Eigenlijk is 3x9 nog zo gek niet.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb nog 2x10 en ik moet zeggen voor puur MTB werk is het prima.

11/36 achter 26/39 voor. Maar ik rijd ook regematig op de wel. achter een 12/23 erop en je rijd de hele wel op de 39, gaat prima en is fijn ff wiel wisselen en klaar.

Ook gaat mij oude MTB altijd dienst doen al pekelfiets dus dan is een wegcassette fijn.

Op mij volgende fiets komt waarschijnlijk 1x12 of de XTR met 2x12 ben benieuwd of een 11speed wegcassette kan of de campa 12s.

Ik vind bv een 11/32 10 speed cassette ook fijner dan een 11/36 in het middenbereik vind ik twee tandjes wel lekker van 14 tm 22
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef:Ik denk dat het wat klimmen betreft toch meer de techniek is. Maar als je je fiets zo ver kunt krijgen dat het beter gaat, is dat ook een oplossing natuurlijk! (ik neem aan dat je al een vlak stuur hebt? Of je stuurpen naar beneden hebt staan?)
Nee ook nog niet....vanaf fabriek met een rise stuur geleverd en die zit er helaas nog op... :( ik was nog gaan kijken bij de Decathlon, maar helaas 15mm rise is de minimale wat ze hebben.....flatbar is er niet, dus ik moet op zoek naar een bbb of iets gelijk's :-D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En zoals eerder hierboven is beschreven blijft de ketting eigenlijk keurig in lijn....en maken ze nu de 1x setup's ultra light :-? wat inderdaad niet zou moeten met stevig klimwerk staat de kettinglijn alles behalve gunstig :( ze zouden juist 3x setup nog lichter moeten en of kunnen maken dan de 1x :-D of ze daar ooit aan gedacht hebben en of dat het er ook daadwerkelijk geweest is, dat weet ik niet... :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De marketing managers hebben weer eens meer te zeggen dan de ingenieurs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Boost achternaaf en een gewone crank zijn ideaal voor 1x setup.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef:Boost achternaaf en een gewone crank zijn ideaal voor 1x setup.
Heeft Boost zowel helemaal op en af schakelen een gelijke kettinglijn afwijking :-? , ik weet dat de naaf aan de cassette kant 3mm naar buiten staat en de ketting blad een offset van 3mm heeft, en dat tegen elkaar in zou het 6mm totaal verschil moeten zijn tot vergelijking met een non Boost, ik weet niet of Boost dan ook met dit verschil op het midden van de cassette uitkomt... :-?
Kun je met een Boost frame een normale crank monteren, en zo ja hoeveel meer komt de crank de cassette tegemoet om in het midden uit te komen :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

mtfuji schreef:1*11 maakt te grote stappen (voor een 29er) vind ik. Vaak vind ik dan net niet een lekkere trapcadans, steeds net wat te licht of te zwaar. Toen ik nog een 29er had vond ik 3*10 heerlijk.
je heb wel verschillende cassettes ook..
de sunrace heeft bijvoorbeeld de 11/46 die loopt met bijna gelijke stappen op naar de 46
de xt 11/46 heeft alles echt mooi verdeeld.. kleine stapjes op de kleinste kransjes en dan bij de 3 grootste geloof ik wat grotere stappen.. fietst duidelijk een stuk prettiger vind ik zelf.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die XT 11-46 heb ik ook.
De grote stap tussen 1 en 2 leek mij ook vreemd, maar is in de (mijn) praktijk juist geniaal. Vind ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

mauke schreef:
mtfuji schreef:1*11 maakt te grote stappen (voor een 29er) vind ik. Vaak vind ik dan net niet een lekkere trapcadans, steeds net wat te licht of te zwaar. Toen ik nog een 29er had vond ik 3*10 heerlijk.
je heb wel verschillende cassettes ook..
de sunrace heeft bijvoorbeeld de 11/46 die loopt met bijna gelijke stappen op naar de 46
de xt 11/46 heeft alles echt mooi verdeeld.. kleine stapjes op de kleinste kransjes en dan bij de 3 grootste geloof ik wat grotere stappen.. fietst duidelijk een stuk prettiger vind ik zelf.
Het probleem van de Sunrace vind ik dat je rond de 15/18/21 een stap mist die de 11/46 XT wel heeft. (15/17/19/21) En inderdaad 37->46 werkt gewoon goed in de praktijk, daar hoeft geen 40 tussen die ik dus graag opoffer voor het gebied 15>20.

Plaatje bij het praatje :)
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=32& ... 6&UF2=2215" onclick="window.open(this.href);return false;
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Om dan ff door te gaan off-topic zou ik wel graag een 12sp cassette op de markt willen zien komen met het zelfde idee als die xt/slx. wel naar 50 maar even een andere indeling.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Allemaal problemen die je niet hebt met een 2x11 setup ;-)
En een flink bereik, en stappen die nergens te groot zijn.

Eigenlijk is 2x11 zo gek nog niet, om maar even de topictitel te kapen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef:Allemaal problemen die je niet hebt met een 2x11 setup ;-)
En een flink bereik, en stappen die nergens te groot zijn.
Ik heb zelf alleen ervaring met een triple die ik vervolgens naar 1 x 10 heb omgebouwd. Nou moet ik zeggen dat ik op MTB routes op de heuvelrug, of de drunense duinen, bijvoorbeeld vaak mooi midden op de cassette rondfiets. Met een 2x 11 heb je vooral lichtere en zwaardere verzetten die ik in terrein waar ik vaak rijd niet nodig heb. Zit je dan niet op dit soort routes midden in het bereik waardoor je vaak voor groot achter groot uitkomt en omgekeerd voor klein achter klein? Oftewel zit je niet vaak precies in de range waar je de hele tijd moet wisselen voor om een fatsoenlijke kettinglijn te houden?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je je beperkt tot redelijk gelijksoortig terrein kom je natuurlijk al snel goed weg met maar één (goed gekozen) voorblad. Maar juist als je voor elke situatie een prettig verzetje aan boord wilt hebben zijn de setups met meer dan een voorblad zo slecht nog niet.

Ik zit juist met mijn 1x11 vaak op de kleinste kransjes te rijden op de lokale rondjes. Dit omdat ik het voorblad niet groter wil hebben dan 32t omdat ik anders te kort kom op klims. Met een double zou ik dan bijvoorbeeld een 34 kunnen monteren en achter wat meer naar het midden op de cassette uitkomen.

Maar zo zal iedereen zijn eigen eisen hebben om tot een optimale setup te komen.
In de kern is het zo dat een single ring setup wat meer nadenken vergt om de juiste keuze te maken, waar je bij een double (en zeker bij een triple) crank eigenlijk altijd alles aan boord hebt, of je nou op straat rijdt of de Alpen in gaat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Mario070 schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef: Kun je met een Boost frame een normale crank monteren, en zo ja hoeveel meer komt de crank de cassette tegemoet om in het midden uit te komen :-D :-q
In mijn boostframe ging een M8000-crank met absolute black ovaal 32t blad prima, maar met een ander merk blad had ik wel erg weinig speling (ook 32t ovaal) door de iets langere tanden.

Offset was volgens de twee fabrikanten gelijk. Maar de kettinglijn was wel erg lekker met het non-boost crankstel+blad inderdaad.

Dus het ligt maar net aan je frame of het past ;) Maar dat is met elke combinatie zo. Boost of non-boost.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hmmm, ja, ik vergat dat er hier mensen zijn die een ovalen 36 voorblad hebben op hun 1x setup.
Dan heb je haast wel een boost crank nodig, zelfs in een normaal frame :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie