Nieuwe voorvork waar opletten?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 november 2018, 16:17 Maar dan rij je nog steeds met een 30.
Veel geld voor een kleine upgrade
De xc30 is een coil vork met stalen poten, de 30 gold is een lucht vork met alu poten met motion control demper.
De xc30 is ook nog eens ruim 600 gram zwaarder.
Volgens sram staat de 30 gold boven de recon silver.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

diaseti schreef: wo 21 november 2018, 10:45 Zijn er mensen die eventueel ervaring hebben of iets meer weten over Niner?
Ik ben zojuist overgestapt van een Cube LTD Pro naar een 2e hands Niner ROS 9. En daar heb ik dus absoluut geen spijt van! Waar ik bij mijn Cube altijd het gevoel had dat hij weinig responsief was en ik er altijd aan moest sleuren en trekken om hem de bochten door te krijgen, voelt de Niner heerlijk speels en toch stabiel aan.
De bochten lijken vanzelf te gaan nu. Maar misschien past die achterhaalde geometrie wel bij mijn hogere leeftijd :lol:
Het voorwiel voelt wat licht aan, waardoor je makkelijk over obstakels heen rijdt. Aan de andere kant maakt dit hem niet tot de beste klimmer, omdat je voorwiel wat makkelijker van de grond komt.
Het stalen frame geeft wat meer comfort.
Als je de kans hebt zou ik zeker eens een proefritje op een Niner maken.
Een proefrit is sowieso een must vind ik. Iedereen heeft een ander lichaam en wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet zo te zijn natuurlijk.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Ad58 schreef: vr 23 november 2018, 09:16
diaseti schreef: wo 21 november 2018, 10:45 Zijn er mensen die eventueel ervaring hebben of iets meer weten over Niner?
Ik ben zojuist overgestapt van een Cube LTD Pro naar een 2e hands Niner ROS 9. En daar heb ik dus absoluut geen spijt van! Waar ik bij mijn Cube altijd het gevoel had dat hij weinig responsief was en ik er altijd aan moest sleuren en trekken om hem de bochten door te krijgen, voelt de Niner heerlijk speels en toch stabiel aan.
De bochten lijken vanzelf te gaan nu. Maar misschien past die achterhaalde geometrie wel bij mijn hogere leeftijd :lol:
Het voorwiel voelt wat licht aan, waardoor je makkelijk over obstakels heen rijdt. Aan de andere kant maakt dit hem niet tot de beste klimmer, omdat je voorwiel wat makkelijker van de grond komt.
Het stalen frame geeft wat meer comfort.
Als je de kans hebt zou ik zeker eens een proefritje op een Niner maken.
Een proefrit is sowieso een must vind ik. Iedereen heeft een ander lichaam en wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet zo te zijn natuurlijk.
Bedankt voor je reactie! Dat klinkt erg positief ik twijfel erg welke fiets ik ga halen. Ik heb 2 fietsen van niner op het oog de rkt9rdo, of de
Rip9rdo.

Beide fietsen heb ik veel positieve verhalen over gehoord. 😁
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik vind Niner toch een klasse apart en bovendien geen eenheidsworst.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: vr 23 november 2018, 15:45 Ik vind Niner toch een klasse apart ...
Ik vind zo een forum ook altijd een klasse apart.


We moeten maar inschatten waar jouw kennis op gestoeld is. Heb je ervaring met 1 andere fiets? Of heb je er tientallen gehad?


:kiss: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

massen schreef: vr 23 november 2018, 02:45
ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 november 2018, 16:17 Maar dan rij je nog steeds met een 30.
Veel geld voor een kleine upgrade
De xc30 is een coil vork met stalen poten, de 30 gold is een lucht vork met alu poten met motion control demper.
De xc30 is ook nog eens ruim 600 gram zwaarder.
Volgens sram staat de 30 gold boven de recon silver.
Dan ga je van stalen 30mm binnenpoten naar 30mm alu binnenpoten.
Het is niet voor niets dat steeds meer fietsen worden uitgerust met 34 of 35 ipv 32 mm binnenpoten. Jouw voorstel blijft juist hangen op 30mm.
Extra flex en minder goed aanspreken.
Ik snap dat het een stapje vooruit is tov de huidige vork, maar de stap is te klein om de investering te verantwoorden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lars TB schreef: vr 23 november 2018, 17:37
Ad58 schreef: vr 23 november 2018, 15:45 Ik vind Niner toch een klasse apart ...
Ik vind zo een forum ook altijd een klasse apart.


We moeten maar inschatten waar jouw kennis op gestoeld is. Heb je ervaring met 1 andere fiets? Of heb je er tientallen gehad?


:kiss: :bier:
Misschien dat 40 jaar fietservaring meetelt? :kiss:
Toerfietsen, trekking bikes, racefietsen en vroegah ook mountainbikes. Dat heb ik nu weer opnieuw opgepakt. Ik weet niet meer precies hoeveel ik er gehad heb. :lol:
En altijd fietsen van anderen ook even proberen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 23 november 2018, 17:47
massen schreef: vr 23 november 2018, 02:45
De xc30 is een coil vork met stalen poten, de 30 gold is een lucht vork met alu poten met motion control demper.
De xc30 is ook nog eens ruim 600 gram zwaarder.
Volgens sram staat de 30 gold boven de recon silver.
Dan ga je van stalen 30mm binnenpoten naar 30mm alu binnenpoten.
Het is niet voor niets dat steeds meer fietsen worden uitgerust met 34 of 35 ipv 32 mm binnenpoten. Jouw voorstel blijft juist hangen op 30mm.
Extra flex en minder goed aanspreken.
Ik snap dat het een stapje vooruit is tov de huidige vork, maar de stap is te klein om de investering te verantwoorden.
Een stapje vooruit zou de 30 silver zijn, nog een stapje vooruit is de recon silver en nog een stapje vooruit is de 30 gold.
Zo ziet Canyon het ook.
In de GC al 5.0 zit de recon silver en een stapje hoger in de 6.0 zit de 30 gold.

De vork is €260, valt nog wel mee deze investering (is erg persoonlijk) en vooral als je dit vergelijkt met het budget van €1200.

Deze vork zal nooit het niveau halen van een 34 of 35 mm vork, maar is dat ook nodig?
Velen zullen niet het maximale uit zo´n vork halen (inclusief mijzelf).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef: vr 23 november 2018, 23:01
Een stapje vooruit zou de 30 silver zijn, nog een stapje vooruit is de recon silver en nog een stapje vooruit is de 30 gold.
Zo ziet Canyon het ook.
In de GC al 5.0 zit de recon silver en een stapje hoger in de 6.0 zit de 30 gold.

De vork is €260, valt nog wel mee deze investering (is erg persoonlijk) en vooral als je dit vergelijkt met het budget van €1200.

Deze vork zal nooit het niveau halen van een 34 of 35 mm vork, maar is dat ook nodig?
Velen zullen niet het maximale uit zo´n vork halen (inclusief mijzelf).
Het is wel de grootste stap binnen het Rockshox programma... .


Maar je gaat van 'ongeschikt voor mountainbiken' naar 'goed voor gemoedelijk toeren'. Met Motion Control-demper hoef je in ieder geval ruig terrein niet te mijden, kun je nog aardig tempo maken. Maar een Recon met een Turn Key-demper is niet geschikt om op stevige snelheid flinke oneffenheden mee te raken. Wortels, remknippen, de vork knalt door zijn veerweg heen en komt ongecontroleerd terug.

Een Reba is wat veerprestaties ongeveer gelijk aan een Recon met MC, alleen voelbaar stijver.


Maar nu is het niet zo dat je het maximale uit een voorvork moet halen. Het voordeel van reserve is dat je ook nog controle hebt als je buiten je comfortzone komt. En daar zit dus de winst van een betere vork. Het probleem met de eenvoudigere vorken is dat bijna iedereen tot de limiet kan komen en dan dus opeens minder controle heeft. Dat is vooral bij TK zo. Met MC moet je al wat lef vertonen om die limiet te bereiken, maar een biker met een paar jaar ervaring brengt ook die vork tot de limiet. En dan wordt het dus onaangenaam.
Voor de stijfheid geldt hetzelfde. Als de vork wat flext geeft dat minder vertrouwen en je zult dus harder afremmen. Je hebt het misschien zelf niet meteen door, want het leek enger te worden. En of je dan met 20 km/u of 24 km/u de bocht in duikt, dat merk je niet echt.

Aan de ene kant maakt het dus niet uit, want het biken blijft bijna even spannend. Maar als je met meerdere mensen rijdt, dan kan het verschil op gaan vallen. Of als je een situatie niet goed inschat en je gaat iets te hard. Dan maakt een betere vork wel het verschil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie