Montagestandaard vraag

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mrcrown
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 6 juni 2017, 19:41
Mijn mountainbike: Cube Attention SL "2017"

Na een jaar telkens te lopen $#%$ tijdens het onderhoud en schoonmaken van me MTB
wil ik mezelf gaan verwennen met een montage standaard.

Op internet vind je ze in alle vormen en maten, maar wat ik me vaak af vraag
bij de meeste systemen, kan je gewoon je trappers blijven bewegen?
Komt deze niet tegen de standaard aan? Dit als je bijvoorbeeld
wat aanpassingen heb gedaan aan je derailleur en je wilt wat op en neer schakelen?

En wat vinden jullie fijner werken, een standaard die ook je voorwiel/stuur
recht houd of niet. Op alle foto's die je vind op internet zie je dat alles
mooi recht er bij hangt. Maar me gevoel zeg dat ik me ga irriteren dat
de voorwiel alle kanten opgaat. Of valt dit mee?
Don't look back, something might be gaining on you!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lang geleden had ik de luxe in een werkplaats te werken met een standaard van Park Tools waar je de zadelpen of het frame in klemt. Als je de hoek goed zet heb je geen last van het voorwiel want dat blijft vanzelf recht hangen. In die tijd hadden we nog geen droppers. Als je die wel hebt kun je daar beter niet op klemmen lijkt mij. Ander nadeel is dat sommige frames, fully's vooral, niet op de goede plek geklemd kunnen worden en je standaard dan uit balans is. Sowieso iets zachts tussen die klemmen en het frame of de zadelpen doen om krassen te voorkomen.

Ik zag laatst ook een nieuwe standaard voorbijkomen waar je je fiets met de zadelrails aan hangt/op zet. Zelfde systeem werd ook verkocht voor het opbergen van je fiets. Zag er slim uit (voor de mensen die geen AX-lightness carbon zadeltje hebben van 3 gram) alleen is het merk me even ontschoten en ik kan het zo snel niet terugvinden.

Edit: Gevonden: https://bikerumor.com/2018/08/22/eb18-b ... -the-ball/
Gebruikersavatar
Mrcrown
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 6 juni 2017, 19:41
Mijn mountainbike: Cube Attention SL "2017"

Oli4k schreef:Lang geleden had ik de luxe in een werkplaats te werken met een standaard van Park Tools waar je de zadelpen of het frame in klemt. Als je de hoek goed zet heb je geen last van het voorwiel want dat blijft vanzelf recht hangen. In die tijd hadden we nog geen droppers. Als je die wel hebt kun je daar beter niet op klemmen lijkt mij. Ander nadeel is dat sommige frames, fully's vooral, niet op de goede plek geklemd kunnen worden en je standaard dan uit balans is. Sowieso iets zachts tussen die klemmen en het frame of de zadelpen doen om krassen te voorkomen.

Ik zag laatst ook een nieuwe standaard voorbijkomen waar je je fiets met de zadelrails aan hangt/op zet. Zelfde systeem werd ook verkocht voor het opbergen van je fiets. Zag er slim uit (voor de mensen die geen AX-lightness carbon zadeltje hebben van 3 gram) alleen is het merk me even ontschoten en ik kan het zo snel niet terugvinden.
Ik had er ook 1 van de Park Too gezien,de Park tool PCS9
Hier zie je ook dat de trappers gewoon vrij kunnen bewegen. Echter hoopte ik op een
montage standaard onder de 100. Maar het is net als gereedschap, beter wat meer geld voor
beter kwaliteit.

Gebruik zelf (nog) geen dropper, maar dat heeft op dit moment geen prio
Don't look back, something might be gaining on you!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij een beetje montagestandaard kun je je pedalen gewoon ronddraaien, zou erg onhandig zijn als die ergens tegenaan kwamen.

Er is heel veel keus, van een paar tientjes tot honderden euro's. Er zit ook wel kwaliteitsverschil in, maar veel mensen werken naar tevredenheid met een goedkopere standaard. Zelfs de Lidl schijnt ze af en toe te verkopen.
Ik denk dat de investering in een goed merk de moeite waard is, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Parktool en Feedback hebben prima standaards voor nog acceptabele prijzen, maar er zijn er wel meer.

Ik zou je wel aanraden een standaard te nemen waarbij je de fiets inklemt om de zadelpen of het frame. De modellen waarbij je de fiets op een soort rail neerzet en inklemt zijn denk ik prima voor racefietsen, maar je moet er altijd een wiel voor demonteren. En mocht je toch voor zoiets gaan, let er op dat er ook steekassen ingeklemd kunnen worden. Misschien niet voor je huidige fiets, dan toch voor je volgende.

Je voorwiel iets naar beneden hangen en je stuur blijft recht staan. En er zijn zelfs speciale beugeltjes te koop voor dat doel die om je frame en je stuur haken.

Ik klem mijn frame doorgaans in met een klein lapje van een rubber placemat tussen frame en klem. Is stroef en krast niet, hoewel bij een goede standaard de klemmen ook bekleed zijn met iets wat aan die voorwaarden voldoet.

Een ding kan ik je verzekeren, na jaren hannessen met een fiets op de grond of aan een wiebelend haakje ga je heel blij worden van een standaard. En vraag je je af waarom je er niet jaren eerder een gekocht hebt... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ooit geïnvesteerd in Parktool.... Vond m ook altijd duur, maar heb er nog geen moment spijt van
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Ik heb een trivio expert. Is volgens mij rond de 90 euro. Kan inmiddels iets meer of minder zijn. Simpele driehoeks constructie waardoor hij prima staat. Voor het meeste onderhoud en poetsen geschikt. Mijn zwaartste fiets weegt ongv. 13,5 kilo. Dat kan hij makkelijk aan.

Ik probeer het meeste onderhoud zelf te doen maar niet al te vaak. 1x per jaar de fietsen (2) uit elkaar en van wat vet voorzien. Daarnaast algemeen onderhoud zoals, remmen bleeden, kabels vervangen, derailleuer afstellen en schoonmaak.

Hier aan voldoet het prima. Het is niet een standaard die ik voor we professioneel gebruik zou aanraden maar voor de amateur sleuteraar is zoiets meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
Mrcrown
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 6 juni 2017, 19:41
Mijn mountainbike: Cube Attention SL "2017"

kermit schreef:Bij een beetje montagestandaard kun je je pedalen gewoon ronddraaien, zou erg onhandig zijn als die ergens tegenaan kwamen.


Ik zou je wel aanraden een standaard te nemen waarbij je de fiets inklemt om de zadelpen of het frame. De modellen waarbij je de fiets op een soort rail neerzet en inklemt zijn denk ik prima voor racefietsen, maar je moet er altijd een wiel voor demonteren. En mocht je toch voor zoiets gaan, let er op dat er ook steekassen ingeklemd kunnen worden. Misschien niet voor je huidige fiets, dan toch voor je volgende.

Een ding kan ik je verzekeren, na jaren hannessen met een fiets op de grond of aan een wiebelend haakje ga je heel blij worden van een standaard. En vraag je je af waarom je er niet jaren eerder een gekocht hebt... ;-)
Bij veel product foto's lijkt er amper ruimte te zitten, maar lijkt mij ook erg onhandig.

En dat vraag ik me nu al af! :lol:


De Trivio Expert is nu rond de 75,-euro. Dat is idd nog goed te doen.
Don't look back, something might be gaining on you!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het voorwiel kun je in zo een standaard ook met een elastiekje vast zetten: om je onderbuis heen en aan het ventiel haken. Werkt goed genoeg!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Neem iig geen goedkope standaard.
Ik heb ooit es zo'n Lidl ding gekregen maar die zijn gewoon te slap om de fiets fatsoenlijk vast te houden.
Gammele bende, gebruik 'm nooit.
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Ik gebruik al jaren een standaard van tacx, kost wel wat maar nog nooit problemen meegehad!
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Jefro98 schreef:Neem iig geen goedkope standaard.
Ik heb ooit es zo'n Lidl ding gekregen maar die zijn gewoon te slap om de fiets fatsoenlijk vast te houden.
Gammele bende, gebruik 'm nooit.
Als je fiets niet zwaar is doet die van de Lidl het prima.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Grappig. Ik heb er een van de lidl en vind m perfect. Kan er iedere mtb racefiets en stadsfiets in hangen. S ui per stevig en stabiel
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

jimbo schreef:Grappig. Ik heb er een van de lidl en vind m perfect. Kan er iedere mtb racefiets en stadsfiets in hangen. S ui per stevig en stabiel
+1
Ik heb al jaren zo'n ding en hij bevalt prima!
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Voor mij ook een +1 voor de Lidl standaard. Voor normaal onderhoud voldoet hij voor mij prima.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Dice Oldskool schreef:Voor mij ook een +1 voor de Lidl standaard. Voor normaal onderhoud voldoet hij voor mij prima.
Sorry dat ik Lidl noemde want ik weet niet zeker dat ie daar vandaan komt.
Zoals gezegd heb ik 'm gekregen.
Het is iig een erg slechte en goedkope uitvoering van de gebruikelijke montage standaard.
Plaats reactie