Dilemma; welke remset voor Ritchey P-650b

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan is er hier toch weer een nieuw opbouwproject gestart in de vorm van een Ritchey P-650B hardtail naast mijn 29" carbon hardtail. Omdat het een project voor 'erbij' is, probeer de kosten enigzins in de perken te houden.

Frame, vork, wielen en de meest afbouwdelen heb ik inmiddels al, groepset ben ik ook wel uit (SLX M7000 1x11) maar voor wat betreft de remmen twijfel ik.

Op mijn 29'er rij ik met SRAM level LT's; een relatief eenvoudige rem welke verder prima bevalt. Een no-brainer zou zijn om dan voor een zelfde set te kiezen voor de Ritchey echter gaat dat qua achterrem niet werken.. De remklauw zit binnen de staande achtervork gemonteerd en de leiding loopt langs deze zelfde vork omhoog richting voorzijde frame. Zie ook onderstaande foto als voorbeeld;

Afbeelding

De Level LT's hebben geen draaibare banjo en dus zou dat voor een lelijke kabelloop zorgen. Zodoende staan de navolgende remmen op mijn shortlist;

Shimano SLX
Magura MT4

Beide zitten zo ongeveer rond de EUR 125,- per set (excl. schijven) wat direct ook het budget aangeeft.
Zie ik opties over het hoofd in deze zelfde prijsklasse? Welk van voorgenoemde opties zou jullie voorkeur hebben?

(Dat er veel duurdere remmen bestaan welke ook zouden voldoen weet ik zelf ook, dat ik dus niet mijn vraag.)
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gezien de betrouwbaarheid gewoon de Shimano!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Geen ervaring met de Magura.
Maarrrr de Shimano's zijn prima!
Icm de slx schifters kun je een cleanere cockpit creëren.
Airborne LSti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 17 februari 2003, 08:02
Mijn mountainbike: X+1

Doe Magura, in alle overwegingen een plus voor: niet tien in dozijn keuze.
Morituri te salutante
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Jaren met tevredenheid Shimano gereden, nu met de mt4, verschil is dat ze iets minder bijterig reageren, dat is een kwestie van wennen. Ik ben verder zeer tevreden over de magura's. De keus zou bij mij dan afhangen van de 'looks'... 8)
beter scheef erin dan recht ernaast
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jelle73 schreef: za 3 november 2018, 11:10 Jaren met tevredenheid Shimano gereden, nu met de mt4, verschil is dat ze iets minder bijterig reageren, dat is een kwestie van wennen. Ik ben verder zeer tevreden over de magura's. De keus zou bij mij dan afhangen van de 'looks'... 8)
Hoe lang rij je al met de Maguras?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

ThaSingleTrackMastah schreef: za 3 november 2018, 22:01
Jelle73 schreef: za 3 november 2018, 11:10 Jaren met tevredenheid Shimano gereden, nu met de mt4, verschil is dat ze iets minder bijterig reageren, dat is een kwestie van wennen. Ik ben verder zeer tevreden over de magura's. De keus zou bij mij dan afhangen van de 'looks'... 8)
Hoe lang rij je al met de Maguras?
Nu een maand of 4/5...
beter scheef erin dan recht ernaast
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Is het echt nog zó erg met de Magura's?

Ik rij nu ook een half jaarje met de MT Trail Sport en ik moet zeggen dat ze het prima doen.

Voor mij was het ook een beetje een gok als Shimano fan maar ik wilde meer remkracht en voor dat geld wil ik wel een gokje wagen.

Bedoel, heb jaren net HS33 gereden zonder een enkel probleem dus ze kunnen het wel :roll:
(Hoewel ze vroeger ook blunders maakten op andrre vlakken, bv de voorrem pomp op de BMW motoren van half jaren '80 tot eind jaren '90...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is het echt zo erg met Magura?

Uit eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen dat Magura zo slecht was.

Uit berichten op dit forum en op mtbr.com leer ik dat dit probleem nog steeds speelt.
(maar of dit ook nog steeds met een 300% score is, zoals ooit bij mij, dat weet ik dus niet)

Welk probleem hebben we het over?
Het aanzuigen van lucht, bij het loslaten vd rem.
Dit trad (treed) op na ongeveer een jaar gebruik. Dit was (is) alleen te verhelpen door het vervangen vd remgreep, ontluchten hielp (helpt) niet. Na 10x remmen zat (zit) er weer lucht in.

Mijn Maguras waren fijne remmen, dat moet gezegd.
Maar na 3 luchtaanzuigende hendels was voor mij de maat vol.
Het werd netjes onder garantie opgelost, maar het feit dat het tot 3x toe optrad tijdens een fietsvakantie, dat deed de zaak geen goed.
Nogmaals, het was een tijd geleden, maar de berichten blijven, ook bij de nieuwe modellen. Dit doet vrezen dat er een fundamenteel onbegrip aan ten grondslag ligt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Mmm.. duidelijk verhaal en begrijpelijk dat je je er niet meer aan waagt :-?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Zeer goede ervaringen met Magura remmen.

In een ver verleden Martha SL en meer recent MT Trail SL en MT8 Raceline.
Na goed ontluchten, geen enkel probleem mee.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Kan je de remmen niet goedkoper krijgen bij de rest van de SLX groepset? Enfin, ik zou voor consistentie Shimano gaan.
Plaats reactie