Voorvork 120mm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Arie Bavelaar
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 18:06

Hallo allen.

Ik heb een vraag, ik rij al jaren op een Cube stereo 120 hpa. Heeft er iemand ervaring die zijn/haar voorvork heeft omgewisseld naar een 100mm. Ik ben weleens benieuwd naar iemand z'n ervaring/mening.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wat is de reden achter deze vraag?
Arie Bavelaar
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 18:06

Ben benieuwd of er voordelen aan zitten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Arie Bavelaar schreef: ma 31 december 2018, 18:29 Ben benieuwd of er voordelen aan zitten
Nee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De meeste ervaringen zul je vinden met meer veerweg voor, niet minder. Dat zie je ook in de replies terug.
Ik heb zelf ook verschillende bikes gereden met 120mm voorop die in het boekje met 100mm staan.

argumenten?
Een lagere vork geeft steilere stuurhoek, terwijl de trend al jaren naar steeds flauwere stuurhoeken gaat.
Je bracket komt lager bij grond wat er toe kan leiden dat je pedalen de grond gaan raken. Niet fijn.
En veel fullies hebben voor meer veerweg dan achter, niet andersom. Heeft met de balans te maken.

Meer veerweg geeft meer reserves op de limiet, je wilt dat het voorwiel altijd meer reserve heeft dan achter.
Als het achterwiel eerst uitbreekt heet dat een slip of slide. Als je voorwiel eerst uitbreekt heet dat een crash.
Dus meer veerweg voor en meer noppen op de voorband voor grip zie je vaak op bikes voor het steviger werk.

Waarom zou je terug willen, een 100mm koopje ergens, of wil je een andere rij ervaring?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Bovendien zul je met 100mm veerweg met minder sag moeten rijden, zodat de boel gewoon minder goed gaat aanspreken.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dom, niet doen, eerder een centimeter meer dan minder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie