170mm voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik ben aan het kijken om een nieuwe fiets op te bouwen en 1 van de onderdelen waar ik nog niet uit kom is de voorvork.
Zoals gezegd moet het een 170mm worden.
De vork gaat in een fiets komen met een 160mm cc air of coil. Het is dus belangrijk dat de voorvork de achter demper kan bijbenen.
De fiets gaat voor 80%-90% gebruikt worden in bikeparks en de rest zal Enduro zijn. Effiecient klimmen is dus niet belangrijk en dus propedal, remote lock out mag maar daar wil ik niets extra voor betalen.
Tevens hou ik er niet van om heel veel finetune instellingen te hebben. Ik ben van het instellen en klaar ermee.
Ik heb niet echt een merk voorkeur, maar heb in mijn Honzo nu een rockshox yari en die bevalt prima. Mede door het simpele stevige design en prijs. Heb overigens geen enkele andere ervaring dan met lefty en rockshox.
Zou dus een no brainer kunnen zijn, echter vraag ik me af of de yari straks de cc kan bijbenen.
Ik weeg schoon aan de haar 75kg, dus fully dressed zal dat richting de 85kg-90kg gaan.

Samenvattend
170 mm
27,5 boost
Passend bij cc-air / coil
Bikepark / super enduro
Berijder 75kg (85kg-90kg incl bepakking/ kleding)
Plug and play (weinig instellingen)
Goedkoopst mogelijke vork die aan bovenstaande specs voldoet.
Laatst gewijzigd door dorretje op do 25 oktober 2018, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Je hoort heel veel positieve dingen over de nieuwe Marzocchi Z1, maar heb em zelf nog niet kunnen testen. Die vork blijkt net een beetje steviger (en zwaarder) te zijn dan een Fox36 en de demping is simpel maar blijkt goed te werken.

RRP is 899,- maar ik heb hem al voor 700 langs zien komen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad is de pers enthousiast over die Marzocchi.

En anders toch gewoon de nieuwste (en duurste) Lyric: die staat uit de doos bijna al goed voor 90% van de gebruikers en zit gewoon op hoog niveau.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik zou in dit scenario ook de Marzocchi overwegen (of kijken of je een OEM Fox 36 Rhythm kunt vinden, in principe technische dezelfde vork). Goede demping met simpele instelling en alles is wat steviger uitgevoerd waardoor je ook minder snel een krakend kroonstuk krijgt (dit issue lijkt recent weer veel voor te komen bij high-end (en dus relatief lichte) Fox en RS vorken).

Edit: een klein nadeeltje van de GRIP Sweep demper in the Marz/Rhythm is wel dat de LSC knop geen klikjes heeft maar traploos in te stellen is en daardoor makkelijk verdraait (bv tijdens transport). Hier zijn natuurlijk wel low-tech oplossingen voor zoals een stukje tape o.i.d.
Laatst gewijzigd door nielsvk op do 25 oktober 2018, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Ben je trouwens op zoek naar een 27,5 of 29? Bij bike-components hebben ze een 29" 160mm Fox 36 met Grip demper voor 700. Moet je alleen nog even de 170mm airhaft voor 60 euro ofzo erbij bestallen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

of hier een 27.5 Fox 36 factory met HSC-LSC voor 710 euro, wel weer die 170mm airshaft erbij halen
https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... ost-785747
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik zag in de nieuwsbrief van RCZ nog een 160mm Pike voorbij komen voor 399 ofzo.

Wil de TS Boost of niet?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Zal om een 27.5 boost voorvork gaan.
Zal te starttopic ook even aanvullen.

Als ik het zo zie moet ik toch wel aan €700,- denken?
Had toch op iets minder gehoopt.

Nog ervaringen met de helm of x-fusion?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Manitou Mattoc zou dan mijn keuze zijn.
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

De Yari komt binnenkort ook met charger demper. Die zou ik even in de gaten houden. Veel vork voor je geld.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De niet allernieuwste en duurste Lyrik (2016 of 2017 model ofzo) is ook een fijne vork en eenvoudig in te stellen. Macht i.m.o. mooi met een RZmonarch plus en ook met een DVO Topaz.

Ik vond em fijner dan de Yari (heb wel eens een dagje huurfiets gedaan daarmee) die stugger was, en toch sneller zijn veerweg verbruikte.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

dorretje schreef: do 25 oktober 2018, 19:53 Nog ervaringen met de helm of x-fusion?
Eigenlijk ben je erg tegenstrijdig bezig.

Je vraagt een vork die een erg goede achterkant bij kan houden. Maar je wilt weinig instelmogelijkheden. Dan zijn de opties zeer beperkt. Naast een top Rockshox (dus alleen de Lyric-lijn, en eigenlijk alleen het topmodel) zit je dan op inderdaad die Marzocchi of eventueel nog een DVO Beryl.

Daarna zijn alle goede voorvorken voorzien van veel instelmogelijkheden. Ook de Helm en de X-Fusion. En wil je het maximale uit dat soort vorken halen, dan moet je wel weten waar je aan moet draaien.

De X-Fusion ken ik niet echt, is erg comfortabel maar ik heb hem nooit op snelheid of in ruig terrein gereden. De Helm heb ik inmiddels wel wat ervaring mee. Is een specifieke vork, vraagt om een agressieve rijstijl en sowieso om wat snelheid. Op dat moment presteert er maar weinig beter, de Helm is echt briljant. Maar rijd je netter en rustiger, dan komt de vork eerder overdempt over en lijkt het comfort ook te ontbreken. Met het instelbereik kun je in tegenstelling tot bij veel andere vorken weinig fout doen, maar daardoor luistert het aan de andere kant wel weer nauw om de perfecte afstelling te krijgen.

Goed, en als je dus stiekem blijkbaar wel aan knopjes wilt draaien: Formula Selva! Daar kun je werkelijk alles aan verstellen en bij MTB-news.de was die vork recentelijk de testwinnaar tussen alle andere beschikbare topvorken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

[/quote]

Eigenlijk ben je erg tegenstrijdig bezig.

[/quote]

Niet bewust iig :D

Het moet echt een vork zijn met zo min mogelijk instellingen. Ik ben daar heel slecht in en ik ben niet de persoon die een klikje meer of minder merkt. Ook haal ik geen plezier uit het finetunen van een voorvork. Ben meer van de 80/20 regel.
Ik ben wel de persoon die het presteert om met mijn gedraai aan knopjes een hele voorvorkwerking kan vernachelen.

Dus voor nu:
RS Lyrick
Marzocchi z1
DVO beryl
RS Yari met nieuwe charge demper?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Als je geen haast hebt is het misschien de moeite waard om te wachten tot er een keer ergens een Fox 36 Rhythm OEM take-off wordt aangeboden voor een mooie prijs. Bikemarkt op mtb-news.de en Pinkbike buy&sell in de gaten houden. Heb ze rond de 400-500 euro voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Uiteindelijk besloten om niet zelf te gaan opbouwen ivm budgetaire reden, maar nav dit topic en daarna wat research is het een fiets met een RS Lyrick geworden.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Plaats reactie