shimano vs sunrace cassette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Of waren het er nu 5? :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ad58 schreef: di 12 maart 2019, 22:05
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 maart 2019, 14:40 Met triggers schakel je meestal maar 1 tandje, soms 2, tegelijk terug. Zeker onder last.
Met Gripshift zou je bijna de hele cassette in 1x terug kunnen schakelen (tenminste, bij 9-speed, toen ik nog Gripshift had).
Dan is het wel beter als je even inhoudt ;)
Met mijn Sram X1 trigger kan ik 4 tandwielen lichter schakelen in 1 keer. Gebruik ik ook zeer vaak. En mijn Sunrace 11-42 blijft gewoon heel.
Met XT triggers kan je ook 4 terugschakelen(als je duim lang genoeg is), maar dat is nog steeds een stuk minder dan (bijna) de hele cassette met Gripshift. Stel je even voor welke hoek de ketting dan moet maken...

En in dit verhaal speelt ook het verschil tussen 11-42 (de kleinste Sunrace variant) en 11-50 een grote rol. Die 50t is echt een pizza. De ketting trekt aan de buitenkant van die pizza. Stel je eens voor wat er gebeurt als de ketting een beetje te schuin aan de pizza trekt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 maart 2019, 09:58 Stel je eens voor wat er gebeurt als de ketting een beetje te schuin aan de pizza trekt...

calzone :D
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Niet te vergeten dat het een alu pizza is. Met beleid schakelen helpt :bier:

Als het zelfs bij TSTM in z'n achtertuin heel blijft.... ;)
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MacReal schreef: wo 13 maart 2019, 10:06 Niet te vergeten dat het een alu pizza is. Met beleid schakelen helpt :bier:

Als het zelfs bij TSTM in z'n achtertuin heel blijft.... ;)
Afbeelding
Maar...
De 11-50 Sunrace zit op de fiets van mn vrouw, zij in niet zo lomp als ik. Ik heb dus de 11-46 XT ;)

De foto lijkt wel hier in de buurt genomen, ergens tussen Valencia en Alicante?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 maart 2019, 10:33
MacReal schreef: wo 13 maart 2019, 10:06 Niet te vergeten dat het een alu pizza is. Met beleid schakelen helpt :bier:

Als het zelfs bij TSTM in z'n achtertuin heel blijft.... ;)
Afbeelding
Maar...
De 11-50 Sunrace zit op de fiets van mn vrouw, zij in niet zo lomp als ik. Ik heb dus de 11-46 XT ;)

De foto lijkt wel hier in de buurt genomen, ergens tussen Valencia en Alicante?
Ik ben al twee keer jouw kant op geweest (met Polop als uitvalsbasis) met een 11-50 sunrace cassette.
Een keer met een SLX drivetrain, een keer met een NX drivetrain.
Allebei de keren geen centje pijn :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgende keer maar eens een berichtje sturen als je deze kant op komt.
In een ander topoc was er iemand uit Almansa.
Een keer een lets ride aan de costa?

De Sunrace valt ook niet meteen uit elkaar, maar heeft m.i. minder reserves.
Dikke benen, steile helling, ongunstige kettinglijn en lomp schakelen, dan kom je wel in de kritieke zone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

Aangezien ik op UHR fiets gebruik ik erg eenzijdig de kleinste kransjes van mijn cassette. Vond dat mijn sunrace CSMX8 cassette wel sneller op was op de kleine kransjes dan die van shimano (slx)
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Is gebruik maken van sunrace ook meteen de voordeligste manier om een 2x10 fiets om te bouwen naar 1x11?
Who needs roads when there's dirt
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niet per se. Er is ook een Deore 1x11 11-51 cassette, die waarschijnlijk wel beter is, en als je goed zoekt kun je die ook goedkoper bemachtigen.

Maar nog waarschijnlijker is dat beiden gewoon heel moeilijk verkrijgbaar zijn.

Ik heb het hier dus wel over de cassettes met het grootste bereik - als je andere 11 speed cassettes zoekt, bijvoorbeeld met 42 of 46 tands, zal het misschien wat makkelijker en goedkoper kunnen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

twowheeler schreef: do 29 april 2021, 12:19 Is gebruik maken van sunrace ook meteen de voordeligste manier om een 2x10 fiets om te bouwen naar 1x11?
Bij 11-speed heb je de keus uit Sunrace, Shimano en de goedkopere Sram cassettes (NX). Sram boven NX gebruikt een andere freewheelbody (XD) en dat zijn ook dure cassettes.

Wil je een cassette die groter is dan 46 heb je minder keus, zoals captain I glow al aangaf ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Ik weet niet wat het budget is of hoe de verkrijgbaarheid van cassettes tot 46t (laatste keer dat ik checkte was het drama) maar er is nu ook nog een alternatief van Microshift op basis van 10 speed. Afhankelijk van de capaciteit van je achter derrie kan je misschien enkel de cassette vervangen voor een 11-48 (deze past gewoon op een HG body) en een nieuwe ketting omleggen. Het gaat om de Microshift advent X. Ik heb een paar dagen geleden een review op bike radar bekeken en zit er aan te denken om dit (als set van cassette-derrie en shifter) op een oude Schouten 26" te monteren.
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Plaats reactie