Algemeen Actioncam topic

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Iemand die hier voor zijn actioncam een polarisatiefilter gebruikt?
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Jurriaan schreef: ma 29 oktober 2018, 21:38 Iemand die hier voor zijn actioncam een polarisatiefilter gebruikt?
Goed idee zo een topic, helaas kan ik je bij die vraag niet helpen. Heb veel ervaring mit cameras, maar kijk nu pas voor het eerst naar actioncams vanwege de aankomende La Palma vakantie.

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Hero 7? Ik was van plan iets in de richting van een Yi 4k+ te kopen, maar de hypersmooth van de nieuwe GoPro ziet er wel heel gelikt uit (I know, alleen bij goed licht).

Verder wil ik de cam uiteindelijk graag onder mijn visor vast maken. Heeft iemand een tip voor een mount?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

:-q

Vast plakken met dubbelzijdig tape aldus Sony :~

Ik zelf ben net in bezit van een action cam. Aan de onderkant gestart met een Sony HDR-AS50. Eerste indruk is positief, ik heb de beelden nog niet terug gezien :wink:
Eerste indruk is van het instellen middels de Sony app. Erg handig om beelden rechtstreeks op je telefoon te zien. Dan weet je direct of de stand van de cam goed is.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Waarom wil je dat?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Is filmen met een polarisatiefilter handig als de camera beweegt zoals tijdens mountainbiken? De hoek van het filter ten opzichte van de zon en je onderwerp verandert voortdurend dus dan weet je niet welk effect je polarisatiefilter gaat hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mwah, een pol filter moet je best wel een eind verdraaien. Ik denk dat je een pol filter best wel kunt gebruiken.
Maar waarom?
Blauwere lucht, minder schittering op het water ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mijn gedachten, dus zelf bedacht, dan ondervang je voor een deel het licht/ donker effect wat vaak optreed met ritten door het bos.

(Daarnaast als bescherming van de lens).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Oli4k schreef: do 1 november 2018, 14:19 Is filmen met een polarisatiefilter handig als de camera beweegt zoals tijdens mountainbiken? De hoek van het filter ten opzichte van de zon en je onderwerp verandert voortdurend dus dan weet je niet welk effect je polarisatiefilter gaat hebben.
Geen idee. Daarom vraag ik naar evaringen :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: do 1 november 2018, 20:00 Mijn gedachten, dus zelf bedacht, dan ondervang je voor een deel het licht/ donker effect wat vaak optreed met ritten door het bos.

(Daarnaast als bescherming van de lens).
Polarisatie filter neemt zelf wel flink wat licht weg, en het verschil tussen licht en donker blijft, net als de traagheid vd camera om daarop te reageren.
Wat je kan doen is expirimenteren met spotmetering on en off.

En de lens van een actioncam kan wel wat hebben hoor ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Aangezien het een algemeen topic is heb ik ook een vraagje: :winkie:

Ik heb net een Nikkei X8S gekocht.
Als ik 1080 pak, met 60FPS kan ik redelijk vloeiend beeld krijgen als ik de camera beweeg, maar zodra ik naar 2.7K (30FPS) of 4K (30FPS) ga, is het beeld gewoon schokkerig bij stilstand van de camera, en zodra de camera gaat bewegen krijg je een grote blur.

Dus gebruik van het borstharnas op de fiets is alleen bij 1080 een optie, maar dan nog is het niet echt geweldig.
Welke camera gebruiken jullie tijdens de ritten en hoe is je resultaat / beeldkwaliteit?

(Hiervoor had ik een GoPro Hero 3+ Silver en die lijkt het beter te doen op 1080p.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat moet aan de camera liggen, of aan de compressie. Of aan het spul waarmee je de filmpjes bekijkt ;)
Als je VLC player gebruikt, dan kan je met de E-toets beeldje voor beeldje scrollen. (Andere goede players zullen die optie ook wel hebben)
Zie je dan dat 2 of zelfs 3 beeldjes na elkaar hetzelfde zijn, dan wordt je genaaid. Je camera slaat dan wel 60fps op, maar je krijgt in werkelijkheid (3x) 20fps.
20fps wordt door ons oog/brein nog als vloeiend ervaren. Dat komt overeen met jouw ervaring.
Bioscoopfilms werken met slechts 18fps en daar klaagt niemand over schokkerig beeld bij pannen, dus zelfs 25 echte fps zijn genoeg voor een vloeiend beeld bij normaal real-time afspelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mark-V schreef: do 8 november 2018, 17:43 Aangezien het een algemeen topic is heb ik ook een vraagje: :winkie:

I

Welke camera gebruiken jullie tijdens de ritten en hoe is je resultaat / beeldkwaliteit?

(Hiervoor had ik een GoPro Hero 3+ Silver en die lijkt het beter te doen.......
Gopro 5 black op 2.7k
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Sony HDR-AS50, 1080p 60fps, heb de cam net een paar weken. Bevalt goed, evenals de beeldkwaliteit. Goede beeldstablisatie. Fijne app.
(Goed af te stellen op mijn borst nog even in de vingers krijge . Ik zit toch dieper tijdens het rijden dan met afstellen van de cam. Gaat goed komen).
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 november 2018, 17:51 Dat moet aan de camera liggen, of aan de compressie. Of aan het spul waarmee je de filmpjes bekijkt ;)
Als je VLC player gebruikt, dan kan je met de E-toets beeldje voor beeldje scrollen. (Andere goede players zullen die optie ook wel hebben)
Zie je dan dat 2 of zelfs 3 beeldjes na elkaar hetzelfde zijn, dan wordt je genaaid. Je camera slaat dan wel 60fps op, maar je krijgt in werkelijkheid (3x) 20fps.
20fps wordt door ons oog/brein nog als vloeiend ervaren. Dat komt overeen met jouw ervaring.
Bioscoopfilms werken met slechts 18fps en daar klaagt niemand over schokkerig beeld bij pannen, dus zelfs 25 echte fps zijn genoeg voor een vloeiend beeld bij normaal real-time afspelen.
Grappig, ik wist ergens de optie op VLC, maar had het nog niet geprobeerd.
Resultaat:

Code: Selecteer alles

1080p @60fps = vloeiend, maar beeldkwaliteit is redelijk
2.7K @30fps = vloeiend, maar wazig tijdens bewegen (dit zou dan kunnen duiden op een te langzame processor / chipset? )
4K @30fps = steeds 2x hetzelfde beeld, dus eigenlijk 15fps
Dus eigenlijk is de Nikkei Extreme X8S geen volledige 4K filmcamera, want je kunt er niet vloeiend mee filmen ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai.
Gelukkig is 1080 ook een mooie resolutie.
Goed bruikbaar voor youtube en huis-tuin-en-keuken.
Maar natuurlijk geen 4k.
Als je een 4k camera zocht, dan ben je genept/misleid.
Als je gewoon een action cam wilde, dan is deze Nikko natuurlijk best bruikbaar.

Echt 4k stelt flinke eisen aan de hardware. Het beeld moet 30 of zelfs 60x per seconde worden uitgelezen vd beeldsensor, verwerkt worden door de image processor en worden opgeslagen op je geheugenkaart.
Dat is serieus veel data. Daar wringt blijkbaar de schoen.
Maar een lagere resolutie en/framerate heeft dus ook voordelen. Je kan meer kwijt op je geheugenkaartje, het stelt minder zware eisen aan de afspeelapparatuur en ook het editen vraagt minder computerkracht.

Dus nu aan jou de vraag wat te doen met deze Nikko ;)
Uhh Nikkei...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie