Nieuwe voorvork waar opletten?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

diaseti schreef: di 20 november 2018, 20:36Ik heb de boel los gedraaid en denk dat we rustig kunnen concluderen dat dit een zoektocht gaat worden :-{ :-{

Afbeelding
Ja, da's 1 1/8"

Lars had nog een idee over het lager.
Dit semi-intergrated exemplaar vervangen door een uitwendig exemplaar.
Maar dat werkt niet bij alle maten.
Lars ?

suravida schreef: di 20 november 2018, 20:44 Ik zou nu vooral niet bij bike-discount gaan kijken naar de carbon frames ;-)
Subtiel...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 20:46
diaseti schreef: di 20 november 2018, 20:36Ik heb de boel los gedraaid en denk dat we rustig kunnen concluderen dat dit een zoektocht gaat worden :-{ :-{

Afbeelding
Ja, da's 1 1/8"

Lars had nog een idee over het lager.
Dit semi-intergrated exemplaar vervangen door een uitwendig exemplaar.
Maar dat werkt niet bij alle maten.
Lars ?


Ik heb hier inderdaad net een filmpje van gezien

https://www.youtube.com/watch?v=91ps1jxFMjY

This video shows how to install a tapered fork (1 1/8 - 1 1/2 inch) to a 44mm bore semi-integrated headtube (similarly known as Zero stack headtube).

Hoe kom ik er achter of dit ook werkt voor mijn model? Welke onderdeel moet ik dan opmeten?

Echt tof dat jullie mij helpen :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

SR Suntour Epixon XC heeft een 11/8" vorkbuis:
https://www.tredz.co.uk/.SR-Suntour-Epi ... _89638.htm
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De buitenkant van je onderste lager.
En dan wel het cupje dat in je frame zit, niet het losse kogellager.
Dus dat moet er uit getikt worden. (en weer terug, als je nog met je huidige setup wilt fietsen)
Afbeelding

Dit linkje kan handig zijn.
Je kunt een ZS44 vervangen door een EC44.
In de ZS44 past 1 1/8" en in de EC44 past 1 1/2" terwijl ze beide dezelfde buitenmaat hebben, dus in hetzelfde frame passen.
Maar dan moet jij dus het lager uit je frame tikken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: di 20 november 2018, 21:02 SR Suntour Epixon XC heeft een 11/8" vorkbuis:
https://www.tredz.co.uk/.SR-Suntour-Epi ... _89638.htm
Goeie optie, meteen klaar.
Fiets afrijden en over een paar jaar iets nieuws kopen.

Deze is voor 100x15, wat voor een wiel heeft de fiets ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Andere optie:
huidige vork is nog goed.
Terugzetten en de fiets afrijden.
Het budget voor de vorkvervanging bewaar je voor je nieuwe fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Nog een optie:

Huidige fiets verkopen en voor de opbrengst + budget een nieuwere fiets kopen met nette vork :-q
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 21:10
Jamis Diablo schreef: di 20 november 2018, 21:02 SR Suntour Epixon XC heeft een 11/8" vorkbuis:
https://www.tredz.co.uk/.SR-Suntour-Epi ... _89638.htm
Goeie optie, meteen klaar.
Fiets afrijden en over een paar jaar iets nieuws kopen.

Deze is voor 100x15, wat voor een wiel heeft de fiets ?
Helaas
Product Description
*Image is for illustration only, Fork has Tapered Steerer.

:/ Echt balen dit.. Als ik dit eerder wist dan had ik de fiets niet aangeschaft.

Eerlijk gezegd ben ik nog wel steeds dol op het frame etc dus ik hoop dat het ombouwen eventueel wil.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Dutch schreef: di 20 november 2018, 21:20 Nog een optie:

Huidige fiets verkopen en voor de opbrengst + budget een nieuwere fiets kopen met nette vork :-q

Ik zit hier inderdaad erg sterk over na te denken.

Dan gooi ik het budget in een spaarpot en wellicht kan ik in de toekomst de fiets verkopen of inruilen op iets anders.
Ik meende dat de lokale fietsenboer ook fietsen inruilt en Sensa dealer is.

Wellicht iemand ervaring met Sensa mtb's?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, geen Sensa ervaring hier.
Loop ook niet echt warm voor het merk, maar misschien maakt onbekend ook hier onbemind.

Canyon biedt veel waar voor z'n geld.
Gevolg daarvan is wel dat er lange levertijden zijn, maar die overbrug je gewoon met je huidige fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Nieuwe poging:

https://www.bike-components.de/en/RockS ... el-p63620/

https://www.bike-components.de/en/RockS ... el-p63624/

Al weten we nog steeds niet of de voornaaf QR of steekas is...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 21:06 De buitenkant van je onderste lager.
En dan wel het cupje dat in je frame zit, niet het losse kogellager.
Dus dat moet er uit getikt worden. (en weer terug, als je nog met je huidige setup wilt fietsen)
Afbeelding

Dit linkje kan handig zijn.
Je kunt een ZS44 vervangen door een EC44.
In de ZS44 past 1 1/8" en in de EC44 past 1 1/2" terwijl ze beide dezelfde buitenmaat hebben, dus in hetzelfde frame passen.
Maar dan moet jij dus het lager uit je frame tikken.
Inderdaad precies dit. Balhoofd lijkt 44 mm te zijn, maar met dit soort vage merken weet je maar nooit... . Maar heel veel andere constructies zijn er ook weer niet.

EC44 dus, komt de voorkant wel 10 mm omhoog. Dan beter geen 120 mm vork meer. Dan blijven we het hebben over 100 mm veerweg. Dat gaat nu niet het grote verschil meer maken. Dan zou ik in het buitenland 1 bar extra in de vork pompen en dan heb je bijna hetzelfde effect als €600,- uitgeven aan een nieuwe vork. Het is niet dat je hele stukken harder zult gaan of bakken meer controle hebt.

Voor die controle kun je beter je zitpositie nog iets wijzigen en voor meer snelheid naar beneden helpt oefening ook een hoop.

Nieuwe fiets dus. Zou ik zo iets pakken: https://www.scott-sports.com/de/de/prod ... =269757007
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Lars TB schreef: di 20 november 2018, 23:12
ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 21:06 De buitenkant van je onderste lager.
En dan wel het cupje dat in je frame zit, niet het losse kogellager.
Dus dat moet er uit getikt worden. (en weer terug, als je nog met je huidige setup wilt fietsen)
Afbeelding

Dit linkje kan handig zijn.
Je kunt een ZS44 vervangen door een EC44.
In de ZS44 past 1 1/8" en in de EC44 past 1 1/2" terwijl ze beide dezelfde buitenmaat hebben, dus in hetzelfde frame passen.
Maar dan moet jij dus het lager uit je frame tikken.
Inderdaad precies dit. Balhoofd lijkt 44 mm te zijn, maar met dit soort vage merken weet je maar nooit... . Maar heel veel andere constructies zijn er ook weer niet.

EC44 dus, komt de voorkant wel 10 mm omhoog. Dan beter geen 120 mm vork meer. Dan blijven we het hebben over 100 mm veerweg. Dat gaat nu niet het grote verschil meer maken. Dan zou ik in het buitenland 1 bar extra in de vork pompen en dan heb je bijna hetzelfde effect als €600,- uitgeven aan een nieuwe vork. Het is niet dat je hele stukken harder zult gaan of bakken meer controle hebt.

Voor die controle kun je beter je zitpositie nog iets wijzigen en voor meer snelheid naar beneden helpt oefening ook een hoop.

Nieuwe fiets dus. Zou ik zo iets pakken: https://www.scott-sports.com/de/de/prod ... =269757007
Bedankt voor jullie berichten! Ik ben er na gisteren achter dat het eventueel mogelijk is om te fiets aan te passen, maar dat is niet beste optie vandaar dat ik ook besloten heb om naast mijn budget even verder te sparen en tzt mijn huidige fiets te verkopen.

Dit lijkt mij toch de beste optie. Ik heb er door jullie gelukkig een stukje ervaring bij waar ik op moet letten :-q

Nu nog even oriënteren welk merk hard tail of fully tips zijn altijd welkom! Ook zie ik veel sites voorbij komen met onderdelen en of fietsen uit Duitsland, zijn hier de onderdelen etc goedkoper?

Thanks!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ook zie ik veel sites voorbij komen met onderdelen en of fietsen uit Duitsland, zijn hier de onderdelen etc goedkoper?
Ja
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Zijn er mensen die eventueel ervaring hebben of iets meer weten over Niner?
Plaats reactie