Gezocht nieuwe voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik ben voor mijn Cube reaction gtc op zoek naar een ander voorvork. Nu zit er een fox 32 ctd inuit 2015, die komt oorspronkelijk uit de orginele LTD SL, waar ik eigenlijk wel klaar mee ben. Ik ben nu op zoek naar een gelijkwaardige of betere voorvork met 100mm veering en een 15mm steekas voor een 29 inch. De huidige vork is 1 1/8 maar er kan ook een tapered in het frame. Oja en niet van het merk fox. Wie kan mij er in adviseren welke vork er dan het beste in kan.
Laatst gewijzigd door naze1975 op za 29 september 2018, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Welk aspect ben je klaar mee? Wat doe je met de fiets? Hoe zwaar ben je zelf?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik ben klaar met de service van fox, de vork heeft nu voor de 3x problemen en nu moet er voor mijn gemoedsrust een nieuw kroonstuk in
Deze fiets word voornamenlijk vebruikt voor de vlakkere ritten in Nederland maar rij wel redelijk door met 95 kilo aan eigen gewicht. Een sprongetje of dipje ga ik niet uit de weg.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=138861" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Die is 130mm, komt denk ik niet ten goede van mijn fiets.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha ja, net iets teveel. Kan er geen spacer in van 10mm? (solo air?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar inderdaad zo een soort vork.

Nu kan 130 mm prima in dat frame. Gaat nog pakweg een centimeter sag vanaf, dus in de praktijk verandert de geometrie met nog geen graad.

Anders zou ik toch voor minstens 120 mm gaan. En dan in een versie met inderdaad dikkere poten dan 32 mm. Want dat zal met jouw gewicht aardig flexen en zal zeker een rol hebben gespeeld in de problemen. Denk dus inderdaad aan een (2018-) Revelation of een Pike. Zijn ook vorken die in de praktijk zeer betrouwbaar zijn gebleken.

Probleem met de meeste 100 mm vorken is dat ze en minder stijf zijn (vrijwel allemaal 32 mm poten) en wat stugger afgesteld zijn. En de demping zit feitelijk in het ideale bereik voor een 70-90 kg rijder die zijn wielen aan de grond houdt.

Dan zijn er nog wel wat andere merken dan Rockshox te scoren, maar dat is duurder of obscuurder spul. Denk dat je dat niet zoekt of dat dat geen vooruitgang is?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Niet onbelangrijk: wat wil je er max. aan uitgeven? Anders adviseren onze experts hier straks allemaal een DVO of Öhlins als 'beste vork' :wink:
Plaats reactie