shimano vs sunrace cassette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Big Deef schreef:Nu is wel de vraag of het niet komt door kracht zetten op het verkeerde moment, ik snap dat het af en toe niet anders kan maar stampen en doorschakelen gaan vaak niet zo goed met elkaar...
Precies. Of er wel of niet een verschil in "degelijkheid" zit tussen Shimano en Sunrace, ik weet het niet. Met beiden nog nooit problemen gehad.
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat als je netjes naar boven trapt je "zomaar" een kransje krom trapt, bij welke cassette dan ook.

Maar ik weet wel een test om uit te proberen hoeveel een cassette kan hebben qua lompheid ;-)
Monteer 'm op een e-mtb en ram in de hoogste ondersteunings-stand al schakelend een helling op. Elke cassette die dat doorstaat mag je met een gerust hart degelijk noemen :D
(ik heb na de eerste rit op mijn e-mtb besloten nooit meer te schakelen als ik in boost rijd...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

"Jullie in NL" monteren grote voorbladen op de 1x11 en 1x12. Om dan niet met de chainstay in conflict te komen moet het voorblad naar rechts.
En dat vinden de grootste kransjes vd cassette niet fijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 maart 2019, 19:15 "Jullie in NL" monteren grote voorbladen op de 1x11 en 1x12. Om dan niet met de chainstay in conflict te komen moet het voorblad naar rechts.
En dat vinden de grootste kransjes vd cassette niet fijn.
Dat is best een voorbarige conclusie. Ik rij persoonlijk met een 36t voorblad en deze staat niet verder naar buiten dan een standaard 34 32 of 30 tands op een XT crank.

Wat betreft de spider en tandwielen die hiermee aan elkaar vast zitten verschillen XT en Sunrace niet echt met elkaar.

Wat betreft lomp schakelen kan ik zeggen dat ik absoluut niet zuinig ben op mijn materiaal. Dus onder vermogen gewoon 1 tandje opschakelen moet wel kunnen na mij bescheiden mening. (geeft ook geen problemen bij shimano).

Als je dan een tandwiel krom trekt vind ik het behoorlijk vreemd. Je zou verwachten dat de ketting de zwakste schakel is in de aandrijving.
De ketting was totaal vrij van schade wat ik weleens anders heb gezien.

Slecht mijn bevindingen.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

remco1b schreef: vr 8 maart 2019, 20:27
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 maart 2019, 19:15 "Jullie in NL" monteren grote voorbladen op de 1x11 en 1x12. Om dan niet met de chainstay in conflict te komen moet het voorblad naar rechts.
En dat vinden de grootste kransjes vd cassette niet fijn.
Dat is best een voorbarige conclusie. Ik rij persoonlijk met een 36t voorblad en deze staat niet verder naar buiten dan een standaard 34 32 of 30 tands op een XT crank.
Meet maar eens...
En meet ook het midden van je cassette (tov het midden van je naaf).
Wat betreft de spider en tandwielen die hiermee aan elkaar vast zitten verschillen XT en Sunrace niet echt met elkaar.
Wat ik nu ga zeggen heeft (bijna) niets met kromtrekken te maken, wel met degelijkheid.
De grote Shimano bladen zitten met 7x2 klinknagels op de spider, die van Sunrace met 6x1.
De (Shimano) 10-speed cassettes kwamen bij de klinknagels wel eens los vd spider, dat probleem heeft Shimano dus aangepakt, Sunrace niet.
Verder is de afstand van spiderarm naar spiderarm bij een spider met 6armen (Sunrace) groterer dan bij 7armen (Shimano)
En dat scheelt wel wel iets bij (tegen) kromtrekken.

Wat betreft lomp schakelen kan ik zeggen dat ik absoluut niet zuinig ben op mijn materiaal. Dus onder vermogen gewoon 1 tandje opschakelen moet wel kunnen na mij bescheiden mening. (geeft ook geen problemen bij shimano).

Als je dan een tandwiel krom trekt vind ik het behoorlijk vreemd. Je zou verwachten dat de ketting de zwakste schakel is in de aandrijving.
De ketting was totaal vrij van schade wat ik weleens anders heb gezien.

Slecht mijn bevindingen.
Als alles in orde is kan je schakelen onder last.
Als je voorblad te veel naar buiten staat (>30t), dan wordt het spannend bij de grootste kransjes. Daar schakel je juist als het echt zwaar wordt.
De ketting (vooral bij grote voorbladen) trekt de kransjes naar rechts, precies zoals ze op de foto verbogen zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Als ik achter op het middelste blad lig dan ligt de ketting recht naar het voorblad.

Betreft het krom trekken ben ik met je eens dat de kans idd het grootst is dat dit gebeurd bij de lichtste versnellingen. De ketting ligt dan al tijd redelijk schuin en de draaisnelheid is relatief laag. Daarbij is de kracht over het algemeen redelijk groot.

Maar terugkomend op de vraag sunrace vs shimano.

Je tussenliggende verhaal bevestigd voor mij dat ik de juiste keuze heb gemaakt met terug gaan naar shimano.

Sunrace zal vast voor velen van ons een prima keuze zijn maar ik ga er niet meer mee rijden.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Onder last schakelen is prima te voorkomen, dus onnodig materiaal belastend imo.

En daarmee is het ook meteen een keus, of je wel of niet de moeite neemt zorgvuldiger te schakelen of niet. Ik kàn gewoon niet doorstampen als ik schakel, dan treedt er een psychologisch mechanisme in mijn brein in werking dat automatisch de kracht op de pedalen verminderd.

Net zoals ik het niet kan om met een koude motor fors op te trekken, soort van ingebakken materiaalrespect.....

Dus ik kon prima weg met die inferieure boterzachte Sunrace cassettes, da's het voordeel ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 maart 2019, 20:52
remco1b schreef: vr 8 maart 2019, 20:27

Dat is best een voorbarige conclusie. Ik rij persoonlijk met een 36t voorblad en deze staat niet verder naar buiten dan een standaard 34 32 of 30 tands op een XT crank.
Meet maar eens...
En meet ook het midden van je cassette (tov het midden van je naaf).
Wat betreft de spider en tandwielen die hiermee aan elkaar vast zitten verschillen XT en Sunrace niet echt met elkaar.
Wat ik nu ga zeggen heeft (bijna) niets met kromtrekken te maken, wel met degelijkheid.
De grote Shimano bladen zitten met 7x2 klinknagels op de spider, die van Sunrace met 6x1.
De (Shimano) 10-speed cassettes kwamen bij de klinknagels wel eens los vd spider, dat probleem heeft Shimano dus aangepakt, Sunrace niet.
Verder is de afstand van spiderarm naar spiderarm bij een spider met 6armen (Sunrace) groterer dan bij 7armen (Shimano)
En dat scheelt wel wel iets bij (tegen) kromtrekken.

Wat betreft lomp schakelen kan ik zeggen dat ik absoluut niet zuinig ben op mijn materiaal. Dus onder vermogen gewoon 1 tandje opschakelen moet wel kunnen na mij bescheiden mening. (geeft ook geen problemen bij shimano).

Als je dan een tandwiel krom trekt vind ik het behoorlijk vreemd. Je zou verwachten dat de ketting de zwakste schakel is in de aandrijving.
De ketting was totaal vrij van schade wat ik weleens anders heb gezien.

Slecht mijn bevindingen.
Als alles in orde is kan je schakelen onder last.
Als je voorblad te veel naar buiten staat (>30t), dan wordt het spannend bij de grootste kransjes. Daar schakel je juist als het echt zwaar wordt.
De ketting (vooral bij grote voorbladen) trekt de kransjes naar rechts, precies zoals ze op de foto verbogen zijn.
Als ik dit verhaal zo lees dan zou ik ook bijna gelijk voor shimano gaan, alleen voor welke cassette van shimano geldt dit? Ik heb een slx cassette en de flex van de grootste bladen kan ik met de hand veroorzaken, twijfelde eerst aan mijn body of een ringetje achter de cassette maar beide was niet het geval. Het zal persoonlijke voorkeur blijven denk ik, en ik vind het compleet zwarte van een cassette wel erg mooi :D
Just do Ti, or did i die?
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Dat zwarte is idd veel mooier maar mooi en kapot gaat niet erg snel.......
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik schakel vaak onder maximale druk. Als voorbeeld, Kwintelooijen, dat kent leuke afdalinkjes, dus hup kleiner kransje achter; ‘haakse’ bocht en steil omhoog, dan schakel ik echt onder volledig last. Ook al heb ik in de bocht voor afgaande aan de klim een of twee tandjes terug geschakeld. Dan nog gebeurd de rest onder zware last.
Ik heb altijd aangenomen dat de XT componenten op mijn mtb daar tegen kunnen. En in de afgelopen 3 jaar blijkt dat met de 11 speed serie te kloppen.

Sunrace cassette heb ik te kort gehad om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurriaan schreef:...Ook al heb ik in de bocht voor afgaande aan de klim een of twee tandjes terug geschakeld. Dan nog gebeurd de rest onder zware last.
Tsja, ik kan dat gewoon niet, zoals gezegd treed er dan een psychische blokkade in werking :)
Met gripshift schakel je overigens ook vijf, of desnoods tien kransjes in één beweging terug. Of met behulp van de onvolprezen voorderailleur ineens een hele flinke stap lichter trappen natuurlijk :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met triggers schakel je meestal maar 1 tandje, soms 2, tegelijk terug. Zeker onder last.
Met Gripshift zou je bijna de hele cassette in 1x terug kunnen schakelen (tenminste, bij 9-speed, toen ik nog Gripshift had).
Dan is het wel beter als je even inhoudt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Iemand ervaring met een 50 cassette op een XD body?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat is Sram, hier wordt vooral Shimano tegenover sunrace gezet :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 maart 2019, 14:40 Met triggers schakel je meestal maar 1 tandje, soms 2, tegelijk terug. Zeker onder last.
Met Gripshift zou je bijna de hele cassette in 1x terug kunnen schakelen (tenminste, bij 9-speed, toen ik nog Gripshift had).
Dan is het wel beter als je even inhoudt ;)
Met mijn Sram X1 trigger kan ik 4 tandwielen lichter schakelen in 1 keer. Gebruik ik ook zeer vaak. En mijn Sunrace 11-42 blijft gewoon heel.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ook lullig, m'n nx doet er 5 tegelijk :bier:
Ideaal, in twee keer je hele cassette over.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie