Ervaring met backweep >10 graden en ergo grips bij enduro?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 993
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb een Raceface 35 ride 35 760 mm. Dit stuur heeft een sweep van 8 graden. Daarop standaard rubber grips van 32 mm.

Na een paar daagjes intensieve enduro heb ik op beide handen en onderarm wat last gekregen in de spiergroep die de pink en de ringvinger aansturen. Hier kan een oude ontsteking een rol spelen (veel toetsbordwerk) die ondanks fysio-interventie nooit helemaal verdwenen is. Doordat middelvinger en wijsvinger vaak aan de rem zitten wordt deze groep veel aangesproken.
Ik vraag me af of een ander stuur en/of andere grips een verbetering zullen zijn.

Drie vragen:
1. Heeft iemand ervaring met een stuur met meer sweep (zeg 12 graden) bij enduro?
2. Heeft iemand ervaring met ergo grips zoals Ergon Fat Grips?
3. Zou het helpen?
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Joepie de schreef: di 2 oktober 2018, 12:46 Ik heb een Raceface 35 ride 35 760 mm. Dit stuur heeft een sweep van 8 graden. Daarop standaard rubber grips van 32 mm.

Na een paar daagjes intensieve enduro heb ik op beide handen en onderarm wat last gekregen in de spiergroep die de pink en de ringvinger aansturen. Hier kan een oude ontsteking een rol spelen (veel toetsbordwerk) die ondanks fysio-interventie nooit helemaal verdwenen is. Doordat middelvinger en wijsvinger vaak aan de rem zitten wordt deze groep veel aangesproken.
Ik vraag me af of een ander stuur en/of andere grips een verbetering zullen zijn.

Drie vragen:
1. Heeft iemand ervaring met een stuur met meer sweep (zeg 12 graden) bij enduro?
2. Heeft iemand ervaring met ergo grips zoals Ergon Fat Grips?
3. Zou het helpen?
Ik heb aan beide armen RSI klachten (ook veel bureau werk...) en daardoor doen mijn polsen bij het MTB'en vaak zeer.
Heb daar voor Ergon Fat Grips gemonteerd en dat scheelt bij mij een hoop.
Veel meer onderstuning door de ovaal vorm en minder belastend door de grotere diameter.
Ervaring met 12 graden backsweep en enduro heb ik niet, maar bij andere fietsen wel en dat beviel mijn polsen ook beter.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien de remmen zo afstellen dat je alleen met je wijsvinger remt? Dan houd je je stuur ook stabieler vast (met 3 vingers) en belast je wat dat betreft je hand ook minder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Paar adviezen uit eigen ervaring:
- rem alleen met wijsvinger
- zorg dat remmen goed afgesteld staan (dus bijv. niet te ver hoeven intrekken remhendel)
- stel positie van remhendels goed af (dus in lijn met je hand/onderarm, niet te hoog of laag)
- Iets bredere/zachtere grips monteren

Eventueel nog te proberen:
- neem handschoenen met wat lichte gel-padding

Verder is mijn ervaring: je spieren (en dus ook pezen) zijn gewoon niet gewend om zo veel en lang te remmen als je veel enduro gaat rijden. Het is dus ook een kwestie van trainen!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

+1 op alle door ReinierT genoemde punten.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Heb uiteindelijk mijn stuur van laten inkorten van 740 naar 700 waardoor mijn polsen een stuk minder onder een hoek komen te staan en dat bevalt mij tot nu toe prima.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb met mijn Remedy ook behoorlijk last van mijn handen gehad als ik langer als 2.5uur reed.
Alles tig keer afgesteld en gespeeld met verschillende handvatten van Bontrager, Esi en Ergon, niks hielp.
Toen op advies van Bikeplanet mijn 35mm stuur omgewisseld voor een 31.8 en dat was de oplossing.
Het idee erachter was dat de 35 iets te stijf voor mij was en de 31.8 meer demping biedt.
Daarnaast dikke rubberen handatten van Lizardskins ipv de rest en die combo werkt als een dolle.
Van de zomer 10dagen op rij ruim 8u p/d gefietst (eerst een 5daagse tocht en daarna bikeparks) zonder een grijntje last van mijn handen.

Als je last houdt is een dunner, meer dempend stuur dus ook iets om te overwegen
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie