Slx of Xt?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In een ander topic omschreef Kermit het goed: de XT shifter geeft een beter gevoel.

Sorry, maar er zit zo goed als geen verschil in schakelkwaliteit tussen een XT en een SLX shifter. Onder belasting doen beide het nog steeds prima, ook de SLX dus.

Bij de derailleurs ga je onder belasting echt meer verschil merken, maar dan ben je bij een 20% helling bij volle bak doortrappen aan het schakelen. Dan doet XT nog wat er verwacht wordt en een SLX-achterderailleur zal wat harder kraken en meestal ook gewoon schakelen. Tot de boel wat ouder is, dan zul je eerder vertraging opmerken bij de SLX derailleur.

Het verschil tussen cassettes is op zo een moment ook groter dan die van een shifter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Polly1950 schreef: ma 8 oktober 2018, 17:04 Er is een test geweest verschil slx en xt. Uitkomst was dat zowel shifter als derailleur xt beter werken. De cassette van slx is geheel van staal en slijt minder. Je kan alles ook apart bestellen en dan ben je niet (duurder) uit. Ik heb trouwens een Sunrace cassette, de blanke, gekocht en die werkt prima en is nog goedkoper dan de slx.
De xt shifter kan trouwens bij afschakelen ook met de duim gebruikt worden. Vindt ik nu het ik het heb makkelijker en sneller dan trekken met de vinger.
Hoe bevalt de sunrace cassette? Schakelt het goed? Kwaliteit, slijt het sneller of valt het mee.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sunrace is prima, ik had een 11-42, schakelt gewoon goed en was nog prima na 3,5k. Rij nu met een 11-50 (ombouw naar 1x11), ook van sunrace. Iets lichter dan een vergelijkbare XT cassette, duurzaamheid ongeveer vergelijkbaar.

De 11-50 heeft alleen een raar sprongetje van 18 naar 15, wat ik niet fijn vind.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Kun je nu met een SLX shifter in 1 keer 4 versnellingen lichter? Da's nieuw voor mij....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

johnniesu123 schreef: ma 8 oktober 2018, 19:11
Polly1950 schreef: ma 8 oktober 2018, 17:04 Er is een test geweest verschil slx en xt. Uitkomst was dat zowel shifter als derailleur xt beter werken. De cassette van slx is geheel van staal en slijt minder. Je kan alles ook apart bestellen en dan ben je niet (duurder) uit. Ik heb trouwens een Sunrace cassette, de blanke, gekocht en die werkt prima en is nog goedkoper dan de slx.
De xt shifter kan trouwens bij afschakelen ook met de duim gebruikt worden. Vindt ik nu het ik het heb makkelijker en sneller dan trekken met de vinger.
Hoe bevalt de sunrace cassette? Schakelt het goed? Kwaliteit, slijt het sneller of valt het mee.
Schakelen gaat prima. Vorige week tt Nuenen gereden. Op de afvalberg daar, de hoogste berg van Brabant en zeker twee keer zo hoog als Bavelse berg, heel veel geschakeld ook onder grote belasting ging het goed. Slijtage nog niets van te merken na 500 km.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ad58 schreef: di 23 oktober 2018, 10:59 Kun je nu met een SLX shifter in 1 keer 4 versnellingen lichter? Da's nieuw voor mij....
Volgens mij is slx m7000 3 up, 1 down en xt m8000 4 up, 2 down
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 8 oktober 2018, 17:24 In een ander topic omschreef Kermit het goed: de XT shifter geeft een beter gevoel.

Sorry, maar er zit zo goed als geen verschil in schakelkwaliteit tussen een XT en een SLX shifter. Onder belasting doen beide het nog steeds prima, ook de SLX dus.

Bij de derailleurs ga je onder belasting echt meer verschil merken, maar dan ben je bij een 20% helling bij volle bak doortrappen aan het schakelen. Dan doet XT nog wat er verwacht wordt en een SLX-achterderailleur zal wat harder kraken en meestal ook gewoon schakelen. Tot de boel wat ouder is, dan zul je eerder vertraging opmerken bij de SLX derailleur.

