Nieuwe wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Douwez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 augustus 2018, 11:16

Hallo allen. Ja ik heb al heel wat opgezocht over wielen.
Ben er al wel over uit dat het dt swiss wielen gaan worden. De m1700 of m1900. Alleen is mijn ervaring nog dermate slecht dat ik niet weet en snap welke breedte van de verg t beste bij mij zal passen.

Ik rijd een Merida pro one met de standaard velgen en de ikon banden.
Ben rond de 120kg en rond de 2m.
Ik gebruik de fiets ook op de weg met wegbanden die ik nu steeds wissel, alleen wil ik die dan op de standaard velg laten zitten.

Wie kan me een beetje op weg helpen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu vind ik DT-Swiss of ieder standaard wiel dat geen DH-wiel is geen slimme keuze met 120 kg. Laat een setje met Spank velgen bouwen en je weet zeker dat het niet mis gaat.


Maar de velgbreedte moet je op de breedte van je banden aanpassen. Kijk, iedere band past op een 19 mm brede velg, ook een 2.8 band. Alleen moet je die band dan (zeker bij jouw gewicht) tot 3,5 bar oppompen wil die niet heen en weer gaan bewegen in de bochten. Dan is een heel groot deel van de grip en het comfort verdwenen. Een bredere velg zorgt dat je met lagere druk kunt rijden. En omdat de band dan goed ondersteund wordt gaat zelfs de rolweerstand nauwelijks omhoog. Vooral voordelen dus.

Nu past een pakweg 27 mm velg (intern gemeten) ideaal bij een 2.25 band. En 30 mm bij een 2.35 band. Maar enige afwijking kan geen kwaad en niemand gaat het verschil tussen 2 mm velgbreedte voelen.

Met jouw gewicht zou ik aan de bredere kant gaan zitten om optimale voordelen te kunnen halen uit de banden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Douwez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 augustus 2018, 11:16

Mijn budget is redelijk beperkt.. (vrouwen he). Vandaar dat ik ook op de dt swiss wielen uit kwam.
Ik ben geen hardcore rijder die extreme dingen doet. Rijd nu voor de 4e keer de route in Hellendoorn, met gemiddelde van net 18..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Douwez schreef:Ik ben geen hardcore rijder die extreme dingen doet. Rijd nu voor de 4e keer de route in Hellendoorn, met gemiddelde van net 18..
Dan kan het best zo zijn dat je de wielen meer belast dan een hardcore rijder!


Jij blijft waarschijnlijk meer zitten dan een ervaren rijder en dan bump je lekker lomp wat kuilen in, wat de wielen weer extra belast. Let op: kan zo zijn, hoeft niet.

Nu zijn die DT wielen inmiddels echt niet slecht, maar je loopt met jouw gewicht meer de kans dat je ze moet laten bijstellen. En als we het dan over de Spline-versies hebben, met spaken met rechte kop, dan heb ik daar aardig wat dramatische pogingen van gezien... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Je zou deze set kunnen overwegen. Pas gelden hadden ze nog een actie, 100,- korting bij aanschaf van deze set.
Je zou ook nog kunnen overwegen om deze velgen te combineren met een goedkopere naaf.

https://www.mtb-news.de/news/2018/07/26 ... satz-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
Douwez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 augustus 2018, 11:16

Lars TB schreef:
Douwez schreef:Ik ben geen hardcore rijder die extreme dingen doet. Rijd nu voor de 4e keer de route in Hellendoorn, met gemiddelde van net 18..
Dan kan het best zo zijn dat je de wielen meer belast dan een hardcore rijder!


Jij blijft waarschijnlijk meer zitten dan een ervaren rijder en dan bump je lekker lomp wat kuilen in, wat de wielen weer extra belast. Let op: kan zo zijn, hoeft niet.

Nu zijn die DT wielen inmiddels echt niet slecht, maar je loopt met jouw gewicht meer de kans dat je ze moet laten bijstellen. En als we het dan over de Spline-versies hebben, met spaken met rechte kop, dan heb ik daar aardig wat dramatische pogingen van gezien... .
Het blijven zitten valt mee. (vroeger altijd bmx gedaan, dus weet hoe ik met de fiets mee moet bewegen op de trappers.. Maar ik zal er eens naar kijken.
Mijn Duits is wel rete slecht. Budget gaat rond de 400 euro liggen. Wel volledig boost en liefst met center mount voor de schijven. Aangezien ik die nu ook heb. En shimano xt cassette
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

Kijk eens bij RCZ, daar zijn de M en E1700/1900 al een paar weken in de aanbieding voor nog geen EUR200: http://www.rczbikeshop.com/nl/mtb1/whee ... swiss.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Wel even inschrijven voor de nieuwsbrief om de kortingscodes te ontvangen (op de website staan de wielsets namelijk voor EUR400). Overigens is het max. berijdersgewicht van de M-serie 120kg en van de E-serie 130kg, dus de laatste lijkt een veiligere optie met jouw gewicht.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

roush99 schreef:Kijk eens bij RCZ, daar zijn de M en E1700/1900 al een paar weken in de aanbieding voor nog geen EUR200: http://www.rczbikeshop.com/nl/mtb1/whee ... swiss.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Wel even inschrijven voor de nieuwsbrief om de kortingscodes te ontvangen (op de website staan de wielsets namelijk voor EUR400). Overigens is het max. berijdersgewicht van de M-serie 120kg en van de E-serie 130kg, dus de laatste lijkt een veiligere optie met jouw gewicht.
:-q Idd, een beetje overdaad zou in dit geval niet schaden.... :D :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Douwez schreef:Hallo allen. Ja ik heb al heel wat opgezocht over wielen.
Ben er al wel over uit dat het dt swiss wielen gaan worden. De m1700 of m1900. Alleen is mijn ervaring nog dermate slecht dat ik niet weet en snap welke breedte van de verg t beste bij mij zal passen.

Ik rijd een Merida pro one met de standaard velgen en de ikon banden.
Ben rond de 120kg en rond de 2m.
Ik gebruik de fiets ook op de weg met wegbanden die ik nu steeds wissel, alleen wil ik die dan op de standaard velg laten zitten.

Wie kan me een beetje op weg helpen...
De straatbanden zou ik op de standaard wielen gemonteerd laten zitten dat gaat prima, en voor te mtb om de route's af te rijden, zou ik met 120 kilo toch voor iets bredere velg gaan en dat is niet alleen ivm het rijders gewicht maar ook omdat de buitenbanden zich dan beter kunnen houden, de wangen van de banden staan dan iets rechter op.... ik zelf met net aan 60 kilo...dus de helft aan jou rijders gewicht :D rij ik niet meer met velgen onder 22mm binnen breedte,
en ik merk het verschil aanzienlijk....nu is het voor mij natuurlijk moeilijk in te schatten hoe het zit met zwaarder gewicht (want ben ik nu eenmaal niet) maar ook daar lijkt mij het verschil goed merkbaar....en als slotsom zou ik voor jou richting de 30mm binnen breedte gaan, blijft de buitenband ook lekker stabiel en je hebt gelijk een stevige velg :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef:Nu vind ik DT-Swiss of ieder standaard wiel dat geen DH-wiel is geen slimme keuze met 120 kg. Laat een setje met Spank velgen bouwen en je weet zeker dat het niet mis gaat.


Maar de velgbreedte moet je op de breedte van je banden aanpassen. Kijk, iedere band past op een 19 mm brede velg, ook een 2.8 band. Alleen moet je die band dan (zeker bij jouw gewicht) tot 3,5 bar oppompen wil die niet heen en weer gaan bewegen in de bochten. Dan is een heel groot deel van de grip en het comfort verdwenen. Een bredere velg zorgt dat je met lagere druk kunt rijden. En omdat de band dan goed ondersteund wordt gaat zelfs de rolweerstand nauwelijks omhoog. Vooral voordelen dus.

Nu past een pakweg 27 mm velg (intern gemeten) ideaal bij een 2.25 band. En 30 mm bij een 2.35 band. Maar enige afwijking kan geen kwaad en niemand gaat het verschil tussen 2 mm velgbreedte voelen.

Met jouw gewicht zou ik aan de bredere kant gaan zitten om optimale voordelen te kunnen halen uit de banden.
:oops: had ik niet gelezen.... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Douwez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 augustus 2018, 11:16

Ik zal eens kijken naar bredere velgen..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: :oops: had ik niet gelezen.... :lol: :wink:
Ach, dat doe je wel vaker niet :kiss:


Maar als 2 het zeggen komt het altijd serieuzer over :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Als ze van jou zijn zeker niet.... :lol: alleen nu tijdens het scrollen kwam je als een flits voorbij......en toen dacht ik ohoh.... :lol: :lol: :wink:
Maar goed gelezen of niet.... het had toch iets van toegevoegde waarde....iets meer uitleg over de wang van de buitenband... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Douwez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 augustus 2018, 11:16

Ik kijk wel even naar die 3 serie, vanwege mijn gewicht. Moet zeggen op de ritten hier in Hellendoorn, met smalle wielen en stock uit fabriek, nergens last van nog.. Geen slagje, deukje (en ik ben geen pussy, knal vol gas naar beneden)
briantevelthuis
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 11 februari 2011, 13:45
Mijn mountainbike: BeOne CRD 29
Contacteer:

Als je echt 120 kg bent zou ik je adviseren om een set te laten bouwen en zoals Lars hierboven al vermeld met de Spank Oozy trial 295 velgen of de DT Swiss EX471.
Hierin een goede naaf met grote en sterke flenzen zoals de Hope Pro 4. Gaat boven je budget weet ik maar dan blijft het goed en heb je er veel plezier van. Dan maar iets langer sparen......;-)
En oh ja diegene die je wiel bouwt bepaald de eindkwaliteit wat ik ermee wil zeggen is dat als het te goedkoop is het waarschijnlijk uit de spaakmachine komt.
En op het rondje in Hellendoorn komen er serieuze krachten op je wiel dus maak een verstandige keuze.
Hoogwaardige wielen:
http://www.bikewheels.nl/
Plaats reactie