Vlgs Ritelrechner ga je bij 90 tpm met 34 x11 tov 32 x11 max 3 km harder. Ipv 36 kmpu naar 39 kmpu.
Bij steile lange klimmen kan de 32 net je wel boven brengen of zorgen dat je met een nog redelijke cadans naar boven peddelt.
Ervaringen oval chainrings voor 11 speed
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
- Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT
Vlgs Ritzelrechner ga je bij 90 tpm met 34 x11 tov 32 x11 max 3 km harder. Ipv 36 kmpu naar 39 kmpu.
Bij steile lange klimmen kan de 32 net je wel boven brengen of zorgen dat je met een nog redelijke cadans naar boven peddelt.
Bij steile lange klimmen kan de 32 net je wel boven brengen of zorgen dat je met een nog redelijke cadans naar boven peddelt.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Ligt meer aan het materiaal en de lengte/profiel van de tanden dan aan of ie rond of ovaal is..PaganiProductions schreef: ↑ma 8 oktober 2018, 14:48 Hoe zit het met de slijtage van een ovaal kettingblad tegenover een normaal ketting blad
Mijn garbaruk oval heeft langere tanden dan het stock Canondale blad, ik vermoed dat ie daardoor langer meegaat, ik merk in ieder geval al verschil met chaindrops.
Als de tanden en materiaal verder gelijk zijn zou een oval zeker niet sneller moeten slijten. (Gezien de betere krachtverdeling)
Vandaag eens weer gereden op stuk met redelijks stijle klimmen en dan is een 32er erg fijn met een rustig tempo naar boven.
Benieuwd of het mij een 32er ook zou lukken.
Benieuwd of het mij een 32er ook zou lukken.
Dat soort data is erg handig.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 675
- Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
- Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty
Zelf ook ovaal gereden, en ik kon toen de voordelen wel voelen
Nu met mijn nieuwe fiets weer terug op een rond blad aangezien deze bij het crankstel werd meegeleverd en voel ik eigenlijk geen nadelen...
Al met al een gevoelsdingetje, en het moet bij je passen. Sommige mensen die hebben liever het 'dode' punt in hun pedaalomslag zodat de de druk beter kunnen timen ipv het ovale blad die ervoor zorgt dat je niet echt kan 'stoempen'
Overigens is er ook nog wel veel verschil tussen de fabrikanten en daarmee ook de ovaliteit van de bladen, ikzelf had een blad van gabaruk en mijn fietsmaat 1 van absolute black waarbij de laatste ovaler was als degene die ik had.
Maar, als je toch wat geld wil stukslaan moet je het misschien eens testen met het systeem van Q rotors
Nu met mijn nieuwe fiets weer terug op een rond blad aangezien deze bij het crankstel werd meegeleverd en voel ik eigenlijk geen nadelen...
Al met al een gevoelsdingetje, en het moet bij je passen. Sommige mensen die hebben liever het 'dode' punt in hun pedaalomslag zodat de de druk beter kunnen timen ipv het ovale blad die ervoor zorgt dat je niet echt kan 'stoempen'
Overigens is er ook nog wel veel verschil tussen de fabrikanten en daarmee ook de ovaliteit van de bladen, ikzelf had een blad van gabaruk en mijn fietsmaat 1 van absolute black waarbij de laatste ovaler was als degene die ik had.
Maar, als je toch wat geld wil stukslaan moet je het misschien eens testen met het systeem van Q rotors
Just do Ti, or did i die?
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Is je bereik nu goed, pak dan ook een 32T oval, wil je je bereik verschuiven naar de zware kant omdat je met 40+ nog wilt kunnen trappen, en denk je dat je met een zwaarder lichtste verzet nog steeds boven komt, neem een 34T.
Maar zoals de meeste al aangeven, afstappen en gaan lopen is vervelender dan iets minder meetrappen in een afdaling, beneden kom je toch wel! Vaak ben je sneller beneden door minder te remmen ipv harder te trappen. Dus bij twijfel begin met een 32T of haal een goedkoop blad 34 bij AliExpress, zonde om 60 euro uit te geven om er achter te komen dat het niet bij je past.
Zelf heb ik voor een 30 en 34T oval gekozen, maar dan moet je wel zelf kunnen wisselelen, (in mijn geval paar x per jaar de 30T erop voor rondjes in het buitenland).
Maar zoals de meeste al aangeven, afstappen en gaan lopen is vervelender dan iets minder meetrappen in een afdaling, beneden kom je toch wel! Vaak ben je sneller beneden door minder te remmen ipv harder te trappen. Dus bij twijfel begin met een 32T of haal een goedkoop blad 34 bij AliExpress, zonde om 60 euro uit te geven om er achter te komen dat het niet bij je past.
Zelf heb ik voor een 30 en 34T oval gekozen, maar dan moet je wel zelf kunnen wisselelen, (in mijn geval paar x per jaar de 30T erop voor rondjes in het buitenland).
Hier in Midden limburg kom ik wel met een 34er weg met soms uitstapjes naar Zuid Limburg maar dat is maar een paar keer per jaar.Prulleman schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 11:50 Is je bereik nu goed, pak dan ook een 32T oval, wil je je bereik verschuiven naar de zware kant omdat je met 40+ nog wilt kunnen trappen, en denk je dat je met een zwaarder lichtste verzet nog steeds boven komt, neem een 34T.
Maar zoals de meeste al aangeven, afstappen en gaan lopen is vervelender dan iets minder meetrappen in een afdaling, beneden kom je toch wel! Vaak ben je sneller beneden door minder te remmen ipv harder te trappen. Dus bij twijfel begin met een 32T of haal een goedkoop blad 34 bij AliExpress, zonde om 60 euro uit te geven om er achter te komen dat het niet bij je past.
Zelf heb ik voor een 30 en 34T oval gekozen, maar dan moet je wel zelf kunnen wisselelen, (in mijn geval paar x per jaar de 30T erop voor rondjes in het buitenland).
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Als je nou 1 fiets tegelijk aanpakt, dan kan je het eerst uitproberen voor je overbodige kosten gaat maken.
altijd leuk om nieuwe spullen voor je fiets te kopen, maar een beetje plannen kan geen kwaad, dan hou je uiteindelijk geld over voor de volgende upgrade
altijd leuk om nieuwe spullen voor je fiets te kopen, maar een beetje plannen kan geen kwaad, dan hou je uiteindelijk geld over voor de volgende upgrade
Als het zaakje versleten isPrulleman schreef: ↑di 23 oktober 2018, 10:32 Als je nou 1 fiets tegelijk aanpakt, dan kan je het eerst uitproberen voor je overbodige kosten gaat maken.
altijd leuk om nieuwe spullen voor je fiets te kopen, maar een beetje plannen kan geen kwaad, dan hou je uiteindelijk geld over voor de volgende upgrade