lichte EDC multitool

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik ben op zoek naar een lichte EDC multitool die ik gewoon in mijn jas- of broekzak kan meenemen.

Nu heb ik er een van zo'n 150gram met meestvoorkomende maten imbus, spaaksleutel, platte en kruisschroevendraaier.
Qua tools prima, maar best zwaar.

De B'twin 500 is dan nog beter met zijn 104gram. Maar wat hebben jullie?
Zoeken op gewicht is echt drama op google, maar dus iets wat sowieso minder dan dat dingetje van Decathlon weegt.
Prijs is minder relevant. Ik wil er best een paar tientjes voor betalen, mits het maar goed is ;)

Bedankt!
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

Ik ga binnenkort deze bestellen:
https://www.bike-components.de/de/Topea ... ol-p44756/
Multitools nooit handig gevonden. Met 155g prima.

Als je holle cranks hebt in de juiste maat: https://www.bike-components.de/de/All-I ... V1-p59720/
Ook te krijgen met chain tools, wel €20 duurder, de V2 versie.

Of kijk naar zoiets. Een multitool maar heb je ook niet iets in je broekzak waar je op kan vallen: https://www.bike-components.de/de/Topea ... et-p48097/

Kijk sowieso is op de site van topeak, heel assortiment en gewichten staan er bij. :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bedankt! Topeak klinkt interessant!

Maar voor de duidelijkheid: Het gaat mij echt om een EDC tool, dus gewoon ieder moment bij je kunnen hebben, ook als je niet op de fiets zit.
Voor op de fiets heb ik in mijn zadeltasje al een uitgebreidere met o.a. pons en QL-ruimte.
Maar puur op basis van de meestvoorkomende imbus, platte en kruisschroevendraaiers is het ook handig om een wat lichtere tool te hebben. :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oeps, onderstaande al getypt toen ik erachter kwam dat ik voorgaande post gemist had :oops:
Misschien toch van nut, dus ik laat het maar staan :wink:

Wat is een EDC tool dan precies?
Buiten dat OneUp geval zegt die term me niks...

Een tooltje meenemen heeft alleen zin als je er ook echt wat mee kunt als het nodig is.
Dus: goede kwaliteit en de juiste functies. Voor mij betekent dat sowieso ook een kettingpons, naast de gangbaarste inbusmaten en -afhankelijk van je fiets- een of twee maten torx.

De kwaliteit van Topeak en Crankbrothers tools is echt goed. Misschien zijn er wel meer, maar er is ook genoeg spul dat er leuk uitziet maar wat gewoon niet van hoogwaardig staal gemaakt is. Eén keer een tegenstribbelende bout en de boel draait door...

Wat soms lastig kan zijn is dat je met een tooltje er niet (goed) bij kunt, waar dat met een losse inbussleutel wel lukt. Een slim samengesteld setje met losse sleutels en een kettingponsje kan dan een goed alternatief zijn. Topeak heeft ook een "boxje" met losse tools in het assortiment.

Maar op minder dan 150 gram hoef je voor bruikbaar gereedschap voor onderweg niet te rekenen ben ik bang...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb net bij Wiggle en bij Bikester alle multitools die binnen mijn eisen vallen in een excelletje opgenomen, en vanuit daar een redelijk overzicht gekregen.

Lezyne, Topeak, Red Cycling komen het beste uit de bus, en ik heb er nu eentje gevonden, de Red Cycling Mini Pro, waar een 3,4,5 en 6mm imbus, kruiskop en T25 Torx op zit, met een gewicht van 57 gram en 9,99 euro :winkie:
Volgens mij kan ik die best gebruiken. Ook bij niet fietsgerelateerde benodigdheden :)
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

Zou je dan niet beter een zakmes met wat tools kunnen nemen? Veel handiger bij de dagelijks dingen zoals pakketjes openen met nieuwe fietsspullen. Je hebt toch al een multitool aan je fiets hangen.

Succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Een zakmes heb ik ook al bij, maar de tools die je daarbij zou kunnen toevoegen zijn meestal geen imbus.

EDC = Every Day Carry
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Mark-V schreef: za 22 december 2018, 09:51 Een zakmes heb ik ook al bij, maar de tools die je daarbij zou kunnen toevoegen zijn meestal geen imbus.

EDC = Every Day Carry
Zoiets ?

https://www.leatherman.com/wearables
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Heb ik gehad, maar is echt lomp zwaar om te dragen, is niet prettig.
Daarnaast zaten mijn armhaartjes steeds tussen de schakels :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leatherman, dat gaat niet lukken voor een tientje... :wink:

Denk overigens dat die Topeak, Lezyne en CB wel van betere kwaliteit zijn dan die Red Cycling (= eigen merk Bikester?)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Mark-V schreef: za 22 december 2018, 09:51 Een zakmes heb ik ook al bij, maar de tools die je daarbij zou kunnen toevoegen zijn meestal geen imbus.

EDC = Every Day Carry
Zekers wel. Ik heb een zwitsers zakmes met bitjes, zijn 4 bitjes die in het zakmes opgeborgen zitten en je ook echt kunt gebruiken maw goede kwaliteit en goede grip zodat je ook kracht kan zetten.

Vlgs mij zijn er maar 2 echte mogelijkheden als een edc;
Zwitsers zakmes of;
Leatherman tool.

De rest is behelpen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: za 22 december 2018, 21:51 Leatherman, dat gaat niet lukken voor een tientje... :wink:

Denk overigens dat die Topeak, Lezyne en CB wel van betere kwaliteit zijn dan die Red Cycling (= eigen merk Bikester?)
Dat weet ik niet, ik heb mijn pedalen ook van Red Cycling en ben er erg tevreden over.
Maar we gaan het zien, ik heb dat dingetje besteld :)

@Dorretje:
Ik heb al die enorm lompe dingen ook allemaal gehad, inclusief tang e.d. en al, maar dat zit gewoon niet prettig in je broekzak.
Daarom heb ik nu één enkel zakmes bij, wat nog geen 100 gram weegt (deze, maar dan de vroegere versie. Mijne is al zo'n 15 jaar oud).

En nu dadelijk in de andere broekzak nog zo'n klein multitooltje, vooral voor de imbusjes en het schroevendraaiertje. Daar kan ik voorlopig mee vooruit. En wil ik meer meenemen dan kan ik altijd nog zo'n kanon kopen:winkie: :winkie:

Dit is trouwens het kleinste zwitsers zakmes wat ik kon vinden wat met bitjes werkt.
Prima, ik kan de bitjes vervangen naar degene die ik wil, maar het ding is nog steeds best zwaar en groot, en er zit een hoop op wat ik niet nodig heb en dus onnodig mee draag.
Daarnaast hou ik niet zo van losse onderdelen als bitjes, die dingen verlies ik altijd :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Al jaren deze (maar dan in rood).
Ooit tijdens een bikersdag een kromme zadelpen mee ingekort, zodat deze weer in het frame paste. Dat was nog in de tijd dat niemand droppers had. Behalve deze rijder, die mocht met een halve pen zn weg vervolgen :winkie:
De rest vh gereedschap zit in de rugzak, in de auto of gewoon in de schuur.
Ik probeer niet meer mee te nemen dan strikt noodzakelijk, en wie mij kent weet dat dat al best veel is ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Crankbrothers F15 maar die zul je met zn 164 gram wel te zwaar vinden.

Wel uitermate geschikt voor everyday use met z'n flessenopener direct bij de hand :)
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Mark-V schreef: za 22 december 2018, 09:51 Een zakmes heb ik ook al bij, maar de tools die je daarbij zou kunnen toevoegen zijn meestal geen imbus.

EDC = Every Day Carry
Misschien niet zo handig om juist deze productnaam abusievelijk te gebruiken - 't zet mensen nogal op een dwaalspoor :tong

'k Denk dat een Park Tool MTC-20 een betere optie is dan die B'Twin 500, omdat de Park wel een inbus 8 heeft voor cranks en pedalen. Bovendien is het geheel nog 30 g lichter. De Specialized EMT Pro MTB Multitool weegt evenveel als de B'Twin en is een stuk functioneler. Tot slot heb ik een Specialized SWAT CC (de tegenhanger van de echte EDC van OneUp) en het losse multitooltje daarvan (SWAT MTB) weegt echt niks, 40 g misschien?
Stamppot with weaksauce!
Plaats reactie