Velg van 35mm inwendig genoeg voor +band?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

De titel zegt het eigenlijk al, is een velg van 35 mm inwendig breed genoeg voor een 29x 3 of een 27,5x3 band?
Ik wil een plusbike gaan bouwen en heb mijn oog laten vallen op de Spank oozy trail 395, dit omdat ik de 345 al heb en het een mooi setje velgen vind ( voor een mooi bedrag).
Mijn gevoel zegt dat een 40mm brede velg beter zal zijn, of is 35mm al meer dan genoeg?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ooit was 19mm genoeg voor 2.0
Als je dat doortrekt naar 3.0, dan zou 30mm genoeg zijn.

Nu weten we dat breder beter is en 35 is iets breder dan 30.
Het zou dus kunnen, maar 40 is beter.
(ik had 50mm, maar ik heb vaak gedacht dat dat teveel was, bandenspanning kwam heel nauw om de sweetspot te vinden)

Andere vraag, wat ga je doen met je plus bike en wat verwacht je?

Plus is niet altijd een voordeel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Dat geloof ik. Mijn idee: ik heb 2 mtb’s Een Stanton 29” en (had) een santos met rohloff naaf. Nou It er in de santos een scheur in het frame, maar wil ik de rohloff naaf gaan gebruiken voor een andere opbouw. Ik wil alleen geen 2 fietsen die vrijwel identiek zijn aan elkaar. Dus zo is het idee van de starre plusbike geboren. Het liefst had ik een gravelracer erbij, maar dat zie ik niet zitten icm met draaishifter en dropbar.
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

Die spank oozy 395 velgen zitten ook op mijn Norco,rij er al 2 seizoenen Enduro mee.Gaat perfect met 3.0 banden.Deze zijn ook veel sterker dan de meeste platte brede velgen.Ik rij ze overigens tubeless.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Gebruikersavatar
Dennis07
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 20 maart 2012, 09:59
Mijn mountainbike: Spec Levo

Ik rijd met de WTB scraper i45 ( intern 45) met een 3.0 band. Tubeless op .8 bar.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Klazienaveen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb 3.0 op 42 mm gereden en op 35 mm. Geen wereld van verschil.


In beide gevallen vond ik 3.0 niet werken... . :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fl-wappie schreef:Het liefst had ik een gravelracer erbij, maar dat zie ik niet zitten icm met draaishifter en dropbar.
Er bestaat een ombouwsetje zodat je met SRAM racehendels kunt schakelen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Het liefst heb je een gravel racer, maar omdat je een Rofloff naaf over heb maak je er toch maar een plus bike van?? Dat is nogal een verschil zegmaar.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Dat van die schifters had ik al gezien/ gelezen, maar dat vind ik de aanschafprijs niet waard.
Mooi he, hoe je van een gravelbike op plusbike uit komt, maar dit is voor mij nu het makkelijkst met het meest hetgebruik van de oude onderdelen, en die gravelbike, die gaat er denk ik ook nog wel komen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

fl-wappie schreef:Dat geloof ik. Mijn idee: ik heb 2 mtb’s Een Stanton 29” en (had) een santos met rohloff naaf. Nou It er in de santos een scheur in het frame, maar wil ik de rohloff naaf gaan gebruiken voor een andere opbouw. Ik wil alleen geen 2 fietsen die vrijwel identiek zijn aan elkaar. Dus zo is het idee van de starre plusbike geboren. Het liefst had ik een gravelracer erbij, maar dat zie ik niet zitten icm met draaishifter en dropbar.
Goed plan :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb 3 sets met + banden (3.0):
Stans Hugo 29" (50mm intern)
Velocity Dually 29" (39mm intern)
Whisky No. 9 27,5 (44mm intern).


Ook een keer een proefrit gemaakt met een fiets met 3.0 banden op 35mm velgen. Ik moest de banden toen met iets meer druk rijden om rollen over de wangen in de bochten te voorkomen (weeg 85-88 kg). Dus ik zou voor minimaal 40mm (of 39) intern gaan.
Weet je al of het 29 of 27,5 wordt? Ik heb beide, en zijn niet te vergelijken qua rijgedrag.

Succes met de keuze.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Jan the Man schreef:Ook een keer een proefrit gemaakt met een fiets met 3.0 banden op 35mm velgen. Ik moest de banden toen met iets meer druk rijden om rollen over de wangen in de bochten te voorkomen (weeg 85-88 kg). Dus ik zou voor minimaal 40mm (of 39) intern gaan.
Weet je al of het 29 of 27,5 wordt? Ik heb beide, en zijn niet te vergelijken qua rijgedrag.
Kun je iets vertellen over de verschillen? ik heb zelf al een 27,5+ en ben bezig met een projectje en op de een of andere manier heb ik een 29plus in mijn hoofd met 140mm als een soort hardtail hooligan. Ben echter benieuwd of het niet te log wordt.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Ik denk dat het een combi gaat worden met voor de 29 en achter de 27,5 velg. Dit omdat er in het tweede hands frame geen 29+ band gaat passen denk ik (moet alles nog even nameten) en om de balhoofdhoek iets vlakker te krijgen.
Ik kwam de race face arc 40 velg tegen, is dat wat? Ik weeg zelf 90 kg.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik hen nog een set staan met een 27.5+ achterwiel en een 29+voorwiel met XTR-naven. Intern volgens mij ongeveer 40mm. Interesse?
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Achternaaf staat sowieso al vast, (de rohloff) en een voornaaf heb ik nog wel liggen meteen weer een mooi momentje om mijn vlechtvaardigheden een beetje op peil te houden. Dus helaas. Puur en alleen op zoek naar velgen.
Plaats reactie