Het verschil tussen cassettes is op zo een moment ook groter dan die van een shifter.
Tot nu toe 2x een SLX 11-speed shifter spontaan uit elkaar zien vallen.
Nog niet gezien bij XT.
Noem het toeval of pech, maar het moertje dat de hele interne meuk op zn plek houdt komt los en dan schiet intern alles van zn plek. Dat krijg je nooit meer terug op zn plek, zeker niet on the trails.
Naar aanleiding van dit leed toch ernstig de voorkeur voor XT. (En ik vind XT toch net iets beter aanvoelen, zit wellicht gewoon tussen de oren)
Ik zou er een nieuwe fiets niet voor in de winkel laten staan, maar als ik in de markt ben voor een shifter, dan toch XT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Prulleman schreef: di 23 oktober 2018, 19:25
Ad58 schreef: di 23 oktober 2018, 10:59 Kun je nu met een SLX shifter in 1 keer 4 versnellingen lichter? Da's nieuw voor mij....
Volgens mij is slx m7000 3 up, 1 down en xt m8000 4 up, 2 down
Hoe schakel je dan 3 maal up?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ehmmm met up bedoel ik naar een groter kransje (omhoog op de cassette...?) Of is dat niet de juiste term en draai ik het om?

Anyway met SLX ga je dus met de grote hendel 1, 2 of 3 kransjes groter en met je wijsvinger trekken of met je duim duwen tegen het kleine hendeltje 1 kransje kleiner.

Met XT is het dus met de grote duim hendel 1tje meer (4). En als je de kleine hendel met je duim gebruikt kan je 1 of 2 kransjes kleiner, met je wijsvinger naar je toe is altijd 1 kransje kleiner.

Ik was van oudsher gewend om kleiner te schakelen met mijn wijsvinger (oude 8 speed xt shifters), maar nu met XT gebruik ik meer mijn duim, makkelijker 1 of 2 tandjes kleiner + je kan je wijsvinger aan je rem houden.

Shimano termen:
- 2 way release: de kleine hendel 2 richtingen kunnen bewegen om een kransje kleiner te schakelen (slx en hoger)
- Multi release: 1 of 2 klikjes met de kleine hendel (xt en hoger)

Op mijn fiets zat orgineel een slx shifter en ik ben erg blij met de upgrade naar xt die ik heb gedaan!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Nog een dingetje; XT cassette heeft twee spiders voor de grootste zes kransen, SLX heeft één spider voor de grootste drie kransen.
SLX cassette slijt makkelijker in op een alu body.

Ik zou voor XT gaan als je die €50,- kan missen. Bovenstaande plus de hogere kwaliteit en vooral functionaliteit van de XT shifter.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik gebruik ook een XT setje voor het schakelen en er zit merkbaar verschil in met SLX.
Maar als ik met mijn duim duw of met de wijsvinger aan de kleine handel trek, ik schakel gewoon 2 kransjes kleiner. En niet 1.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

M8000 of ouder?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik gebruik een oudere set XT dan de M8000. Met deze vraag vermoed ik dus dat de M8000 dus maar 1x schakelt met de wijsvinger.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mike123 schreef: wo 24 oktober 2018, 09:59 Ik gebruik een oudere set XT dan de M8000. Met deze vraag vermoed ik dus dat de M8000 dus maar 1x schakelt met de wijsvinger.
bij mij wel in ieder geval :D en de oudere dus 2x in beide richtingen?
:)

blijkbaar heeft xtr m9000 het wel in 2 richtingen en kan je een m8000 shifter hacken:
http://forums.mtbr.com/drivetrain-shift ... 09746.html

en nog meer bevestiging dat de 10 speed xt het wel in beide richtingen had:
http://forums.mtbr.com/shimano/xt8000-1 ... 98311.html
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

10-speed deed het in beide richtingen dubbel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie