Versnellingskabels

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Weet iemand in hoeverre het uitmaakt wat voor kabels (binnen en buiten) je gebruikt? Mede door een aardig strak afgestelde clutch schakelt het allemaal een beetje erg zwaar, zou een topkwaliteit kabel veel uitmaken om de frictie omlaag te krijgen? Ik zou de clutch graag houden hoe hij nu staat ivm geklapper.

Gaat om een 10sp XTR shifter en Zee derailleur met Radr cage.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nee, dat maakt geen bal uit, want de frictie komt niet uit de kabel, zoals je zelf al aangeeft. Maar zo superzwaar zou het sowieso niet moeten gaan, dus misschien toch de clutch-spanning wat verminderen?

Als de frictie uit de kabel kwam, zou hij én zwaar schakelen, én klapperen tegelijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Zee staat wel wat strakker dan bijv XT.
Goede kabel maakt juist wel uit! Hoe harder je aan de kabel moet trekken, hoe meer de wrijving tussen binnen- en buitenkabel oploopt,vooral in de bochten.

Maar goed is goed, je hebt geen exotisch spul nodig, gewone Shimano kabels doen het prima, evt met teflon coating op de binnenkabel (XT/XTR).
Wat altijd helpt op de lange duur is de buitenkabel aan 1 stuk van shifter naar derailleur. Dat kan helaas niet op alle frames, maar als het ff kan is dat echt een groot verschil, het blijft dan schakelen als nieuw.

Een beetje WD40 in de shifter wil ook nog wel eens helpen.
Kan eenvoudig via het dopje waar je de binnenkabel invoert.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2176
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mijn eerste vraag zou zijn heeft hij altijd zo geschakeld of is het iets van de laatste tijd?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tefloncoating is juist ruk.... Werkt even leuk en daarna stroopt het op en zorgt voor extra wrijving. Hoe vaak we niet met 2 man een Shimano kabel uit een frame hebben staan trekken.... Jagwire heedt een extra slick gepolijste binnenkabel, die loopt merkbaar soepeler dan standaard spul. Gebruik hem ook veel bij droppers met een lastige kabelloop.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

de lachende derde schreef: vr 30 november 2018, 14:58 Versnellingskabels
Nee sorry, geen ervaring mee. :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: vr 30 november 2018, 19:25 Tefloncoating is juist ruk.... Werkt even leuk en daarna stroopt het op en zorgt voor extra wrijving. Hoe vaak we niet met 2 man een Shimano kabel uit een frame hebben staan trekken...
Dat heb ik bij Shimano teflon nog niet meegemaakt.
(zit standaard bij XT en XTR shifters) Ik doe echt jaren met mn kabels, waarschijnlijk vanwege de doorlopende buitenkabel.
Wel bij 3th party merken dit probleem gehad. Daar liet de coating inderdaag los en stroopte op, waardoor de kabel juist uitermate stroef gaat, ipv smooth.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In een volledig doorgetrokken buitenkabel houden die gecoate binnenkabels het inderdaad lang vol en werken ze goed.

Maar mijn voorkeur gaat ook uit naar die Jagwire versie. En ook Elvedes heeft hoogwaardige binnenkabels. Buitenkabel heb ik meestal van Shimano, maar ik merk daar weinig verschil en daar heb ik de laatste tijd ook regelmatig een stuk Elvedes kabel zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Idem als oa. TSTM en Lars TB.
Ik gebruik Shimano SIS-SP41 kabels die volledig doorlopen van shifter tot der. en deze gaan echt jaren mee.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Clutch dus gewoon even iets losser (kwart slag tegen de klok in) afstellen en kijken of je ketting het volgende rondje niet tegen je frame slaat bij een harde afdaling. Daar zou je dan trouwens wel even wat bescherming moeten hebben.
Plaats reactie