Alternatief Magura steekas

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Omdat ik mijn steekas al tijden niet los heb gehad kreeg ik hem niet los. (heel weinig op de mtb gezeten het afgelopen jaar).
Helaas heb ik al 2 torx tools gesloopt, waarvan bij de laatste het punt in de steekas zit. Nu wil ik de steekas gaan los draaien met een waterpomp tang, maar wacht er nog eventjes mee. Zolang ik geen lekke band heb gaat het wel natuurlijk.

https://www.pinkbike.com/photo/16454907/

Zijn er alternatieve 15mm steekassen die ook in een Magura TS8 vork passen. Gewoon met QR hevel of draaien als bij DT Swiss. Wil niet zomaar een blind een DT Swiss steekas kopen.

Sorry, eigenlijk nog weinig actief op mountainbike.nl, maar vandaag toch maar weer eens beland. :lol: Ben eigenlijk meer met fixed gear racen bezig dan met mountainbiken, maar af en toe op de mountainbike vind ik nog steeds leuk hoor. :-q :tong
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Belangrijk is om er achter te komen hoe lang de as moet zijn en ook hoe lang het draad is en wat voor spoed die draad heeft.
Als je dat weet kan jij kijken of er een as voor de vinden is.

Zomaar 1 kopen gaat bijna gegarandeerd leiden in teleurstelling.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Een waterpomptang gaat lastig worden :( zou eerder een griptang zijn die deze klus moet gaan klaren :-D ik zou eerst de restant van de torxbit doortikken en een goede kwaliteits merk torxbit/ sleutel halen en beiden niet hol, de holle zijn niet bedoeld voor het zware werk :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een goede waterpomptang die op de juiste manier gebruikt wordt heeft massa’s grip.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dit zou een alternatief kunnen zijn voor de Magura M15 as. Aan de prijs, MAAR er staat ook een plaatje met maten bij. Linkje R2-bikes
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Een Torx T25 heeft nochtans een diep profiel dus met groot contactoppervlak.
Als dat profiel zelfs dan nog zo sterk wordt beschadigd, lijkt het me dat het materiaal aluminium is, en met knijpend materiaal riskeer je dat de gehele kop in brokken gaat en nog minder kans om los te krijgen zonder schade.
Ik zou eerst pogen een kruipolie / defixer in de verbinding te injecteren en wat wachten.
En dan misschien met een plat beiteltje onder een hoek op de omtrek (=hefboomeffect, een bout in een center heeft er quasi geen) in de losdraairichting zachtjes hameren op verschillende plaatsen op de omtrek. De schokjes gecombineerd met de defixer volstaan misschien om er beweging in te krijgen.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Bedankt voor de reacties. Maar mijn vraag was eigenlijk of er alternatieven waren voor de Magura steekas. Waarbij je gewoon met een hevel je wiel kan vast zetten.

Zolang ik niet lek rijdt kan ik gewoon fietsen. Maar ik wilde andere banden monteren, dus toen ik mijn steekas wilde demonteren brak de Torx af en bleef hij zitten. Nu denk ik er aan om een nieuwe Magura steekas te kopen, incl. intern Torx tooltje. Ze zijn niet zo heel duur, maar liever had ik een ander soort steekas willen monteren met snelspanner. Op de Fox vork op semi-old-school 26er werkt dit toch fijner.
Plaats reactie