in dubio, welke wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

De naven in de Kovee Elite hebben niet het DT rachet systeem maar Bontragers eigen Rapid Drive systeem met pallen. Standaard bij deze set met 3 pallen en 54 aangrijppunten. Deze body is zo naar 108 punts te brengen, gewoon drie extra palletjes bestellen bij Trek. En dat grijpt super aan kan ik je zeggen (heb zelf de Line 30 Pro in m'n Kona Unit en deze hebben standaard de 108 point engagement).

Naven schijnen bij Formula gemaakt te worden naar spec van Bontrager, kwaliteit van de naven in de Line Pro set is prima (deze zijn wel straight pull), tenminste bij mij draaien ze nog prima na 2 jaar.
Volgens mij hebben alleen de Bontrager XXX wielen, zeg maar de duurste uitvoeringen, nog een DT naaf.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zou voor dat geld altijd een wielset laten bouwen! Dan is het specifiek op jou afgestemd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ertje schreef: do 17 januari 2019, 02:37 De naven in de Kovee Elite hebben niet het DT rachet systeem maar Bontragers eigen Rapid Drive systeem met pallen. Standaard bij deze set met 3 pallen en 54 aangrijppunten. Deze body is zo naar 108 punts te brengen, gewoon drie extra palletjes bestellen bij Trek. En dat grijpt super aan kan ik je zeggen (heb zelf de Line 30 Pro in m'n Kona Unit en deze hebben standaard de 108 point engagement).

Naven schijnen bij Formula gemaakt te worden naar spec van Bontrager, kwaliteit van de naven in de Line Pro set is prima (deze zijn wel straight pull), tenminste bij mij draaien ze nog prima na 2 jaar.
Volgens mij hebben alleen de Bontrager XXX wielen, zeg maar de duurste uitvoeringen, nog een DT naaf.
Kijk, de echte kenners :-q

Dank, ik ga het proberen te onthouden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nico777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 april 2016, 20:14

9thwave
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nico777 schreef: do 17 januari 2019, 21:349thwave
Want?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Misschien zit hier iets tussen , volgens mij een gerenomeerde wielvlechter
Nu met 25% korting
http://www.bikeboosting.nl/index.php?mw
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 11:58
Ertje schreef: do 17 januari 2019, 02:37 De naven in de Kovee Elite hebben niet het DT rachet systeem maar Bontragers eigen Rapid Drive systeem met pallen. Standaard bij deze set met 3 pallen en 54 aangrijppunten. Deze body is zo naar 108 punts te brengen, gewoon drie extra palletjes bestellen bij Trek. En dat grijpt super aan kan ik je zeggen (heb zelf de Line 30 Pro in m'n Kona Unit en deze hebben standaard de 108 point engagement).

Naven schijnen bij Formula gemaakt te worden naar spec van Bontrager, kwaliteit van de naven in de Line Pro set is prima (deze zijn wel straight pull), tenminste bij mij draaien ze nog prima na 2 jaar.
Volgens mij hebben alleen de Bontrager XXX wielen, zeg maar de duurste uitvoeringen, nog een DT naaf.
Kijk, de echte kenners :-q

Dank, ik ga het proberen te onthouden.
Kenner valt wel mee hoor, heb "toevallig" een keer beetje studie gemaakt van het naven-gebeuren van Bontrager want de Trekdealer wist het zelf ook niet precies :-q
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Maar om op de vraag van de TS terug te komen, voor €600 á €700,- kan je inderdaad ook (beter?) een mooi handgespaakt alu setje laten maken.
Voordeel van handgespaakt is wat mij betreft vooral de grotere keuze in onderdelen waaruit je set gaat bestaan. De kwaliteit van de fabriekssets (van gerenomeerde fabrikanten) doen denk ik weinig meer onder voor een handgespaakte set, en ze produceren goedkoper door meer afzet en soms keuze van goedkopere naven.
Bij een carbon wielset van €600,- is er gewoon ergens op bezuinigd, ook al komt ie van Trek/Bontrager. Voor dat geld heb je ook een set met bvHope Pro4 of DT 350 naven en een mooi alu velgje afgestemd op jouw gebruik.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Chong, je hebt pm 8)
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Kalfonske schreef: do 17 januari 2019, 22:46 Misschien zit hier iets tussen , volgens mij een gerenomeerde wielvlechter
Nu met 25% korting
http://www.bikeboosting.nl/index.php?mw
Leuk zoiets, maar dan heb je wel een handgespaakte set, maar niet volgens jouw wensen en zelfs misschien niet afgestemd op jouw gewicht en inzetbereik.
“Old, not obsolete”
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ertje schreef: vr 18 januari 2019, 02:40 De kwaliteit van de fabriekssets (van gerenomeerde fabrikanten) doen denk ik weinig meer onder voor een handgespaakte set, en ze produceren goedkoper door meer afzet en soms keuze van goedkopere naven.
Inderdaad zijn de high end fabriekssets best goed. Prijsvoordeel halen ze inderdaad uit het inkopen van onderdelen in grote volumes, maar ook in het machinaal spaken. Nu gaat dat machinaal spaken steeds beter (er zijn al machines die het stressen deels doen), maar ik ben er van overtuigd dat een goede bouwer een beter/duurzamer product aflevert. Om het machinaal spaken eenvoudiger te maken (en meer marge te kunnen maken) is straightpull interessant. Het vlechten van de buitenspaken gaat dan gemakkelijker omdat ze maar 1 kant op kunnen. Nadeel hiervan is dat het natrekken erg lastig is. Dat is ook de reden dat veel wielbouwers niet met straightpull naven willen bouwen.

Nu is handgebouwd niet per definitie beter. Ik heb wielset in handen gehad van een grote Duitse shop waar niet veel van klopte (ventiel tussen gekruiste spaken, naaf uit het midden etc.) en een Britse webshop waar de spaakspanning op 140 KGF stond, terwijl de velgfabrikant max 125 aangaf (wel heel gelijkmatig op de te hoge spanning).
Marco79 schreef: vr 18 januari 2019, 22:44
Kalfonske schreef: do 17 januari 2019, 22:46 Misschien zit hier iets tussen , volgens mij een gerenomeerde wielvlechter
Nu met 25% korting
http://www.bikeboosting.nl/index.php?mw
Leuk zoiets, maar dan heb je wel een handgespaakte set, maar niet volgens jouw wensen en zelfs misschien niet afgestemd op jouw gewicht en inzetbereik.
Klopt, je hebt niet meer de vrije keuze. Maar wees niet bang dat Ernie je een set meegeeft die niet voor jou geschikt is.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Il Stino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 18:45

Jan the Man schreef: za 19 januari 2019, 11:21
Ertje schreef: vr 18 januari 2019, 02:40 De kwaliteit van de fabriekssets (van gerenomeerde fabrikanten) doen denk ik weinig meer onder voor een handgespaakte set, en ze produceren goedkoper door meer afzet en soms keuze van goedkopere naven.
Inderdaad zijn de high end fabriekssets best goed. Prijsvoordeel halen ze inderdaad uit het inkopen van onderdelen in grote volumes, maar ook in het machinaal spaken. Nu gaat dat machinaal spaken steeds beter (er zijn al machines die het stressen deels doen), maar ik ben er van overtuigd dat een goede bouwer een beter/duurzamer product aflevert. Om het machinaal spaken eenvoudiger te maken (en meer marge te kunnen maken) is straightpull interessant. Het vlechten van de buitenspaken gaat dan gemakkelijker omdat ze maar 1 kant op kunnen. Nadeel hiervan is dat het natrekken erg lastig is. Dat is ook de reden dat veel wielbouwers niet met straightpull naven willen bouwen.

Nu is handgebouwd niet per definitie beter. Ik heb wielset in handen gehad van een grote Duitse shop waar niet veel van klopte (ventiel tussen gekruiste spaken, naaf uit het midden etc.) en een Britse webshop waar de spaakspanning op 140 KGF stond, terwijl de velgfabrikant max 125 aangaf (wel heel gelijkmatig op de te hoge spanning).
Marco79 schreef: vr 18 januari 2019, 22:44

Leuk zoiets, maar dan heb je wel een handgespaakte set, maar niet volgens jouw wensen en zelfs misschien niet afgestemd op jouw gewicht en inzetbereik.
Klopt, je hebt niet meer de vrije keuze. Maar wees niet bang dat Ernie je een set meegeeft die niet voor jou geschikt is.

Ciao
Jan

Klopt als een bus. Ik heb er onlangs een set met dt swiss xr 391 velgen, revo spaken en 350 naven in de aanbieding gekocht. Gewicht 1569gr. Rijdt superfijn.
Ernie checkt inzetgebruik, je gewicht etc. en aanpassing daaraan is mogelijk. En de prijs was met ca €450 voor mij dik in orde.
Chong
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 16:35

Het heeft ff geduurd, maar heb een setje dt swiss xrc 1200 spline 25 aangeschaft... :D
Plaats reactie