2.4 vs 2.2 banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik kan een hoop redenen bedenken waarom ik een 2.4 band zou willen, maar ook waarom ik een 2.2 band zou willen.
Maar ergens heb ik het idee misschien nog iets over het hoofd te zien, dus vandaar om advies gevraagd :-D

Fiets: +/-16kg wegende enduro bike met 27.5" velgen.
Mijn gewicht: +/- 90kg

Doel:
Grip en lage rolweerstand op de huidige tracks. Dus regenachtig, bladeren, koud, etc, maar ook wat op straat.

Ik neig naar de Trail King van Continental, maar deze is in 2.2 en in 2.4 te verkrijgen.
Dus welke heeft meer zin voor mij, en waarom?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Afhankelijk van de interne breedte van je velgen (maar ga er vanuit dat die wel min. 25mm zijn) hebben de 2.4's mijn voorkeur. (Als het dan de conti's moeten zijn)
2.2 vallen smal, excelleren op alle vlakken behalve het stukje straat. En dat laatste is toch al behelpen op 16kg enduro fiets met trail kings :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Haha, ja vooruit, ik hap:

Ik heb Fat Albert voor wat zwaarder werk, en wil waarschijnlijk Schwalbe Super Moto-X gaan halen voor echt straat en skatepark werk (die lijken volgens mij het meeste op Crazy Bob's, en die bevallen op 26" heel erg goed).
Dus ik zoek iets voor er tussenin, vooral voor de routes nu, maar als ik veel routes rij, wil ik ook gewoon een stukje straat kunnen rijden tussen door....

Maar, wat zou je dan adviseren (ook een beetje naar de prijs kijkend) :)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Over wat voor routes en ondergrond hebben we het?

2) Afgezien van clearance (inclusief voor modder) zie ik eigenlijk niet echt een reden om voor een 2.2 te gaan:
- aerodynamica is niet echt de dominante factor wanneer je met 15km/h bochtjes aan het draaien in vergelijk met 35km/h tegen de wind over asfalt langs het kanaal,
- smallere band mag dan makkelijker door de modder zakken maar een 2.2 is nog altijd geen cyclocross band en en dan kun je je gaan afvragen of in die omstandigheden een Trail King de juiste keuze is (volgens mij zijn ze niet geweldig aangeschreven als modderband); als je met een 2.4 aan iedere kant 3mm clearance hebt dan kan het wel interessant zijn om een smallere band te monteren.

3) Vooropgesteld dat ik er niet uit ben waar de Fat Alberts nu exact te positioneren zijn tussen Nobby Nic, Hans Dampf en Magic Mary, vraag ik me toch af Trail King eigenlijk niet meer van hetzelfde is... Grip en rolweerstand is normaal een flink profiel voorop en weinig achterop maar of je daarmee weg kunt komen is afhankelijk van 1) en persoonlijke voorkeur (hoe je je compromis kiest).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel grip en lage rolweerstand, dat willen we allemaal :wink:
Meestal gaan die twee eisen niet optimaal samen.

Maar het hangt er inderdaad vooral vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Flink modderige Ardennentrails of een herfstig rondje Dorst is nogal een verschil. In het tweede geval zou ik al genoeg hebben aan een Racing Ralph-achtige...

Daarnaast denk ik dat een Fat Albert en Trailking zoals Cheeta al aangeeft aardig in dezelfde hoek zitten. Ik heb een 2.2 Trailking gehad (black chili) en een 2.35 Fat Albert (trailstar compound) en het is natuurlijk een persoonlijk gevoel maar doe mij die Fat Albert.
Dus ik zou een FA nooit vervangen door een TK, deels vanwege voorkeur en deels vanwege de enorme overlap qua type band.

Vwb de maat, tenzij een 2.4 extreem zwaar gaat worden heeft die altijd mijn voorkeur boven een 2.2.
Zal in je Banshee iig geen enkel probleem vormen qua clearance :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zat nog te bedenken dat die slicks het op heel veel parcoursen prima doen, onverwacht goed zelfs, maar op een aantal parcoursen heb je serieus 'problemen'.

De meeste parcoursen hebben weinig bochten die om grip vragen. Strak sturen, de fiets een beetje drukken en hij gaat er strak doorheen zonder dat er echt een zijdelingse kracht op de banden komt. Zelfs (of juist!) op rondjes als Dorst en Zeist is dit het geval!!! Ja het vergt wat techniek en lef om een beetje te glijden, dus het is niet eventjes simpel "iedereen over op slicks"!
Maar er zijn parcoursen waar je wel meerdere bochten hebt waar je daadwerkelijk grip wilt hebben om niet weg te glijden. Tenzij je stapvoets gaat natuurlijk. Helemaal slick is dus zeker geen allround oplossing.

Nu gaat een Racing Ray in die omstandigheden ook niet echt werken, want dat zijn nog steeds geen noppen. Maar een semi-slick als een Schwalbe Rock Razor aan de voorkant zou wel de oplossing zijn. Achter kun je dan monteren wat je wilt, hoewel een slick ook dan nog wel eens voor verrassingen zou kunnen zorgen :bier:

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb Dorst dus ook tussen de bladeren gereden op Crazy Bobโ€™s, en dat ging vrij goed (wel soms glijden achter, maar ach :) Vooral op de weg gedragen die dingen zich perfect.
Maar ze zijn er niet in 27,5โ€, en dat ligt er sinds gisteren op.
Dus zoek ik een alternatief, en die Super Moto-X lijken te voldoen voor de weg, maar ik twijfel nog aan de route.

Vandaag met de FA gereden op Dorst en dat heeft meer dan voldoende grip, dat is zeker. Maar toch was ik niet sneller als op 26โ€ met CBโ€™s....
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Nu Lars de Razor aanhaalt, wat dacht je van 2.25 michelin Wild Race'R? Vallen best breed. (Als 2.35 Maxxis bvb) lopen vrij licht, prima zij-nop.

Heb er enkel ervaring mee als achterband maar het moet best modderig (en dan glad) worden voor het gaat glijden in bochten.

Heb er nog een liggen die je kunt proberen als je wil.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik had je reactie gemist, maar ik zal hem eens even opzoeken, ik ken hem verder niet.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het gaat hier over een enduro fiets, dan neem ik automatisch aan dat je die ook ga gebruiken waar ie voor is ?

Ik heb niet alle banden nagezocht, maar krijg het idee dat er over xc banden gepraat wordt ?

In mijn ogen wil je op een enduro fiets een beetje inhoud in je band om je velgen te beschermen, om grip in afdalingen te hebben, en je banden heel te houden.
Denk dat maxxis dhr de meest gebruikte is, met een reden.

Of zit ik nu op een andere golflengte ?
Ga je xc rijden in nl is het idd een ander verhaal.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: โ†‘zo 25 november 2018, 22:17 Of zit ik nu op een andere golflengte ?
Ja.
tiewrap schreef: โ†‘zo 25 november 2018, 22:17 Ga je xc rijden in nl is het idd een ander verhaal.
Precies, hier hebben we het over.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mark-V schreef: โ†‘zo 25 november 2018, 21:20 Ik had je reactie gemist, maar ik zal hem eens even opzoeken, ik ken hem verder niet.
Kijk maar, als je wil lenen zie ik je pb wel verschijnen
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Haha, volgens mij had ik dat duidelijk uitgelegd :D

Fat Albert zit er nu op, en ik kan zonder problemen op 3-3,5 bar door de bestaande (XC) routes heen komen, maar echt super rollen doet het niet. ook niet op straat.
Op 26" had ik als mooi alternatief de Crazy Bob's, waar ik ook prima de XC routes kan rijden, maar die echt duidelijk sterker is op straat en op skateparkjes.

NU ben ik op zoek naar iets wat er tussenin zit. Dus eigenlijk goed en soepel rolt op de XC routes, maar ook nog prima op straat te gebruiken is.
Als dat een XC-band is, dan is dat prima, als hij maar voldoet aan mijn eisen :D

Waar het eigenlijk vandaan komt:
Ik had eerst 26" wielen op deze fiets zitten, uiteindelijk met Crazy Bob banden.
Nu ben ik overgestapt naar 27,5" en nu had ik geen hele grote verschillen qua rondetijden verwacht, maar wel dat 27,5" iets sneller zou zijn.
Alleen nu blijk ik consequent ongeveer 1-1,5 minuut langzamer te zijn....

Dus dan ga je je afvragen waar dat aan ligt...
En aangezien banden zoveel doet, lijkt me dat een logische om mee te beginnen ;)
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Mark-V schreef: โ†‘ma 26 november 2018, 00:23

Fat Albert zit er nu op, en ik kan zonder problemen op 3-3,5 bar door de bestaande (XC) routes heen komen, maar echt super rollen doet het niet. ook niet op straat.

3 ร  3,5 bar :o

Denk als je 1 ร  1,5 bar uit je FA laat lopen je rondetijd al flink verbetert :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Over welke 16kg Enduro hebben we het?
Je hebt dan een bandenset voor het zwaardere Enduro werk, neem ik aan, en je zoekt iets voor erbij, voor het lichtere vaste-route-werk in Nl?

Met 90kg zou ik sowieso voor volume gaan zodat je ook op relatief lage druk kunt rijden (van die 3-3,5 Bar waarover ik lees krijg ik koude rillingen :winkie: ). 2,35-2,4 range dus, voor een XC band, bij 90kg (en een dikke Enduro)?

Waar rij je zoal, behalve Dorst?
Zit te denken aan bv NoNi voor, en Noni of RaRa achter.
Of Mountainking voor, X-King achter.
Voor nop en grip, achter wat lagere rolweerstand eventueel. In Heuvelachtig gebied achter ook wat meer nop, voor meer tractie in de modder bergop, of remgrip bergaf.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie