Ik heb het bandenadvies topic gelezen, maar uiteraard is dat vooral gericht op MTB
Op mijn trialbike heb ik achter de Schwalbe Rocket Ron Evo gehad, maar hiermee reed ik soms wel 3 lekke banden binnen 1 uur.
Zodra ik iets te hard hiermee op een randje van een bankje, stoepje of verhoging kwam, had ik een snake bite.
Na het kijken van wat filmpjes op youtube van de betere rijders, kwam ik uit op de Continental Der Baron en Der Kaiser.
De laatste heb ik inmiddels op mijn achterwiel liggen, en wat een verschil!
Het rubber plakt al als je het aanraakt en ik kan met veel lagere bandenspanning rijden zonder mijn binnenbanden kapot te rijden.
Top!
Alleen die banden zijn niet makkelijk verkrijgbaar. Ik heb achter een 60-559 liggen (26x2,4), maar voorop een 57-559 (26x2,3).
Deze laatste kan ik niet vinden in de Continental Der Baron of Der Kaiser banden.
Daarom dus op zoek naar een alternatief omdat ik ook mijn voorband wil vervangen (ligt nu Schwalbe Table Top op).
Welke gebruiken jullie en hoe tevreden ben je er over?
Bedankt!!
Banden voor Biketrial
-
- Extreme Biker
- Berichten: 579
- Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy
Nu weet ik helemaal geen klap van trial rijden laat staan daarvoor geschikte banden, maar een wat hogere bandenspanning zal voor jouw probleem altijd helpen. De stevigheid van de band helpt wel wat tegen doorslaan op de velg, maar uiteindelijk draait het gewoon om de luchtdruk. Harder oppompen dus (of zit je al op de max voor jouw velgen?).Mark-V schreef:Ik heb het bandenadvies topic gelezen, maar uiteraard is dat vooral gericht op MTB
Op mijn trialbike heb ik achter de Schwalbe Rocket Ron Evo gehad, maar hiermee reed ik soms wel 3 lekke banden binnen 1 uur.
Zodra ik iets te hard hiermee op een randje van een bankje, stoepje of verhoging kwam, had ik een snake bite.
Dikke downhillbanden gebruiken! Die hebben dikkere wanden en slaan moeilijker door. Daar is nog van alles in te krijgen in 26" en anders even een oproep doen in 'Gezocht'.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maxxis Hookworms vond ik wel lekker in de stad.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Even kijken wat Kenny eronder heeft liggen oid.
Maar ook al gedacht om er een liner in te doen van Vittoria?
Desnoods de dunste zodat de band meer op de hoeken in vreet?
Bij de dikke heb je met Trial te weinig grip gok ik. Maar een dunne liner
in tubeless banden scheelt een hoop lekrijden.
Verder heb ik ook geen klote verstand van Trial maar dit is het eerste wat
bij lage druk rijden in me opkomt.
https://www.trial-bikes.com/en/vee-rubb ... 37074.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat ook wel wat info:
http://www.trashzen.com/faq.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Of eens hier doorspitten oid:
https://www.trials-forum.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook al gedacht om er een liner in te doen van Vittoria?
Desnoods de dunste zodat de band meer op de hoeken in vreet?
Bij de dikke heb je met Trial te weinig grip gok ik. Maar een dunne liner
in tubeless banden scheelt een hoop lekrijden.
Verder heb ik ook geen klote verstand van Trial maar dit is het eerste wat
bij lage druk rijden in me opkomt.
https://www.trial-bikes.com/en/vee-rubb ... 37074.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat ook wel wat info:
http://www.trashzen.com/faq.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Of eens hier doorspitten oid:
https://www.trials-forum.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Bedankt voor de reacties! Ik heb weer wat leeswerk zie ik!
Ik ga het eens even allemaal doorlezen
Ik ga het eens even allemaal doorlezen
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je bedoelt je Cannondale Rush?Mark-V schreef:...
Op mijn trialbike heb ik achter de Schwalbe Rocket Ron Evo gehad, maar hiermee reed ik soms wel...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Ik heb eventueel nog wel een Huck norris insert over voor weinig, helpt ook tegen jouw lekke banden issue.
Geen idee hoe een insert werkt icm biketrial, maar het probleem met die snake bites is opgelost met de Der Kaiser band.paulus1981 schreef:Ik heb eventueel nog wel een Huck norris insert over voor weinig, helpt ook tegen jouw lekke banden issue.
Alleen wil ik voorop ook iets anders hebben... Liefst een Der Kaiser, Der Baron oid, omdat ze ook zo lekker plakken, maar die zijn er blijkbaar niet in mijn bandenmaat te vinden (57-559) dus vandaar ben ik op zoek naar een alternatief
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Op mijn trialbike heb ik achter de Schwalbe Rocket Ron Evo gehad, maar hiermee reed ik soms wel...
Je bedoelt je Cannondale Rush?
Aha, da's beter
559 is toch 26"?
Het andere getal is de breedte in mm.
Da's toch geen vreemde maat?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Die 2.4" (60-559) kun je ook gewoon voor monteren! (of denk je dat er niet genoeg ruimte in je voorvork is?)Mark-V schreef:Geen idee hoe een insert werkt icm biketrial, maar het probleem met die snake bites is opgelost met de Der Kaiser band.paulus1981 schreef:Ik heb eventueel nog wel een Huck norris insert over voor weinig, helpt ook tegen jouw lekke banden issue.
Alleen wil ik voorop ook iets anders hebben... Liefst een Der Kaiser, Der Baron oid, omdat ze ook zo lekker plakken, maar die zijn er blijkbaar niet in mijn bandenmaat te vinden (57-559) dus vandaar ben ik op zoek naar een alternatief
57-559 is blijkbaar wel een rare maat voor die banden die ik wil
Alleen de 60-559 is makkelijk verkrijgbaar....
Maar dat is idd wat Lars mij ook vertelde...
Ik vind het persoonlijk raar dat een voorvelg die bijna 2x zo smal is als de achtervelg toch dezelfde band zou kunnen dragen, maar dat zal wel aan mij liggen dan
Ik heb een tabelletje gevonden van Schwalbe waarin de maximale breedte band is aangegeven t.o.v. de velgbreedte, dus ik ga morgen even meten
volgens mij past het prima in mijn voorvork, maar ook dat ga ik morgen even bekijken
Alleen de 60-559 is makkelijk verkrijgbaar....
Maar dat is idd wat Lars mij ook vertelde...
Ik vind het persoonlijk raar dat een voorvelg die bijna 2x zo smal is als de achtervelg toch dezelfde band zou kunnen dragen, maar dat zal wel aan mij liggen dan
Ik heb een tabelletje gevonden van Schwalbe waarin de maximale breedte band is aangegeven t.o.v. de velgbreedte, dus ik ga morgen even meten
volgens mij past het prima in mijn voorvork, maar ook dat ga ik morgen even bekijken
'Vroeger' reed iedereen met velgen die intern 19 mm breed waren. Daarop werden banden van 1.9" tot 2.5" gemonteerd (of soms zelfs zo smal als 1.5"...). Het past dus allemaal. Alleen als je met lage druk gaat rijden met een brede band op een smalle velg, dan beweegt de band zijdelings wat meer. Dat is een onaangenaam gevoel en je kunt ook eerder weg glijden. Daarbij deukt de band iets makkelijker in, omdat de wangen van de band al 'voorgebogen' zijn. Een bredere velg zorgt dat een band beter past en met lagere druk gereden kan worden. Dit omdat de wangen van de velg minder gebogen zijn en meer ondersteuning aan het loopvlak geven.
Bij een trialbike is de voorvelg smaller om gewicht te besparen. Dit wiel hangt meestal in de lucht omdat je op je achterwiel staat/hangt. Het voorwiel heeft dus minder functie en moet juist zo licht mogelijk zijn om zo makkelijk mogelijk op te kunnen tillen. Daarom dus een smalle (= lichter) velg. En dat je dan met iets meer druk in de band rijdt maakt ook niet zo heel veel uit.
Bij een trialbike is de voorvelg smaller om gewicht te besparen. Dit wiel hangt meestal in de lucht omdat je op je achterwiel staat/hangt. Het voorwiel heeft dus minder functie en moet juist zo licht mogelijk zijn om zo makkelijk mogelijk op te kunnen tillen. Daarom dus een smalle (= lichter) velg. En dat je dan met iets meer druk in de band rijdt maakt ook niet zo heel veel uit.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hi Lars,
Bedankt voor je uitleg weer!
Breder dan 2.25 gaat hem in ieder geval niet worden.
Of smaller wenselijk is.... Voor mij waarschijnlijk niet. Nog niet. Smaller betekent natuurlijk ook minder oppervlak om grip te hebben, en zeker bij balansoefeningen is dat wel handig voor mij (zoveel sta ik nog niet op mijn achterwiel alleen ).
Ik zal Continental eens een berichtje sturen, wie weet wat zij nog voor advies hebben aan beschikbare banden
Bedankt voor je uitleg weer!
Breder dan 2.25 gaat hem in ieder geval niet worden.
Of smaller wenselijk is.... Voor mij waarschijnlijk niet. Nog niet. Smaller betekent natuurlijk ook minder oppervlak om grip te hebben, en zeker bij balansoefeningen is dat wel handig voor mij (zoveel sta ik nog niet op mijn achterwiel alleen ).
Ik zal Continental eens een berichtje sturen, wie weet wat zij nog voor advies hebben aan beschikbare banden