Keuze verende voorvork?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
acker12
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 3 oktober 2018, 15:15

Allen,

Ik heb een Wilier 505XN met een Rockshock 30 voorvork. Niet de duurste! Ik heb nu al 3x, elke winter, mijn locking kapot gehad.
Ik gebruik de locking regelmatig. Verharde wegen vast en offroad los. Ik ben 100kg zwaar. Misschien dat dat ook mee speelt.
Maar wil nu een voorvork die wel goed blijft werken. En ik zou graag willen weten hoeveel onderhoud een voorvork nodig heeft?
Is er iemand die mij advies kan geven?

Groeten Erwin
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lockout is overrated, ik gebruik 'm nagenoeg nooit. Eigenlijk alleen als ik staand het viaduct op stamp op de 12km naar de dichtstbijzijnde mtb-route :)
Maar zelfs dat zou prima zonder kunnen.

Ik weet zo niet hoe dat bij jouw vork zit, maar veel vorken hebben geen keiharde lockout. Ze blijven altijd een klein beetje bewegen.

Onderhoud is erg afhankelijk van het gebruik, hoeveel km's, en in wat voor omstandigheden. Eens per jaar wordt vaak aangeraden, maar een xc-30 is soms zo goedkoop te vinden dat een servicebeurt al duurder is....
Wat je zelf kunt doen is sowieso na elke rit de binnenpoten (stanchions) goed schoonvegen en met een borsteltje langs de randen van de afdichtingen gaan. Eens in de zoveel ritten een drupje olie (bv van die goedkope Kroon naaimachineolie) op de seals doen, paar keer inveren en droogvegen (trekt anders alleen maar vuil aan).

Goede vorken... die zijn er genoeg. Hangt af van wat je wilt uitgeven, maar bv een Reba is goed en nog niet belachelijk duur. Maar ook een Recon (modelletje lager) is al een hele aardige vork.
Bij een luchtvork altijd ook een pompje kopen, om de beste afstelling te vinden ontkom je niet aan wat experimenteren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt een vrij 'basic' vork en zeker met jouw gewicht kun je die gewoon niet goed afstellen. Waardoor de neiging is dan de lockout er maar op te gooien. Wat Kermit al zegt: highly overrated zo een lockout. Met een betere vork deint de boel ook op straat stukken minder. Maar dan heb je het wel over vorken die al voorbij de €600-€700 gaan.

Het voordeel van die vorken is wel dat ze ook voor een rijder van 100 kg aardig af te stellen zijn en dat je opeens dus echt de voordelen van vering gaat ervaren. Nu neemt de vork wat klappen weg, een echt goede vork levert een stuk comfort en vooral extra grip (en daarmee dus een stukje vertrouwen).

Maar ook een goede vork moet je regelmatig onderhouden. De ene wat meer dan de andere, maar gebruik je de vork het hele jaar door dan is minstens 1x per 2 jaar eigenlijk wel het minimum.

Met jouw gewicht moet je eigenlijk over een moderne vork met dikkere vorkpoten na gaan denken. De extra stijfheid die dat biedt komt ook de betrouwbaarheid ten goede. Dan heb je het over bijvoorbeeld een Rockshox Revelation of Yari. En dan eventueel met 120 mm veerweg, wat wederom bij jouw gewicht geen kwaad kan en maar heel beperkt invloed heeft op de rijeigenschappen. https://www.bike-components.de/en/RockS ... el-p44737/
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

kermit schreef: wo 3 oktober 2018, 22:15 maar een xc-30 is soms zo goedkoop te vinden dat een servicebeurt al duurder is....
Het zal een 30 silver of gold zijn en geen xc-30, de 30 is er ook in coil en air.
Handig om te weten om welke het precies gaat, de 30 gold is een €300 vork.
acker12
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 3 oktober 2018, 15:15

Hallo Kermit en Lars,

Bedankt voor jullie reactie hier kan mee aan de slag.

Gr,
Erwin
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo 'n 30 vork is te slap als je 100kg weegt.
Wat Lars zect, je kunt beter een vork kiezen met 34 of 35mm vorkpoten.
Flext minder, veert beter, dus meer controlle.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie