvol: Die onderdelen zijn allemaal op 2x10 of 3x10 gemaakt, dat kost dus minder dan 1x10. Dan maak ik er dus net zo goed weer een compleet mountainbike-je 3x10speed van, voor je het weet krijg ik nog trek in rondjes in het Twiske.

Ik neig sterk naar optie 3: Nieuw 3x10 - Groepset.
Argument: Mix and match geeft nog veel uitzoekwerk (past alles nu echt op elkaar, of niet?) en ik zou voor een groot deel toch al op dezelfde onderdelen uitkomen. Mix and Match heeft eigenlijk alleen voordeel als jullie mij overtuigen dat ik veel beter SRAM dan Shimano kan kiezen.

Vragen
Zijn er argumenten om beter voor de mix and match SRAM te kiezen dan voor de Shimano groepset?
Zie ik nog iets geks over het hoofd?

Nieuw ding: Speling stuur....
Midden in de nacht bedacht ik opeens dat er wat speling zit in mijn stuur. Ik schrok, was het vergeten en dacht opeens: Oh jee, straks is dit iets structureels en kan ik straks alsnog de hele fiets weggooien! Het gaat om een mm of zo, meer zal het niet zijn. Ik voel het eigenlijk alleen als ik hard rem. Is dit een probleem of valt dat mee...? Zeg alsjeblieft dat laatste ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik zo snel even kijk zouden al die opties moeten passen. Het hangt dus af van hoeveel waarde je hecht aan de kosten, aan het gebruik van draaishifters, en/of aan het hebben van lichte verzetjes voor in het terrein.

Over die speling: hoogstwaarschijnlijk staat je balhoofdlager iets te los afgesteld. Tegenwoordig is het aheadsysteem (threadless) gangbaar, maar jouw fiets heeft nog een balhoofdlager met schroefdraad (threaded).

Je kunt je stuurpen verwijderen door de centrale bout bovenin een paar slagen te lossen en (indien nodig) een paar ferme tikken op de bout te geven met een kunststof hamer. Onderin zit een wig die zich in de vorkbuis vastklemt als je de bout aantrekt en die komt zo los (als het goed is ;-)).

Je bovenste lagercup zit op de voorvorkbuis geschroefd en is geborgd met een contramoer, als het goed is zit daar ook nog een ring tussen. Je kunt de hele boel losdraaien, let wel op want als er losse kogeltjes in zitten komen die eruit vallen...
Als ze er slecht uitzien kun je die vervangen door nieuwe losse kogeltjes in dezelfde diameter.

Schoonmaken en met nieuw vet monteren uiteraard. Je stelt de lagers zo af dat ze spelingsvrij zijn maar zeker niet te strak. Te strak slijt (veel) sneller dan iets te los. Check alles nadat je de borgmoer vastgezet hebt en corrigeer indien nodig. Waarschijnlijk heb je ook voor dit klusje speciale platte sleutels nodig, maar misschien lukt het ook met een voldoende grote Bahco.
Mochten de cups en/of conussen flink ingesleten zijn is een nieuw balhoofdstel het beste, maar of die overal leverbaar zijn...? Dan ook meten of je een 1" of een 1 1/8" stuurbuis hebt, ik gok -heel voorzichtig- op een 1 1/8".

Als je wilt googlen voor wat filmpjes of zo is "adjusting threaded headset" een goede zoekterm.

Amsterdam is me net even te ver om te komen assisteren, sorry... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

Off topic
Kermit, ik heb even op je links geklikt: Wow, wat een mooi frame, dat Pace stalen ding!
Jammer dat ik al genoeg hobbies heb ;)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Paulien probeert schreef: ma 21 januari 2019, 14:34Mix and Match heeft eigenlijk alleen voordeel als jullie mij overtuigen dat ik veel beter SRAM dan Shimano kan kiezen.
SRAM vs. Shimano is grotendeels religie, daar zou ik verder geen acht op slaan. Nu wordt er wel gefluisterd dat SRAM begonnen is met het pushen van 1x aandrijvingen omdat ze niet aan de schakelprestaties van Shimano (voor(!))derailleurs konden tippen. Dus als je voor een 3x aandrijving gaat…
Vorsprung durch Pedantik.
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooi, het wordt steeds opgeruimder :) Hoewel... ik mis nog zicht op heel wat details voor ik de bestelling wil verzenden. :-?

Er zijn nog over optie 2a en optie 3
Optie 2 daar heb ik nogal wat vraagtekens bij
http://pauliens.home.xs4all.nl/optie%20 ... HIMANO.jpg

Bestaande uit o.a.
Cranks M6000 https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p56754/
Achterderrie M610 https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p35378/
Voorderrie M610 https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p35389/
Shifters M6000 https://www.bike-components.de/en/Shima ... II-p56781/

Vragen
Wat betekenen de getallen bij de artikelen? Alivo, deore, LX enz ken ik, maar wat is M6000 en M610?
Passen M6000 en M610 bij elkaar?

Bij de voorderailleur kun je kiezen uit drie soorten. Welke zou ik nodig hebben en waarom?
down swing dual pull / down swing top pull /top swing dual pull
En hoe monteer ik hem? low / mid / high clamp of direct mount?

Voor de achterderrie heb ik bij drie voorbladen een lange kooi nodig?
Hoe weet ik of ik de achterderailleur op mijn frame kan monteren? Daar zijn vast ook weer verschillen in.

Maakt de cranklengte nog iets uit? Ik denk zelf van niet, 175mm voldeed, maar misschien past 170mm beter bij mijn lengte. Zeg het maar ;)


Optie 3 gaat makkelijker, de onderdelen zijn op elkaar afgestemd, dus dat vanzelf goed, maar er zijn wel 15(!) versies!
https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p65615/
Dat zijn natuurlijk dezelfde mogelijkheden als hierboven, dus als ik dat allemaal heb geleerd, dan kom ik daar wel uit.

Groeten van Paulien

PS ik vind het zó stom dat een fiets haast een wegwerp-artikel is geworden, maar ik begrijp het wel heel goed, dat de meeste mensen geen zin hebben in zoveel onbekende onderdelen. Het is dat ik van puzzelen, sleutelen en hergebruiken hou, je hebt toch wel een redelijk lange adem nodig voor zo'n projectje als leek.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Cranklengte maakt niet zoveel uit, ik zou het met je lengte bij 175 mm houden.

Waarom in godesnaam naar 3 x 10 op een stadsfiets? Hoeveel versnellingen gebruik je in de stad, maximaal 4 gok ik.

Ik zou kopen : een BB met vierkante as, 10 speed Deore shifter, ketting , een 36 of 38 tandsN/W voorblad, Deore 10 speed 11 - 34 cassette en een midcage Deore 10 speed derrie.

Edit: Bijna vergeten : een mooi zilverkleurig crankstel met 4 armen en voor vierkante as, dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan een 5 gaats voorblad met een bcd van 94 mm te moeten kopen voor je huidige crankstel.
Laatst gewijzigd door theemutz op ma 21 januari 2019, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: ma 21 januari 2019, 20:04 Waarom in godesnaam naar 3 x 10 op een stadsfiets?
Sssst!

Omdat ze eigenlijk stiekem best een rondje wil mountainbiken! En dan raakt ze besmet met het virus en dan hebben we er weer een fanaat bij in ons midden!

:bier:

theemutz schreef: ma 21 januari 2019, 20:04 Ik zou kopen : een BB met vierkante as, 10 speed Deore shifter, ketting , een 36 of 38 tandsN/W voorblad, Deore 10 speed 11 - 34 cassette en een midcage Deore 10 speed derrie.
Maar inderdaad zou ik voor de stadfiets niet heel moeilijk doen en het hier bij houden :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Begrijp ik het nu goed dat ik een voorderailleur nodig heb om te kunnen mountainbiken? :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Paulien probeert schreef: ma 21 januari 2019, 15:46 Off topic
Kermit, ik heb even op je links geklikt: Wow, wat een mooi frame, dat Pace stalen ding!
Jammer dat ik al genoeg hobbies heb ;)
Aan de andere kant: gooi die Giant (of wat er nog van over is) in het IJ en begin op nieuw met dat Pace frame van Kermit :-q :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe graag ik die Pace ook verkoop, ik zou ' m niet graag zien eindigen als stads-mtb in Amsterdam :o :D

Even off topic, maar dit is nieuw staal in de stal, een heel verhaal voor als je een avondje niks te doen hebt :wink:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135747
(Maar omdat je zelf een draaibank hebt neem ik aan dat je wat spelen met metaal wel interessant vindt, vandaar dat ik de link even post).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

- Waarom 3x10: Dat hoeft ook helemaal niet, de wens begon met 1x9...
Maar 3x10 compleet met shifters en voorderailleur lijkt tot nog toe minder duur dan 1x10 waarbij ik minder onderdelen heb.
Tja, waarom dan niet weer een compleet fietsje maken, ook al gebruik ik niet alle versnellingen. Buiten de stad heb ik dan wel héél veel keuze voor de meest prettige combinatie ;)

- Nee, geen stalen mooie fiets als stadbrik! Zo'n oud beestje als zodanig hergebruiken is veel beter.
En petje af, gaaf dat je zo handig bent met metaal, Kermit! Maar mijn hoofd-materiaal is textiel, dus de draaibank is bijzaak ;)

- En ja, wie weet ga ik wel vaker een rondje Twiske, ik woon er zo'n beetje naast. Maar dat kan ik net zo goed met 1x10, denk ik zo.

Ik geef het op voor vandaag, heb het verhaal nog niet compleet. Jammer, dat had ik tot doel gesteld vandaag.
Maar er komen elke keer weer nieuwe weetjes en inzichten bij ('huh....? Die shifters daar zit de remhendel al bij in?! Ho! dat is niet de bedoeling'). Ik kom er wel! :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Paulien probeert schreef: ma 21 januari 2019, 23:04 En petje af, gaaf dat je zo handig bent met metaal, Kermit! Maar mijn hoofd-materiaal is textiel, dus de draaibank is bijzaak ;)
Dat is iets te veel eer voor Kermit :lol: (Pace is een Engels merk dat zijn frames (meestal) in Azië laat maken :wink: )

Paulien probeert schreef: ma 21 januari 2019, 23:04 Ik geef het op voor vandaag, heb het verhaal nog niet compleet. Jammer, dat had ik tot doel gesteld vandaag.
Maar er komen elke keer weer nieuwe weetjes en inzichten bij ('huh....? Die shifters daar zit de remhendel al bij in?! Ho! dat is niet de bedoeling'). Ik kom er wel! :wink:
Niet overhaasten. Je leercurve is steiler dan bijna ieder van ons ooit! Dus 2-3 dagen extra voor wat inzichten en kennis kan geen kwaad. Toch?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie