George schreef:Heb je ervaring met dakdragers? Ik moest er ook nooit veel van hebben tot we tijdens een alpentrip geshutteld werden door een auto met dakdragers. BIj een goede dakdrager (Thule) gaan de fiets(en) er erg makkelijk op en af, op het dak tillen is geen enkel probleem, ook niet bij wat zwaardere trailbikes. Je zet de wielen in de goot en duwt de fiets overeind. Mijn maatje heeft dagdragers op zijn auto en het is echt de snelste en makkelijkste methode om fietsen te vervoeren. Ik heb veel ervaring met trekhaak dragers, die werken prima maar je bent wel even bezig als je fietsen er een beetje netjes op wilt hebben. Met klepdragers is het een hoop gedoe om ze op de auto te zetten en zijn de minst stabiele optie. Daarnaast heb je snel schade aan de auto en aan je fiets als je er meerdere meeneemt. Hetzelfde maatje heeft er eentje gehad en vaak haalden we de wielen eruit om het gewicht te verlagen. Daarnaast moet je er ook nog op letten dat je verlichting en kentekenplaat zichtbaar blijven anders moet je ook daar een oplossing voor vinden en als er een lichtbalk op moet kun je net zo goed (of eigenijk beter) een trekhaak monteren.
Grootste nadeel van een dakdrager is dat je ook wel even bezig bent met (de) montage, bij frequent gebruik is het dus alleen handig als je hem er permanent op laat zitten. Dat heeft wat invloed op het verbruik van de auto en kan hinderlijk geluid opleveren.
Nee heb er helemaal geen ervaring mee, maar dit lijkt mij nu de beste optie als ik alle tips zo lees.
Achterin leggen kan natuurlijk, dat doe ik nu ook.
Maar ik ben vrij lomp en heb al wat krassen aan de binnenkant zitten daardoor...
En als je er iemand achterin zit wil het ook niet meer.
Ik ga me wat meer verdiepen in dakdragers, iedereen bedankt voor de goede adviezen